Gå til innhold
Arkivverket

[#61589] Oppslag i Romedal bygdebok - Hørsand


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

HeiKan noen hjelpe meg med et oppslag i bygdeboka for Romedal, under garden Hørsand. Der skal det på 1700 tallet ha vært en bruker ved navn Lars. Han skal ha en datter som heter Lisbeth, født omlag 1750 ( /-).Jeg skulle gjerne hatt navn og fødselsår på denne Lisbeth, samt navn og fødselsår til henes forelder, og hvor de kom fra.MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Romedalboka bind 2 som tar for seg Hørsand nevner 2 brukere med fornavn Lars på 1700 tallet. Den ene står oppført med 5 barn f mellom 1752 og 1760, men ingen Lisbeth. Den andre er sjøl født 1754. Er du sikker på at Lars var gardbruker? Dersom han var var husmann står han ikke omtalt i Romedalboka under Hørsand. Har du noen andre opplysninger om Lisbeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

De opplyningene jeg har om Lisbeth er at hun ble gift på en gard i Ringsaker (tett ved Nes) som heter Aarsrud med en mann son het Hans Johannesson Aarsrud, og at hun skulle være datter av en mann som en tid eide Hørsand i Romedal. Hun var født omlag 1763 og døde 1823 i Ringsaker som enke for tredje gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved nøyere lesing av teksten, ikke bare brukerlista på Hørsand står det at Lars Rasmussen hadde ei datter Lisbet gm Hans Johansen Årsrud. Hun står ikke i lista over barn, men der står det en sønn Jens so antagelig er Jens Larsen Mengshol, fadder til Lisbets to første barn og forlover da hun gifter seg tredje gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Lars Rasmussen er omtalt med familie i Romedalboka 2 under Hørsand, i Nes bygdebok under Herstad og Furnes bygdebok under Grindåker. Et sammendrag av familieforhold viser at han er døpt 1721 Herstad på Nes eller Lykset i Furnes. Han giftet seg 14/6 1751 med enka på Grindåker i Furnes, Marte Eriksdr, døpt 1720 Sund nedre på Nes. Begge døde 1768 på Hørsand i Romedal. Alle tre bygdebøkene nevner følgende barn i familieppsettet: Eli, døpt 18/6 1752, død omkring 1770, Jens, døpt 22/9 1754, begravet 18/2 1755, Jens, døpt 1/1 1756, Pernille, døpt 24/9 1758, gm Lars Olsen Smedsrud Eidsvoll, Rasmus, døpt 9/11 1760. Dette står i alle tre bøkene. Under teksten med gardshistorie på Hørsand, står det at 'den ene av døtrene til Lars Rasmussen, Lisbet Larsdatter, ble gift med Hans Johansen Årsrud,'. Under Mengshol på Nes står det at Berthe Larsdtr Mengshoel giftet seg med Jens Larsen Busvold f 1755 Romedal. I Romedal bygdebok er det ingen på Busvol som passer med denne Jens. Han er fadder for Lisbets 2 første barn og han er forlover da hun gifter seg tredje gang, så jeg tror han er Lisbets bror. Det passer aldersmessig. Jeg forstår det slik at Lisbet er Lars si datter, men jeg er ikke sikke på hvem som er mora, eller når og hvor hun er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.