Gå til innhold
Arkivverket

[#61603] Marie Margrete Wulff f. ca 1774 og Anders Olsen Engstrøm f. ca 1775 – Født hvor?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Marie Margrete Wulff f. ca 1774Marie Margrete Wulff viet til Anders Olsen Engstrøm i Norderhov 9.7.1797- på h.side [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313660402.jpg>LenkeMaria Margrete Wulf død på Eidsfos/Hof/Vestfold 31.1.1821-nr.9 på h.side LenkeAnders Olsen Engstrøm f.ca 1775Anders Olsen Engstrøm viet til Marie Margrete Wulff i Norderhov 9.7.1797- på h.side LenkeAnders Olsen Engstrøm død på Kongsberg 17.1.1851-nr.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne barndåpen i Strømsø av sønnen til Anders ( Andreas) Engstrøm og hustru Marie(a) Margrethe Wulff her: LenkeDatter Agnethe Marie ble døpt 26 Des 1803 også Strømsø i følge den samme kilden.Har fortsatt ikke funnet Anders Olsen Engstrøm og hustru i 1801 i landsomfattende søk i Norge.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sitter og drodler litt over Wulf. På FS fant jeg en Maria Margrethe Johansdt. dpt. 1770 Borgund MR, foreldre Johan Henrich Wolf og Anne Birgitta Svane.Deretter fant jeg dette foreldreparet i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det der var interessant, Berit!Jeg søkte på barn av samme foreldrepar og fant noen litt tvilsomme opplysninger med hensyn til mors navn.Legger inn denne lenken til en sønn Claus Svartz Wolff dpt i Manger 26 mars 1788:LenkePrestefamilien ser ut til å ha flyttet ganske mye rundt.'Det var også nevnt en Samuele Baar Wolff f. 30 sep 1791 ?Pluss en Berit Maria f. 1788, men her hadde mor fått Larsen som etternavn, så jeg tor disse er tvilsomme.Maria Margrethe som du Berit nevner kan jo være en mulig kandidat?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med Samuel Baar Wulff likevel, for han passer bra med sønnen i 1801-tellingen: LenkeHer ligger mange opplysninger som ser nokså merkelige ut på Wolf /Wulff slekt på F.s.Får se om vi finner flere spor i kirkebøker.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den samme dåpen i kirkeboka for Manger , kronologisk liste. se v. s. litt under midt på siden. Dåp 26 Des. Johan Henrik Wolff og hustru Anne Margrethe sønn Claus Swartz. LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff finner jeg en del opplysninger om Johan Hendrich Wolff f. 1747 Bergen 1783 Sogndal 1784 kvinnherad 1793 Tysnes d. 1839 Manger( Lurer på om det er mulig å finne et skfte her, som kan klargjøre om det er den rette Maria Margrethe Wulff som er datter?)Persten J.H. Wolff oppgis å være g. m. Anne Margrethe Schwartz f. 1750, Kaupanger , Sogn og Fjordane.1784 kvinherad 1786-88 Bergen 1793 Tysnes d. 1825 Manger ( Kan skifte være klargjørende her også)Vet ikke hva du Berit får ut av dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Jeg fant til slutt Peder Andreas Engstrøms konfirmasjon! Ettersom han er født ca 1808 og burde være konfirmert etter 1822 sjekket jeg først Hoff(mora døde der i 1821) - uten hell. Deretter forsøkte jeg Kongsberg og Snadsvær i tilfelle faren skulle ha flyttet til Kongsberg rett etter konas død - samme resultat. Tilslutt forsøkte jeg Skoger, Skoger/Tangen og tilslutt Strømsø - Bingo!Se 1825 nr 1 LenkeLegg merke til en del ekstra tekst - jeg er ikke god nok til tyde hva det står.Enten har faren hatt ønske om å la han bli konfirmert i nærheten av fødestedet ellers så har han flyttet til dette område før veien gikk til Kongsberg.mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, Terje, selv om lenken ikke var bra, denne gang.Jeg fant en Anne Martgrethe Schwartz født her i Kaupanger i 1750 i denne kilden: Lenkemvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Har prøvd å legge ut lenke på nytt, men det blir feil igjen. Sida i kirkeboka ligger her: Skannede kirkebøker - Buskerud - Strømsø - 1825 side 545 nr 1 øverst på sida.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg skulle nettopp legge inn lenke til Ministerialboka, men der kom Jon meg i forkjøpet.Flott at flere engasjerer seg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Et forsøk på en oppsummering av hva vi vet om Anders Olsen Engstrøm og Maria Margrethe Wulf: Vi vet at de ble født hhv ca 1795 og ca 1794 og ble viet i Norderhov 1797. Husk her at Norderhov Kirke ofte hadde vielser/dåp for personer fra Hole og Ringerike, ja faktisk også fra Vestre Bærum(Sollihøgda) og andre steder. Deres dåp kan derfor ha vært andre steder i området. Så har vi det at kanskje kun en av de er fra området(eller ingen?). Ettersom de bosatte seg og døpte ihvertfall 3 barn(Ole Johan 1798, Agnethe 1803 og Peder Andreas 1808) i Strømsø, kan også Strømsø, Bragernes, Lier, Tangen, Skoger og Sande mm være aktuelle fødested for en eller begge. Eller hva med Eiker? Nord-vestre deler av gamle Skoger grenset så vidt jeg husker til Eiker-bygdene 'gamledager'. Nærliggende er kanskje først og fremst Anders E. da han vendte tilbake til området etter konas død i Eidsfoss i Hof i 1821. Vi må tro at Anders E. flyttet til Kongsberg(hvor han døde 18 fra Drammensområde en gang etter sønnens konf. i 1825.Kolbjørn: Kanskje en henvendelse til Kongsberg og Sandsvær Historielag kan gi noe? Se http://www.kongsberg-byhistorielag.no/ En jernverksforvalter var vel såpass 'høyt på strå' at de kanskje kan finne noe mer.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper at noen kan greie å undersøke nærmere den Marie Margrethe Wulff som ble født 1770 , se Berits funn i innlegg 4. og mine funn om prestparet som fikk denne datter i Borgund. Møre og Romsdal.Dette synes jeg ser ut til å være en mulig kandidat, selv om alder varierer noe.ca 4 år er ikke mye.Alder angitt ved død er ikke alltid så nøyaktig ført. Tror fortsatt at Ole Engstrøm som var nevnt i forrige tema, kan være en mulig far til Anders/Andreas Engstrøm , som jo het Olsen Engstrøm.Kan være fornuftig å lete i Eiker eller i Hoff etter spor.Øvre Eiker har en del digitale kilder som kan prøves.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Er lei for avsporinga. eg skjøna jo at det var ein skrivefeil, men med min livlige fantasi såg eg for meg det vesle brudeparet på veg opp kyrkjegolvet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tilbake til dåpen som Berit fant 1770, s innlegg 5.legger inn lenken igjen. LenkeDet som gjør denne ekstra interessant er opplysningen om at hun er uægte datter av pigen Anna Birgitta Svane of Moldvær og faderen blev angivet at være studenten Johan Henrich Wolf, Bergen.Kan hende det er derfor det er en annen hustru som er ført som prestens hustru i 1801?Hvor det ble av denne Maria Margrethe Wolf senere vites ikke, men hun kan jo være oppfostret hos andre , muligens mors familie?Dette var et tankespinn bare.Navnlikheten er i alle fall der.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Med fare for at også dette tema vokser utover, legger jeg inn litt jeg har funnet om Anne Birgitta Svane. Pigen som fikk datter Marie Margrete Johansdatter Wulff i 1770,med studenten Johan Henrik Wulff.Her er en artikkel skrevet av Bjørn Jonsen Dale. Der referer han til Sjeleregister for BorgsunD 1768/69 .Under Guldsmeder er nevnt Mons`r Simon Henrick Svane , medrekna i huslyden på Moldvær Anne Birgitte Svane, 31 år.http://www.soga.no/bjodale/gullsmed.htmDette tror jeg må være samme pige som fikk et uægte barn dpt. Marie Margrethe Wulff 1770.Ellers er en Hans Svane nevnt av T. H. Vigerust , under Bergens borgere , skippere 1700 -1730. ( Mulig slektning?)Håper eksperter kan hjelpe her.Kan denne Marie Margrethe Johansdatter Wulff, være samme dame som gifter seg med Anders/Andreas Olsen Engstrøm på Norderhov 1797? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.