Gå til innhold
Arkivverket

[#61603] Marie Margrete Wulff f. ca 1774 og Anders Olsen Engstrøm f. ca 1775 – Født hvor?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I dag har jeg lest nøyere gjennom den nevnte artikkel og her framgår det at det var Anne Birgithe som var brordatter hos Svane på Herregården Molvær. Her er også nevnt hennes uegte datter Maie Margrethe som han ikke kjenner den vidre skjebne til.Da tror jeg muligheten kan være stor for at vi har funnet hvor det ble av henne senere?Dette ble spennende. Det står ganske mye om Svaneslekta i denne artikkel, men litt vanskelig lesbart nettopp der Marie Margrethe er nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Til info. Jeg har søkt i 1801-tellinga for hele Norge etter Anders og Maria. Brukte søkebegrep Anders Olsen/Engstrøm og Maria/e med fødselsår 1775 /- 10 år. Sjekket ALLE gifte i alle kommuner. INGEN aktuelle kandidater slik jeg ser det.Har også sjekket alle Engstrøm i samme folketelling - ingen aktuelle foreldre slik jeg ser det.Begynner faktisk å lure på om Anders kan være svensk(som også Kolbjørn nevner som en mulighet). Eller kanskje dansk? Kanskje de var utenlands i 1801(for å vise fram den ca 2 år gamle sønnen til hans foreldre)? Eller at de flyttet utenlands en periode før Anders fikk jobb ved Eidsfoss Jernverk?Er det noen som har tilgang til skifteprotokollen for Kongsberg ved Anders død i 1851? Kan det stå noe om fødested der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Har også lett etter Marie Margrete, for jeg HAR sett noen som heter Wulff i kirkebøkene for Norderhov eller Hole, og det ganske nylig, men klarer selvsagt IKKE å finne det igjen.... Er ellers enig i 'Sverige-teorien', for jeg har tenkt i de baner selv,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er mange med Wulf-navn som er nevnt i Skifter i Kongsberg, men de digtaliserte skifter går ikke så langt fram i tid at vi finner Anders Engstøms skifteprotokoll der. LenkeHadde vært flott om noen har tilgang til disse skiftene etter Anders i Kongsberg, og etter hustruen som døde i Hoff.Kan klargjøre mye.Kan godt hende at Maria Margrethe har oppholdt seg hos slekt i Norderhov på den tiden paret giftet seg.Håper noen har tilgang til lokale arkiv som har en oversikt over beboere i Norderhov i årene før 1798.Kan det være mulig å finne Marie Margretes konfirmasjon eller utflytterliser, men det finnes kan hende ikke så tidlig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Anders/ Andreas Engstrøm var av svensk herkomst er vel ikke usannsynlig. Problemet er at vi ikke vet nøyaktig fødselsår . Her er mange mulige kandidater som dukker opp ved søk F.S . Tar med denne karen:LenkeDet blir litt famling i blinde her.Skal kikke i avskjedigelses mantallet for sølvverket i Kongsberg etter Engstrøm-navn, for Anders kan jo faktisk være født i Norge med svensk far?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

se debattnr. 61657. Undre har skjedd før, så kanskje det står noe om Wulff i Ringeriksheftene????Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i alle fall at Maria Wulf var fadder ved dåpen til Dorthea Hoffmann i Strømsø , se denne aneliste på ane nr. 68 og 69.Dorothea Hoffman var datter av Johan Fredrik Hoffman og Antonettw Wolf http://www.slekt.org/slekt/jan20007.htmntonette Wolf.Denne Hoffman familien har også flyttet mye i Buskerud og Vestfold,muligens et spor til?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den lenken ble bare tull, får se om det hjelper med klipp og lim? http://www.slekt.org/slekt/jan20008.htm Dorothea Hoffman døpt StrømsøFor meg ser det ut til at en Marie Wulf har vært fadder ved flere barndåper til barn av Antonette Wolff og Johan Fredrik Hoffman. Kan denne Marie være en slektning av Marie Margrete tro?lenken ser ikke bra ut, men det nok mulig å finne ved søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden de forrige lenker ikke kan åpnes legger jeg inn en barndåp fra Strømsø her .Johan Fridrich Hoffman og Antonette Wolfs pigebarn, Else Catharine døpt 12 oct.En av fadderne het Maria Elisabeth Wolf. LenkeMulig dette kan være slektninger av Marie Margrete Wulff som var giftet seg i Norderhov og var både i Skoger og i Eidsfos med familie.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du også et skifte fra Drammen der det er en del navn av interesse: LenkeNå har du vel lesestoff for mange dager, vil jeg tro.Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tok en titt i 'Drammen - en norsk østlandsbys utviklings-historie', og fant en henvisning til Wulff-navnet i Bind II: 'År 1800 ble Casper Holters skip 'Patrioten', kaptein Wulff, prisedømt. Den var blitt kapret på seilas fra Drammen til Holland'. Men en blir kanskje ikke så veldig mye klokere av denne opplysningen....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.