Gå til innhold
Arkivverket

[#61615] Hvor lå gården Kastellet i Fron? Hvem bodde der?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Kastellet har følgende registreringer i FT 1875: Gårdnr 246aa, krets 3, bosted 74 i Frogn.Finnes det lokale adresseregistreringer mellom 1875 og 1886, evt noe senere, før 1900?Takker for mulig hjelp!Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Gunn Huglen

Prøver igjen! http://eikaberg.org/Hefte BLF nr1.pdf Kastellet husmannsplass FronOm ikke dette går så søk på Kastellet Fron, så finner du et dokument som også har bilder fra området og beskrivelse av hvor eiendommene ligger.Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Lill og Gunn!Den husmannsplassen Kastellet som det er snakk om i innlegg 2, 3 og 5, er den senere gården Kastellet på Nordstrand, se bl.a. Lenke)Det Kastellet det spørres etter i innlegg 1, og som det riktig vises til i innlegg 4, er imidlertid et bosted med matrikkelløpenummer 246aa i Frogn. Dette var (er) en del av gården Nordre Dal i Frogn, som nå har gårdsnummer 48. I matrikkelutkastet 1950 er det ingen av de 53 bruksnummerne under Nordre Dal som heter Kastellet, så jeg ser ikke bor fra at Kastellet bare har vært benyttet som navn på huset som bergmester Ingebret Olsen med familie bodde i i 1875.Nordre Dal ligger nesten innerst i Bunnefjorden, på vestre side, men ikke helt nede ved fjorden. Nede ved fjorden heter det Brevik og Åsebukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Programmet som styrer debattforumet nekter å godta at det skal være en parentes til slutt i den lenka jeg laget. Klikk derfor på lenka (da kommer dere til ei side som ikke eksisterer), gå opp i adressefeltet, legg til en ekstra sluttparentes og trykk på enter-knappen på tastaturet - så skal dere komme fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Du er en engel, Kristian, hjertelig takk! Du som vet så mye, vet du om det finnes ekstra tellinger eller andre informasjoner som gjør at vi kan følge bergmesterens husstand litt fremover fra 1876?Kan man søke fram informasjoner lokalt om gårder på Nordre Dal. Det skulle vært artig å vite hvor huset lå, likeså.Når vi ser på folketellingen i 1875, ser vi at bergmesteren har sin datter Anne Helene hjemme (finnes kirkebøker for Frogn - og for hennes dåp?) - hun er ganske ung - men er det å forstå at de to sønnene under er hennes?Mange spørsmål - takker for all mulig hjelp!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bygdeboka for Frogn ligger på nett (pdf) - [url="http://www.frogn.historielag.org/04frogns_historie/Frogn_>Lenke Bygdebok.pdf - men jeg tror ikke du finner noe om Kastellet der (men en del om Nordre Dal).Det var neppe ny folketelling i Frogn før 1891 (i så fall må den ha vært kommunal), så for de nærmeste åra må nok husstanden følges i kirkebøkene, så langt det er mulig.Alt tinglysningsmateriale er i ferd med å bli lagt ut på nett (på samme måte som kirkebøkene). I alle fall hvis huset var selveid, kan det finnes tinglyste dokumenter på det.Kirkebøker, se Drøbak:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk igjen!Nei, har ikke funnet noe om Kastellet der.Tror du det er mulig å få tak i tinglysningsmaterialet nå?Da ser det vel ut til at kirkeboka er tapt og jeg ikke kan finne Anne Helenes dåp.Men - må jeg til statsarkivet for å få informasjon fra disse bøkene? Jeg er også interessert i opplysninger for Inger Helenes foreldre og de to barna fra 1875 tellingen som tilsynelatende er hennes.Faren er bergmester - hvor kan han være i arbeid tro. Kan det finnes informasjon relatert til arbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kristian! Alltid flott med din hjelp!Må bare prøve det med sluttparentesen i adressefeltet.Lenke)Jeg fikk lest på den måten , så det var et fint råd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ikke du som gjør noe feil. Det er programvaren som styrer forumet som ikke forstår mellomrom i nettadresser, ei heller parenteser til slutt. Når innlegget kommer fram, ser du at sluttparentesen har blitt tolket som en tekst utenfor nettadressen - derfor står det: Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kristian: Viser til tråden - nr 11 - håper du kan svare på mine spm der. Men undres også om folketelling 1891 - ser ikke at en slik er lagt ut her...? Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(11/15):Folketellinga 1891 er ikke digitalisert. Den oppbevares i Riksarkivet.Tinglysningsmaterialet er så langt publisert som ei testside ([url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read>http://www.arkivverket.no/URN:tl_read), og mange funksjoner mangler. Dessuten er ikke materialet fra Akershus lagt ut ennå. Men det kommer, kanskje i løpet av høsten. Dette er for øvrig arkivert på Statsarkivet Oslo.Kirkeboka for Anne Helenes dåp er nok tapt, ja, men folketellinga 1875 forteller jo tydelig hvem som var hennes foreldre. Dessuten ser det ut til at du kan finne konfirmasjonen hennes i kirkeboka 1858-1870, og det kan være en grei erstatning. Kirkebøkene ligger vel på nett som alle andre, men det er visst noen problemer med tjenesten i dag.Jeg kjenner ikke til hvor Ingebret kan ha arbeidet som bergmester.Har du forresten funnet familien i FT1865? Der ser vi at Kastellet var en husmannsplass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei og takk igjen. Jo, jeg ser det. Ikke så lett å finne Jens.. Jeg finner heller ikke kirkebøker for Drøbak eller Frogn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebøkene er på plass, men så lenge det er krøll med kirkebokserveren, er det greiest å vise til DIS-Norges genealogiske ressurser: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for tipset, Kristian, men ved klikking på angjeldende kirkebok får jeg bare 'Bad Gateway The proxy server received an invalid response from an upstream server.'Så, da er det å håpe at kirkebøkene blir tilgjengelige snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jaja, det ser ut til at Anne Helene har endel uekte barn med svenske fedre... Men jeg finner ikke Anton Josefsen f. 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

En vag teori kan jo være at Anton, som ikke har har etternavn ved dåpen eller registrert far, står registrert med feil fødselsår i 1875-tellingen - og at faren heter Josef og er født 1848.Ved konfirmasjonen tar han i alle fall navnet Juliussen etter Julius Pettersen som dukker opp som 'far' i kirkeboka, og jeg antar at han da er adoptert av denne Julius som jeg ikke har funnet giftet med Anne Helene (skal kalle seg Helene). Men tar svært gjerne imot bedre alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Det ble visst litt brå overgang her, beklager ;-). Se for øvrig debatt 61418.Konfirmasjonen til sønnen Anton født i 1871 som fikk navnet Juliussen/JulsenLenkeKan det være den samme som Anton Josefsen fra folketellingen i 1872 - eller er det en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.