Gå til innhold
Arkivverket

[#61615] Hvor lå gården Kastellet i Fron? Hvem bodde der?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg antar det er samme Anton hele veien, og at 1871 er rett fødselsår. Den litt mangelfulle kirkebokføringa har nok sammenheng med at dette er ei kirkebok som er rekonstruert etter brann, basert på sedler innsendt til Statistisk sentralbyrå, jfr Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kristian Hunskaar

Siden foreldrene står ved konfirmasjonen som 'Pige Anne Helene Ingebretsen og Ungk. Julius Pedersen', vil jeg faktisk anta at Julius var den biilogiske faren og at 'Josefsen' i Ft1875 er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Nei, jeg tror faktisk ikke det er Julius som er faderen. Anton visste aldri hvem hans biologiske far var, hvilket nok var sårt. Hans skiftet også navn fra Juliussen til Julsen rundt 1900. Forvirringen var i hvert fall stor. Finner jeg at Anne Helene gifter seg, får vi vel forklaringen på hvem fosterfaren er. Faren var vel født i 1848 ifølge fødselsinnføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dåpsinnføringen sier at faren var født 1853 og mora 1848. Ettersom mora ellers er oppgitt å være født 1850, kan vel både 1853 og 1848 være upresist.Men vet du sikkert at Anne Helene giftet seg med Julius Pedersen? Det kan jo være at Julius Pedersen er denne: Lenke Og hvis Anne Helene ikke var gift med Julius, så er det heller ikke så rart at ikke Anton visste hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hadde Julius vært Antons fosterfar og gift med Antons mor, ville han neppe stått oppført som ungkar i konfirmasjonsprotokollen.Uansett hvordan det hang sammen: Jeg er enig i det du skriver i innlegg 28 om at det er viktig å finne ut om Anne Helene Ingebretsen giftet seg og hvor hun ble av.Bøler, der Julius Pedersen i innlegg 29 bodde, er for øvrig rett i nærheten av Nordre Dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, I 1878 bodde Anne Helene fortsatt på Kastellet da hun var fadder i en dåp for folkene i Grøstadstrand på Nesodden.Gårdshistorien for Frogn (Myckland) opplyser at Helene Engebretsdatter i 1889 får forpaktningskontrakt på Sønderstøen under Digerud.I 1890 får hun en uekte datter, Anna Elise. Anne Helene er da oppgitt å være husholderske. Faren var ungkar og arbeider Lauritz Kristiansen. Begge med bosted Sønderstøen.Disse to ble viet i Frogn 25.1.1891, Laurits var fra Skiptvet og Anne Helenes fødested ble oppgitt å være Linnebråte. Lindebråte er utskilt fra Nord-Dal så dette kan stemme bra.Hvor de ble av etter dette vet jeg ikke, de har ikke satt spor etter seg på Sønderstøen etter vielsen.Når det gjelder Kastellet så ser det ut til at det kun var denne familien som bodde her.Det tidligste jeg har sett derfra er en konfirmasjon i Drøbak 1860 hvor Engebret Olsen og Andrine Jensdatters sønn Johan Martin konfirmeres.Deretter 1865-tellingenI 1867 konfirmeres sønnen August f. 1853 i Drøbak.I 1869 konfirmeres datteren Agnethe (Anette?)i Oppegård (Nesodden kirkebok). Hun kalles da Agnethe Ljan/Øversagen er oppgitt vøre født 3.7.1853 i Frogn, foreldre: husmann Engebret Olsen og Andrine Jensdatter.1875: Anne Helenes uekte barn Karl Johan, far: ugift arbeider Mathias Andersen f. 1852 i Sverige.1875 tellingen1878, Anne Helene Engebretsdatter Kastellet er fadder i en dåp på Nesodden (nevnt lenger opp).1879, Antonette Engebretsdatter døde i mai.1879, Karl Johan, uekte sønn f. 1875 døde i august.1889, Andrine Kastellet f. 1816 i Bekkevoll (Nordby i Ås) døde i mai.1894, enkemann og fatiglem Engebret Kastellet f. 1810 døde i Juni. Dette var de hendelsene jeg har registrert vedrørende plassen Kastellet u Nord-Dal i Frogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette var interessant! Og Laurits Kristiansen og Helene Engebretsdatter var faktisk på Sønderstøen i FT1900: LenkeIkke minst viser dette at Anne Helene Engebretsdatter aldri var gift med Julius Pedersen, hvilket ytterligere styrker min tro på at han var Anton Juliussens biologiske far og at patronymet Josefsen, slik det står i FT1875, er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Et skudd i blinde:Det var en dåp på Nesodden 4.4.1915 hvor den døpte het Gunnar William (f. 22.2.1915).Hans foreldre: bruksarbeider Anton Juelsen f. 1871 og Anna Sofie f. Nilsen.Antons bosted var Gjerstad, dette er eiendommen Gjerstad 2/140 som jeg tror ligger på Flaskebekk, Nesodden. Morens bosted oppgitt til Sjøstrand (også i Flaskebekk).En av fadderne var kontorist Johan Juelsen Sjøstrand.På Sjøstrand finner jeg i 1914 en konfirmasjon: Ragnhild Marie Juelsen f. 13.2.1900 i Xiania, bosted: Flaskebekk (på denne tiden brukt om området med mange nye eiendommer hvoriblant Gjerstad, ikke selve plassen Flaskebekk).Hennes foreldre var kjører Anton Juliussen og Anna Sofie Nilsen.Godt mulig dette er helt feil personer, men fant det likevel verd å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Espen, dette var mye nytt - og det som ikke var nytt - riktig :-). Dvs - i nr 33 er alt kjent. Vi har lett etter Kristiansen-forbindelsen som vi kjente til, men trodde ifølge fortelling at dette var en fostermor. Jeg hadde sett Laurits og Helene på Sønderstuen og undret om det kunne være noe, men hadde ikke kommet så langt. Vi kjente også til en forbindelse med Sønderstuen, men trodde ikke det var morens hjem!At datteren Anna Elise kan ha bebodd den videre matcher opplysningene vi har om en 'tante Anna'. Hvor lenge bor hun der?Finnes det flere etterkommere enn Anton og Anna-Sofies barn etter Anne Helene, Andrine og Bergmesteren, evt Jens Olsen?TUSEN HJERTELIG TAKK!!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Her er Anne Helenes konfirmasjon 13. juni 1864. Den viser at hun ble født 11. juni 1848, om jeg ikke tolker feil. I 1864 er de bosatt på Lindebraaten. Kan noen tyde hva som står etter faren og morens navn, antakelig gårdsnavn - og likeledes ut til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Permanent lenke: LenkeKonfirmasjonsdatoen skal nok være 12. juni, slik det står på forrige side. 13. må være en skrivefeil i kirkeboka. Fødselsdatoen tror jeg er 17. juni (1 og 7 skrevet tett sammen), og hun kalles 'Anne Hellene Engebretsd. Koja'.Foreldrene er 'Huusmand Engebreth Olsen Sytterud, hust. Andrine Jensd. Sutterud, N. Dal' (altså plassen Sutterud under Nordre Dal).'Hendes(?) ....(?) Evner meget ringe. Hendes flid god. Vacc. att. 28. Sp. 1850. Engh. (altså vaksinert 28/9-1850 av en person med signatur Engh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen, bare hyggelig å hjelpe....men du må bære over med at jeg ikke lager lenker, de opplysningene jeg har kommer fra en egen database.Jeg tror som Kristian at Josefsen-navnet er feil i 75-tellingen, og at Juliussen er det rette.Når det gjelder bergmestertittelen til Engebret Kastellet kjenner jeg ikke til noe bergverk av stort omfang i området. Men det var i siste halvdel av 1800-tallet en stor aktivitet av prøveskjerping etter mineraler, først og fremst etter feltspat til sementindustrien. Over hele Nesoddlandet finner man små steinhauger i terrenget som minne om dette. Enkelte steder var det også granitt av god kvalitet som ble brukt i bygningsøyemed, og det var produksjon av gatestein. Mesteparten av dette foregikk på vestsiden av Nesodden, men jeg vil tro at enhver grunneier undersøkte mulighetene på sine eiendommer. Engebret Kastellet kan jo foreksempel hatt ansvar for prøveskjerping for sin husbond og rett og slett kalt seg bergmester av den grunn?I et innlegg over skrev jeg at jeg ikke fant flere spor etter folkene dine på Sønderstøen, det er feil. Kristian kom jo med 1900 tellingen, og da jeg kikket litt bedre etter fant jeg:f. 13.9.1887 Frogn : Henrik, uekte, husholderske Helene Engebretsdatter ( 1848 ) og enkemann grdbr. Halvor Paulsen, DigerudKonfirmert 1902 i Frogn: Henrik Halvorsen f. 13.9.1887 Digerud, bp: Sønderstøen, enkemann grdbr. Halvor Paulsen og husholderske Helene Engebretsdatter.Begr. 20.11.1903 Frogn: barn Kristine Lauritsen f. 1891 Sønderstøen under Digerud, bp: Sønderstøen, stenarbeider Laurits Kristiansen.Konfirmert 1904 i Frogn: Anne Elise Kristiansen f. 28.3.90 Søndersstøen, bp: Søndersstøen, husholderske Anne Helene Engebretsddatter og ungkar veiarbeider Laurits Kristiansen.Begravet Frogn kirke, 29.3-7.4-1906, dagarbeider gift Laurits Kristiansen f. 1867 Skiptvedt, bosted Sønderstøen u Digerud, lungebetennelse.Anne Kristansen Sønderstøen er fadder i en dåp i 1907.Det var det siste jeg har fra Sønderstøen, regner da med at de ikke er i slekt med de andre familiene som også bor der. Når det gjelder Flaskebekk/Gjerstad/Sjøstrand så ser vi at Anton er kjører av yrke i 1914, året etter er han bruksarbeider. Det er derfor ikke usannsynlig at han jobbet for Østlandske Petroleumsselskap (senere Esso) på Steilene. De hadde jo et et eget brukssamfunn med boliger og skole. De kan derfor muligens ha flyttet dit etter 1915? Du spør om det finnes flere etterkommere etter Engebret og Andrine?, jeg vet ikke, men noen spor kan være den Johan Martin Engebretsen konfirmert i Drøbak 1860, broren August konfirmert 1867 og søsteren Agnethe/Anette konfirmert i Oppegård 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen, bare hyggelig å hjelpe....men du må bære over med at jeg ikke lager lenker, de opplysningene jeg har kommer fra en egen database.Jeg tror som Kristian at Josefsen-navnet er feil i 75-tellingen, og at Juliussen er det rette.Når det gjelder bergmestertittelen til Engebret Kastellet kjenner jeg ikke til noe bergverk av stort omfang i området. Men det var i siste halvdel av 1800-tallet en stor aktivitet av prøveskjerping etter mineraler, først og fremst etter feltspat til sementindustrien. Over hele Nesoddlandet finner man små steinhauger i terrenget som minne om dette. Enkelte steder var det også granitt av god kvalitet som ble brukt i bygningsøyemed, og det var produksjon av gatestein. Mesteparten av dette foregikk på vestsiden av Nesodden, men jeg vil tro at enhver grunneier undersøkte mulighetene på sine eiendommer. Engebret Kastellet kan jo foreksempel hatt ansvar for prøveskjerping for sin husbond og rett og slett kalt seg bergmester av den grunn?I et innlegg over skrev jeg at jeg ikke fant flere spor etter folkene dine på Sønderstøen, det er feil. Kristian kom jo med 1900 tellingen, og da jeg kikket litt bedre etter fant jeg:f. 13.9.1887 Frogn : Henrik, uekte, husholderske Helene Engebretsdatter ( 1848 ) og enkemann grdbr. Halvor Paulsen, DigerudKonfirmert 1902 i Frogn: Henrik Halvorsen f. 13.9.1887 Digerud, bp: Sønderstøen, enkemann grdbr. Halvor Paulsen og husholderske Helene Engebretsdatter.Begr. 20.11.1903 Frogn: barn Kristine Lauritsen f. 1891 Sønderstøen under Digerud, bp: Sønderstøen, stenarbeider Laurits Kristiansen.Konfirmert 1904 i Frogn: Anne Elise Kristiansen f. 28.3.90 Søndersstøen, bp: Søndersstøen, husholderske Anne Helene Engebretsddatter og ungkar veiarbeider Laurits Kristiansen.Begravet Frogn kirke, 29.3-7.4-1906, dagarbeider gift Laurits Kristiansen f. 1867 Skiptvedt, bosted Sønderstøen u Digerud, lungebetennelse.Anne Kristansen Sønderstøen er fadder i en dåp i 1907.Det var det siste jeg har fra Sønderstøen, regner da med at de ikke er i slekt med de andre familiene som også bor der. Når det gjelder Flaskebekk/Gjerstad/Sjøstrand så ser vi at Anton er kjører av yrke i 1914, året etter er han bruksarbeider. Det er derfor ikke usannsynlig at han jobbet for Østlandske Petroleumsselskap (senere Esso) på Steilene. De hadde jo et et eget brukssamfunn med boliger og skole. De kan derfor muligens ha flyttet dit etter 1915? Du spør om det finnes flere etterkommere etter Engebret og Andrine?, jeg vet ikke, men noen spor kan være den Johan Martin Engebretsen konfirmert i Drøbak 1860, broren August konfirmert 1867 og søsteren Agnethe/Anette konfirmert i Oppegård 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Beklager 2 like innlegg.Når det gjelder Anne Helenes konfirmasjon tolker jeg den som at hun var i tjeneste på Kjøya (Haslumkjøya og Dalskjøya)da hun ble konfirmert.Derimot er plassen Sutterud meg helt ukjent, men det fantes jo plasser som ble nedlagt etter få år, og det hendte også at de fikk nye navn. Kastellet lyder jo litt bedre enn Sutterud, så kanskje det er samme plass?Jeg har i mange år samlet opplysninger om plasser og bruk på Nesodden og Nordre Frogn, og mener selv jeg har forholdsvis god oversikt, men Sutterud har jeg aldri hørt om bortsett fra at jeg hadde konfirmasjonen lagret i en base med personer som jeg ikke har klart å plassere til et konkret sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Espen! Dette er veldig moro, tusen takk! Godt du hadde den basen! For navnet til Anton, Juliussen osv skulle jeg gjerne sett hva han ble kalt i barndommen. Fantes det noe som het Dal skole - og finnes elever registrert (ikke trolig, men spør likevel :-)). Sønderstøen eller Søndre Stuen lå vel i Hallangen under en gård som het Digerud? Kan noen gi en nærmere beskrivelse av hvor - og finnes rester fra bostedet idag? Vet noen hvor Kastellet og Kjøya lå nøyaktig?Hvem var Anne Helene fadder for?Så er spørsmålet om det finnes noen etterkommere etter Henrik Halvorsen f. 1887 og Anna Elise Lauritsen eller Kristiansen f. 1890. Kan noen kjenne til disse navnene og ev giftemål?(Noen har nevnt en Anna Stokke, men jeg tror det kan være en annen Anna..)Anna Elise skal imidlertid ha bebodd Søndre Stuen ca 1950! Hvor kan vi finne informasjon om de som bodde der?Jeg håper å få så mye informasjon som mulig om denne familien, det er jo ikke umulig at det kan finnes ukjent slekt/etterkommere etter eksempelvis Jens, Andrines far. Kan du finne noe om ham? Eller Ingebrets familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lill :o)Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene i denne tråden, men ser du spør etter Dal skole. Dal skole ligger der den dag i dag i nordre Frogn. (Ikke så langt fra grensa til Nesodden). Jeg legger ved en link til Frogn Historielag. På denne siden finner du gårdshistorien for de forskjellige gårdene i Frogn, og her bør du finne bl.a Digerud og Kjøya.Min bror har forøvrig hytte på Kjøyakollen (Brevik). Det er ca 1 km fra Dal skole. Oversikten over gårdene er på side 702, hvis jeg husker rett. Frogn Historielag: http://www.frogn.historielag.org/Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Sønderstøen ligger syd for Digerud Fyr ved Oslofjorden, rett ovenfor Håøya og syd for Sollia. For å komme dit tror jeg du må kjøre inn til hyttefeltet i Nordre Hallangen (følg skilting mot Fagerstrand, Nesodden). Inne i dette hyttefeltet går en vei Sønderstøveien forbi nordre og søndre Sønderstødammene. Dette er dammer som ble laget for å produsere is, og som du ser av 1900-tellingen var det dette de drev med. På en eller annen fotodatabase (Wilse?) på nett har jeg sett foto av lasting av skip og transport av is fra Sønderstøen, ikke umulig du har noen slektninger avbildet der.Kastellet vet jeg ikke nøyaktig hvor lå, men jeg har en teori om at den lå i åssiden mot Åsebukta. Bosettingshistorien på N.Dal er ikke helt enkel. N.Dal ble veldig oppstykket og delt mot 1900, og jeg tror kanskje at Kastellet har gått opp i en annen eiendom og er borte nå.Kjøya og Kjøyakollen finner du lett på et kart mellom Brevik og Åsebukta, kjør til Dal og følg skilt mot Brevik brygge.Anne Helene var i 1907 fadder for Peter Jakob f. 26.8.1907 i Frogn, hans foreldre var Kristian Hansen f.1872 og Lina Jørgine Jørgensen f.1879. De var også bosatt på Sønderstøen, og hadde i hvertfall vært bosatt der siden 1902.Hva som skjedde videre med Henrik og Anne Elise vet jeg ikke. Jeg har begrenset meg framover i tid til ca.1915-20, delvis pga klausuleringer og fordi det blir veldig mye bevegelse i folkemengden. Det tok etter 1900 helt av med nybygging, og mange bosteder lar seg ikke bestemme da bosteder oppgitt i kirkebøkene ble angitt områdevis, ikke spesifikt for hvert bosted. Når det i kirkeboka 1915 er oppgitt bosted f.eks Digerud, Brevik, Fjellstrand osv, så er ikke dette selve plassen, men området. Dette gjør det vanskelig å bestemme hvor man egentlig bodde. Når pantebøkene kommer på nett kan dette gjøre det lettere. På Nesodden er det også mange som kom flyttende for en kort periode og reiste igjen etter kanskje å ha giftet seg eller døpt et barn. Navnekombinasjonene på denne tiden gjør det heller ikke lettere:)I 1950 var det Gunerius Soots legat som eide Sønderstøen, de eide også stedet Sollia hvor jeg kjenner familien som har bor der. De leide først stedet av dette legatet, det er derfor godt mulig din Anne Elise har gjort det samme. Dette legatet finner du i telefonkatalogen, jeg tror bestyreren av legatet heter Soot og bor på Røa i Oslo.Jeg skal se litt senere om jeg kan finne mer om Andrine og Engebrets opphav, men jeg har ikke mer på dem ifølge registeret til basen, men mulig jeg har noen med samme navn som bør sjekkes. For begge to er det vel uansett kirkeboka for Ås du bør undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Espen, hadde du vært her, hadde du fått en real klem. HJERTELIG TAKK! Vi skal snarest mulig ta turen :-).Vi har en linje til som vi gjerne skulle ha sjekket litt. Nils Pedersen var bosatt på gården Kallestad under Skoklefall. Kan du ha noe på ham? I så fall kan jeg opprette en egen forespørsel på forumet.Ha en flott kveld! Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jepp, jeg har noe på Nils Pedersen Kallestad. Opprett nytt tema og fortell det du vet selv, så skal jeg se hva jeg finner.Har funnet et mulig opphav til Andrine Jensdatter.I Frogn gårdshistorie (finnes på siden til Frogn Hidtorielag) står det om plassen Paris under Fløyspjeld (innerst i Bundefjorden):'Det var vistnok Jens Olsen som tok opp denne plassen en gang før 1815. Han var gift med Abigael Olsdatter og hadde barna: Ole, Andrine og Andreas Jensen f. 1823 , sistnevnte overtok som husmann etter faren.'Jens Olsen Fløyspjeld-eie og Abigael Olsdatter døper 6.4.1818 i Frogn (Aas kirkeb.)datteren Andrine.Om dette er rette folk så kan jeg ta med at broren Andreas med familie til i hvert fall 1914 bodde i plassen Paris.Frogn gårdshistorie er forresten fin på den måten at det helt først i beskrivelsene for hver gård står hvordan de ligger i terrenget og hva de grenser mot.Om jeg ikke husker feil er Dal skole beskrevet i gårdshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Denne Jens Olsen ser interessant ut - selv om det er vanskelig å vite..men navnet Andrine er vel ganske sjeldent.Jo, Dal skole er vel relativt kjent, men det var elevene da.Espen, ta gjerne kontakt på lill.juelsen@c2i.net. Dette kan lett gjelde data av nyere dato, hvilket vel ikke er så ønskelig på forumet.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg har ikke opplysninger som går så langt frem i tid, Lill. Jeg ingen oversikt etter ca 1915-20, bortsett fra enkelte dødsfall av eldre personer.Jeg vet ikke hvordan det ligger an i Frogn, men på Nesodden har jeg bladd igjennom eldre skoleprotokoller på Kommunearkivet. Jeg ville tatt kontakt med Frogn kommune og Frogn Historielag og forhørt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Det ble viet et par i Ås 3.11.1810, ungkar og soldat Jens Olsen Revaug? og Abigael Olsdatter som kan være aktuelle. Da er vi langt ute i Ås utenfor 'mitt' område. Her må du nok sjekke bygde og kirkebøkene for Ås og sjekke 1801 tellingen for å finne mer bakover. Du bør også undersøke om det er flere Andrine født i området i tiden rundt 1814-20 for å sjekke sannsynligheten for at dette er foreldrene til Andrine på Kastellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen Lill, det ble litt feil i innlegget ovenfor. Revaug/Revhaug ligger i Vestby.Så litt mer om Engebret Olsen. Ved begravelsen er det opplyst at han var født 1810, dette er nok feil og passer heller ikke helt med hva som står ved folketellingene. Nå har jeg tidligere sjekket de fleste dødsfallene fra Frogn/Drøbak, og min erfaring er at oppgitt fødselsår veldig ofte er feil, det samme gjelder også ofte fødested. Dette gjelder spesielt eldre mennesker som døde på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900 tallet.Jeg fant dåpen til en Engebret Olsen i Ås som kan passe, dåp nr.2 i 1813:Lenke Det er en Ole Johannesen og Abigael Kristiansdatter Sutterhol som døper sin sønn Engebret i Ås.Sutterhol/suterhol ligger i Kroer øst for Ås sentrum.Navnet er interessant mtp plassnavnet Sutterud under N.Dal, kan Engebret ha kommet fra Sutterhol i Kroer og ryddet et hjem under N.Dal og kalt det opp etter hjemstedet?Ellers vet jeg ikke noe mer om Engebret, og jeg har ikke lokalkunnskap ute i Ås og Kroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.