Gå til innhold
Arkivverket

[#61617] Ønskjer info om Spansketida i Kristiansund og Ålesund?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i et annet innlegg fått info om at spansketida i Kristiansund (og Ålesund) varte frå 1831 til 1870-åra. Etter slik jeg har fått info om så skal det ha vert omlag 50 - 60 turar i året.Hvilke ruter gikk disse båtene i og hvilke fartøy var det snakk om. Følgte disse skutene den vanlig skipsleia nordover eller gikk de vest om land til de var fremme på bestemmelses stedet. Var dette en trafikk som foregikk hele året eller bare deler av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du siktar sikkert til dette temaet LenkeHar du sett etter i referansen du fekk der?Det er også lov å tenkje litt sjølv: 1) det var snakk om ei sesongvare - klippfisk - og det vert naturlegvis sesongfrakt. 2) det er snakk om havgåande skip og direkte frakt mellom Spania og Kr.sund (evt. Ålesund). Dei gjekk rimelegvis raskaste vegen - over ope hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selvsagt har jeg tenkt en del selv på dette, men jeg vil vite mest fakta og ikke spekulere selv hvordan dette foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Men du har altså ikkje sett etter kva som står i den boka (av Tvinnereim) du vart vist til sist. Der står nemleg svaret på det du spør om - og tilvisingar til meir omfattande skildringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.