Gå til innhold
Arkivverket

[#61618] Hjelp til opppslag i bygdebok for Brandval, Hedmark og gården Sletholen.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker hjelp til oppslag i nevnt bygdebok. I 1865 finner jeg familien Fredrik Pedersen (Bertelsen) og Anne Amundsdtr. med barn på gården Sletholen. De fikk en sønn Fredrik Vilhelm Fredriksen i 1866, og jeg lurer på om bygdeboka sier noe om hans liv og lagnad. Står det noe om hvor det ble av ham?Se forøvrig denne debatten.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for at du ville sjekke for meg, da får jeg prøve en annen vinkling på problemet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Fredrik Vilhelm Fredriksen f. 2-mai-1866 på Sletholen er ifølge kirkeboka for Brandval meldt utflyttet 3-nov-1883 til Amerika. Finner ham ikke i emmigrantprotokollene, kanskje andre gjør det. Eller dro han ikke?Mvh Bjørn Grønvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til deg Bjørn for en interessant observasjon.Ja, om man skal tro kirkeboka, så dro han over dammen. Men jeg kan i første omgang ikke finne ham i emigrantbasene fra Oslo/Christiania. Og om han dro, kan han selvsagt ha kommet tilbake. Men jeg har også tidligere oppdaget at personer som angivelig dro til Amerika, ikke gjorde det likevel.Så vi får prøve å grave litt til. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

En Fredrik Fredriksen 17 år gammel reiser 9/11 1883 med White Star linjen fra Christiani, oppgir Kongsvinger som avreise sted i Norge. 17 år gammel passer godt med fødselsår 1866. White Star listene er avfotografert på 3 filmer, denne filmen har nr. 854. Listene har delvis opplysninger om båt fra Norge til England og hvilken båt fra England til USA. Fredrik skulle til Amherst i WI., med City of Montreal fra England. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Finn for opplysningene vedr. Fredriks emigrasjon. Det er mye som taler for at det er rett kar du har funnet. Da gjenstår det om mulig å finne mannen igjen i Amerika, for å fastslå om han ble værende eller kom tilbake.Men da reiser det seg jo en nytt spørsmål. Hvem er da denne Vilhelm Fredriksen som reiste rundt i Hedmark som ' handelsmann' og som oppgav at han var fra Odalen og født rundt 1864? Og er det samme mann som i 1900 opplyser at han er gift og bosatt i Solør? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kunne du tenke deg å vinkle deg i en annen retning når det gjelder denne handelskaren. Vil ikke forlede deg, men gjøre deg oppmerksom på at han kan høre til omstreifere. Navnet sier meg noe i den retning. Se om du finner noe i Eilert Sundts. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Finn.Den tanken har allerede slått meg, og grunnen var det at Vilhelm Fredriksen ble omtalt som omreisende skræppehandler da han i 1896 ble far til en datter Marit utenom ekteskap på Tynset. Jeg har hatt spøsmålet oppe i er eget tema.LenkeEn Vilhelm Fredriksen, tilreisende handelsmann, ble i 1894 far til en datter Borghild på Veldre , Ringerike, også det utenom ekteskap. Og en tilreisende handelsmann Vilhelm Fredriksen befant seg i 1900-tellingen på gården Stræte Vestre i Solør. Om alt dette er samme mann, vet jeg ikke med sikkerhet, men mye tyder på det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du har vel kikket på denne debatten Rune? Jeg vet ikke om den inneholder noe av interesse for din søken, men den har mye stoff.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Reidar.Jo, jeg har nok vært innom der også, samt andre tema som omhandler reisende/omreisende/skreppehandlere etc. Jeg har også hatt dialog med Jonny Mydland som har mye kunnskap om de reisende, med tanke på denne Vilhelm Fredriksen Støleggen. Men han var født i 1844 og kan vel langt på vei utelukkes som kandidat.Jonny mente også at omtale som skreppehandler og handelsmann gjør det lite sannsynlig at Vilhelm hørte til de reisende.Men jeg har holdt lenge nok på med denne hobbyen til å utelukke noe som helst før det er dokumentert. Dette er en hobby som stadig gir deg overralskelser.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.