Gå til innhold
Arkivverket

[#61620] Petter Leonhard Sundt, hvem var han?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

I et forsøk på å finne vielsen til Peder Johansen Linnerts foreldre har jeg studert kirkebok for Kongsberg for årene forut for hans dåp i 1754. Jeg finner da en Johan Leonhard Halvorsen som vies til Maren Dorthea Danielsdatter den 12.04.1749. Her står det altså faktisk Leonhard (se Ivers innlegg 20, 3. siste avsnitt). Kan dette være en slags dokumentasjon på at Leonhard og Linnert kan være ett og det samme? (se mitt innlegg 22).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Anne!Jeg har nå grunn til å tro at Leonhard og Linnert brukes om hverandre på en og samme person. Begrunnelsen fremgår av følgende funn i kirkebok for Kongsberg:Viet 12.04.1749 (side 256 i kirkebok Mini 3, 1744-1755): Johan Leonhard Halvorsen og Maren Dorthea Danielsdatter.Døpt 12.07.1749 (side 75 i samme bok): Hans Martin Gaudt. Far: Johan Leonhard Halvorsen. Faddere: Lucretia Gaudt sal. Halvor Halvorsens, Idde Marie Gertsd., Jens Green, Hans Jørgen Wejdo og Christen Willatzon.Døpt 15.06.1752 (side 119): Daniel Henric. Far: Johan Linnert Halvorsen. Faddere: Jens Greens Qw. Sara, Anna Johansd., Hermand Halvorsen, Christian Asmand jun., Jørgen Olsen Rächstad.Døpt 16.03.1754 (side 145): Peder Andreas. Far: Johan Linnert Halvorsen. Faddere: Hans Jørgen Wejdows Qw. Malene, Margrethe Povelsd., Johanes Truels., Christen Christopher Sahlgaard og Simon Ols.Jeg slutter av dette at Johan Leonhard Halvorsen har begynt å kalle seg Linnert en gang mellom 1749 og 1752. Det kan etter min mening neppe være tvil om at det her hele veien dreier seg om samme person. Dette synes også å bekreftes av Annes funn av skiftet i 1742.Jeg tar forbehold om at jeg kan ha transkribert noe feil ut fra kirkeboken. Om noen vil ta seg bryet med å kontrollere dette er jeg meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror Hans kan driste seg til å konkludere med at denne ”Petter Leonard Sundt”- saken er løst. Det synes åpenbart at det er en språklig forbindelse mellom navnene Leonard og Linnert,Nei, - man skal ikke kimse av nattlige innfall (innlegg 22) !Det er vel ikke utenkelig at dampskipsføreren selv, Petter Amundsen Sundt, ved noen tilfeller kan ha kalt seg (NB:Med rette) PETTER LINNERT SUNDT. – Eller eventuelt til og med: ”Petter Leonhard Sundt”.Kanskje det til å med kan finnes en eller annen dokumentasjon på dette.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gro: Ja, da ser vi altså at denne mannen ble døpt Johan Linnert, og senere kalte seg dels Leonhard, dels Linnert. Dette er utvilsomt et gutte-fornavn. Men senere tar likevel medlemmer av slekten navnet Linnert i bruk som slektsnavn.Til Iver: Jeg føler ikke at vi nå kan si at vi vet med sikkerhet hvem denne Petter Leonhard Sundt var, men at det kan være dampskipskapteinen selv, Petter Amundsen Sundt, var faktisk en spennende tanke. Siden hans mor var født Linnert, kunne han jo tenkes å ha brukt dette som mellomnavn.Det ser ut til at vi her har å gjøre med en slekt der noen for det første har tatt et guttefornavn (Leonhard eller Linnert) i bruk som slektsnavn (Linnert), og for det annet har tillatt seg å føye en t til stedsnavnet Sund og dermed skapt inntrykk av å tilhøre den adelige slekten Sundt. I en slekt med så friske sosiale ambisjoner, er det kanskje forståelig at en datters giftermål med en skomaker ikke ble sett på med blide øyne. (se innlegg 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Annet avsnitt, innlegg 31:Poenget mitt er at denne PETTER LEONHARD SUNDT (slik det samlede navnet fremstår i Kviteseid bygdesoge), neppe eksisterer, med mindre det måtte være dampskipskapteinen (Peter Amundsen) selv.Jeg tror videre leting etter andre konkrete personer som skal ha båret dette navnet vil være rimelig fåfengt.Det morsomme med denne saken er at vi har fått en meget god forklaring på hvordan en famile-tradisjon kan oppstå og så overleveres til en bygdebokforfatter, for i neste omgang sette grå hår i hode for en amatør-genealog. - Intil man i halvsøvne får en artig ide, som viser seg å gi en forklaring på hele problemet (Hans innlegg 22) At Sundt-slekta i Kviteseid bl.a. stammer fra en tysk gruvekar, kan til og med være sant. Det var svært mye tysk blod i årene på mange av gruvekarene på Kongsberg omkring 1800, så dette poenget i seg selv er på ingen måte oppsiktsvekkende, og dette vil også muligens la seg dokumentere. (Men at slekta skulle ha aner fra Hamburg tror jeg vi muligens må ta med en klype salt.)Navn-kombinasjonen SUNDT/LINNERT(Leonhard) eksisterer kun på etterkommere av Amund Amundsen SUNDT og Marthe Carine LINNERT. – Og noe annet vil faktisk være meget overraskende, - i alle fall hvis vi forholder oss til Kongsberg.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, da anser jeg denne strengen for moden for avslutning. Jeg takker igjen for alle bidrag. Denne historien blir trolig tema for en artikkel i et fremtidig nummer av Gjallarhorn, der jeg passer på å rette en takk til alle dere som har bidratt her.Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.