Gå til innhold
Arkivverket

[#61622] bordvrager


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg leter etter begravelsen til Gunder Svendsen som bodde i Nykirken sokn i Bergen ved tidlig 1700-tallet. I kirkeboken er han 2x innført som 'baadsmand'.Under Døde i Bergen 1668-1815 finner jeg en Gunder uten etternavn som var 'bordvrager'. Lenke Kan dette være en kandidat? Hva er en bordvrager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser da nesten ut som 'bordvrager' er et etternavn. Ellers (uten at jeg har peiling), kunne jeg tenkt meg at det var en material-sorterer av ett eller annet slag, kanskje på sagbruk.Lenke,HPEA:2006-29,HPEA:en&q=bordvrager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Nå finner jeg i Tore Vigerusts database 'Manntall over Båtsmannsskatten av Bergen anno 1700, 11. april 1702' Lenke en Jochim Schmit bordvrager og en Claus Reymers bordvrager. Da ser det ut som om bordvrager er en slags båtsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg hadde prøvd *vrager i ordlista uten hell. Det var dumt. Med *vraker får jeg utfyllende opplysninger i ordlista:vraker 2/127tjenestemann i byene som skulle kvalitetssortere fisk eller fiskeprodukter SAB 11.10.99Embetstittel opprettet 1649, rangklasse 18 i Tolletaten og fra 1681 også i Consumptionsetaten. V. var sideordnet med måler og veier. V. skulle kvalitetssortere og luke ut produkter som ikke holdt mål. Særlig om fisk og fiskeprodukter, men også bord- og tjærevrakere i skattemanntallene fra Bergen tidlig 1700-tall. Kalkar nevner også: humle-, silde-, te-, tran-, vin- og ølvrager. Også betegnelsene over- og undervraker var i bruk. Embetstittelen avviklet på slutten av 1700-tallet da tollbetjentene overtok oppgavene. http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/index.htm Fremdeles stillingsbetegnelse for person som kvalitetssorterer fisk eller fiskeprodukter.Leif Kåre Solberg, 20.01.2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Ja, fiskevrakarane eksisterer den dag i dag. Dei sorterer og kvalitetsbestemmer fisk og fiskeprodukt for sal. Tilsvarande må ein bordvrakar ha vore ein som kvalitetssorterte bord på eit sagbruk. Eg veit mellom anna at leveransar av tønnestavar vart vraka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.