Gå til innhold
Arkivverket

[#61626] Hjelp til tyding i kirkebok for Brandval i Grue , Hedmark 15.08.1827.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Fredrik ble født utenom ekteskap 15.08.1827. Jeg er usikker på hva som står om moren Berthe Jonsdtr. i rubrikken under foreldre.Se post nr.55 venstre side.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Pige Berthe Jonsdatter Lopengen, nu paa Eeg, der i mange Aar har været sindssvag og opholdes her af Christiania Fattigvæsen, vil ingen Fader angive til barnet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da sier jeg bare hjertelig takk til Kristian og Lars Ove for rask og flott bistand. Det var nettopp gårdsnavnet jeg var mest usikker på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis hun var født og oppvokst lokalt, som innlegg 3 kan tyde på, så pirrer det nysgjerrigheten at Christiania fattigvesen betalte oppholdet hennes. Det kan jo være ei annen Berte Jonsdatter enn hun som bodde på Lepengen i 1801, men det kan også være at jenta var i Christiania noen år og at hun var 'sendt hjem'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kristian. Ja, det er unektelig noe rart at en pike fra tjukkeste Hedmarken skulle få støtte fra Christiania fattigvesen, om det da ikke er slik som du antyder.Det kan jo være bryet verdt å følge det sporet,men jeg vil vente med det til jeg har fått fastslått om det er denne Fredriks sønn, Fredrik Vilhelm Fredriksen som reiste rundt som skreppekar/handelsmann å satte barn på minst to jenter fra Veldre og Tynset i 1895 og 1896.Se debatt 61387. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Det skrives i (6): Takk igjen Kristian. Ja, det er unektelig noe rart at en pike fra tjukkeste Hedmarken .....Brandval er ikke på Hedmarken, men i en del av Hedmark fylke som kalles Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja,ja, så har jeg vel fornærmet noen igjen nå da. Da er det endelig bra at noen har vett til å sette meg på plass. Jeg ber så meget om unskyldning. :-)Mvh. Rune T. fra tjukkeste Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Vi har nå lært at Hedmarken bare utgjør en liten del av Hedmark fylke, og ikke omhandler Solør. Nok flisespikking fra min side. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå synes jeg flisepikkerne på Hedmarken bør gi seg før dette blir for komplisert for andre enn 'innfødte'.Hedmark er et fylke. De som er født i fylket er 'hedmarkinger', uansett Solør eller Hamar. Så derfor blir det for dumt at noen som driver med 'flis' og 'spikking' ennå, skal bestemme, eller tro de skal bestemme, med flis eller spikke-kniv, hva som er riktig.Alle som bor eller er født i Hedmark Fylke er Hedmarkinger, uansett hva dere sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.