Gå til innhold
Arkivverket

[#61629] Adolf Jensen Bjørneboe og Inga Andersen - Arendal 1870-1930


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Oldemors onkel, kaptein Adolf Jensen Bjørneboe, ble f i Arendal 10/8/1870. Han døde i 1930. Han ble gm Inga Andersen, sannsynligvis født i Arendal.Har noen indikasjoner på når og hvor disse ble gift? Etterslekt?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er nok foreløpig ikke til særlig hjelp, men har du funnet Adolf i ft. 1900? Selv har jeg problemer med å se hvor han kan ha 'gjemt' seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel Svend Kærup Bjørneboe som i boka ONKEL JENS skriver at Adolf døde i USA. Kan det stemme at han var styrmann?I så fall kan det være han (Adolf Jensen) som reiser fra Kristiansand 1. juni 1900 med S.S. Thingvalla (Digitalarkivets emigrantbase). Han er da oppgitt å være styrmann, f. 1870, bosatt i Boston og med Philadelphia som reisemål. Han er da ugift.Vi finner ham igjen i det skannede skipsmanifestet ved ankomst Ellis Island (www.ellisisland.org). Opplysningene der samsvarer godt med informasjonen ved avreisen fra Kr.sand. Han er (amerikansk) 'Citizen', men det opplyses i tillegg at han er født i Arendal. Ellers står det at han kom til USA første gang ni år tidligere (dvs. 1891). Opplysningen kan vel også tolkes som at han har bodd i USA i ni år.Vielsen og eventuelle barnedåper må du sannsynligvis da lete etter 'over there', Jarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

24. august 1914 ankommer Adolf Jensen, 43 år og bosatt i Boston, New York med S.S. Kristianiafjord. Skipet har seilt fra Kristiansand 12 august. Sammen med ham er sønnen Lloyd Jensen, 10 år.Ellers finner jeg 'Ship Mate/1st Mate' Adolf Jensen, f. ca. 1870 i Arendal flere ganger nevnt ved skipsanløp i New York rundt 1919/1920. Jeg prøver å legge inn et bilde av et manifest fra 1920, der han har seilt til New York fra Havana på Cuba (men forsøket går vel 'peisveien'):Lenke 17, 1920&port=Havana, Cuba&line=0001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her har vi mor og sønn: Inga Bjørnebo Jensen (25 år) og Lloyd Bjørnebo Jensen (10 mnd.). De ankommer New York 18. april 1905 med S.S Oscar II. Skipet har seilt fra Kristiansand 7. april - og de skal nå forenes med 'Husband Capt. A. Jensen':Lenke Bjornsbon Jensen&doa=Apr 18, 1905&port=Christiansand&line=0002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan se ut til at Adolf Jensen Bjørneboe og kona valgte to ulike avganger fra Norge til New York i 1914 (på grunn av den urolige verdenssituasjonen?).Adolf og sønnen Lloyd reiste altså fra Kristiansand 19/8 1914 med S.S. Kristianiafjord (se innlegg 4).Ellis Island-basen viser så at Inga Jensen (35 år) og Inga Jensen (3 år) ankommer New York - også med S.S. Kristianiafjord - en måned senere (28/9 1914). Men avreisen var da fra Bergen. Adressen i Boston, Massachusetts er imidlertid den samme (30 West Eagles St, East Boston Mass.). Dette må være Adolf Bjørneboes kone og datter. I Digitalarkivet finner vi så bekreftelsen: Inga Jensen, 35 år, f. 1879 i Arendal, reiste 18/9 1914 fra Bergen med S.S. Kristianiafjord. Reisemålet var Boston, Massachusetts - og det blir opplyst at hun er en 'Skibsførers Hustru', og at hun har 'været på besøk'. Dattera er ikke nevnt, men det kan muligens ha med alderen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den eneste Inga Andersen jeg finner født/døpt i Arendal i 1879, er Inga Andrea (f. 8/5 og døpt 8/6 1879). Foreldre rørlegger Niels Andersen og Inger Marie f. Jensen: Lenke (se dåp nr. 40).-----------Da tror jeg vi med en rimelig grad av sikkerhet kan sette opp følgende:Adolf Jensen Bjørneboe, f. i Arendal (Barbu?) 1870, død i USA 1930; gift mellom 1901 og 1904 i USA (?) med Inga Andrea Andersen, f. 1879 i Arendal.Barn:1. Lloyd Jensen (Bjørneboe), f. 1904 i USA.2. Inga Jensen (Bjørneboe), f. 1911 i USA.Adolf Jensen Bjørneboe seilte som styrmann - og senere som kaptein.--------Var det ikke han som det er blitt hevdet har stått modell for styrmann Peder Jensen i Jens Bjørneboes roman HAIENE, Jarl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du verden!I oldemors bibel har hun skrevet at de fikk to barn. Jeg tror jeg har et bilde av ham. For i 'Onkel jens' er han avbildet, og da synes jeg at jeg ser klare likheter med et foto vi har liggende som er påskrevet 'capt. Bjørneboe'.Men Inga finner jeg ikke helt ut av!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ang. Inga: Er det noe som tilsier at hun IKKE kan ha vært identisk med den Inga Andrea Andersen som ble f. i Arendal i 1879?Jeg skal lete litt mer etter en mulig utflyttingsinnførsel i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er - til vurdering - et bekreftet og et ubekreftet bilde av skipper adolf Bjørneboe. Bildet th er bekreftet i 'Onkel Jens', det andre ligger i oldemors pikealbum - merket bjørneboe/Shanghai. Han var hennes onkel. - Jarl -

bilete5350.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Inga: I niesens fødselsdagsalbum har hun notert '28. april - Tante Inga Bjørneboe (født andersen)'. Inga andersen i Arendal er født 8. mai.....?I Dis-gravminner finner jeg også Inga Bjørneboe, født 28/4/1879 - d 7/3/1952 (Vestre Gravlund, Oslo).Men her kan jo være feilnotat eller lesing et sted?Ellers har vi jo Adolfs søster som het inga og hans datter. Og jeg synes å se ei som var født på Nøtterøy, men uten kjent forbindelse til Arendals-Bjørneboene.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, vi kan vel ikke være sikre på at hun var født i Arendal. Jeg finner for øvrig ingen utvandrede i kirkeboka for Arendal som kan passe (men der er det åpenbart mange lakuner).Når det gjelder fotografi(ene) av Adolf, vil jeg mene det må være samme karen på begge bildene - eller de må være brødre. Likheten er i hvert fall slående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel den Inga Andersen jeg tidligere har funnet dåpen til (se innlegg 7) i ft. 1900. Faren (rørlegger Niels Andersen) er i så fall død, og familiens overhode er rørleggerenken Marie Andersen. Inga er her 19 år, ugift og bankassistent:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For eventuelle videre undersøkelser kan vi jo ta med at Inga Andrea Andersens far, Niels Andersen, er f. 21/7 1837 - og at mora, Inger Marie f. Jensen (i Kolbjørnsvik?) er født 6/10 1846. Fadderne ved Ingas dåp kan tyde på at familiens omgangskrets tilhørte byens håndverker- og handelsstand: Madm. Mathilde Ødegaard, Madm. Marie Wennesland, Emma Strömberg, Sagbestyrer Edvard Bue, Murmester Herman Köhn og Fritz Junker.Hun var antakelig ikke noe dårlig parti for skipsredersønnen (dersom det da er den rette Inga)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk igjen, Oddbjørn!Jeg må jobbe videre med dette; gleder meg!Jeg har jo forresten mange Jens'er i Kolbjørnsvik på Kjerup-sporet........- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

At det er rett kobling mellom den Inga Andrea som er døpt i 1879 og familien jeg fant i ft. 1900, går fram av dåp nr. 47 i 1886: LenkeDen som blir døpt her, er Ingas yngste bror, Carl Henrik Steinkopf Andersen. Her er forresten 1843 oppgitt som moras fødselsår, og det samsvarer jo med opplysningen i folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er nok Inger Maries konfirmasjon i Øyestad i 1859 (se øverst): LenkeOppgitt fødselsår er 1843 og fødestedet er Kolbjørnsvik. Foreldre: Kristen Jensen og Inger A. Strømberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Sjekket - for sikkerhets skyld, giftemål 0900-1905 i Arendal og Barbu uten å finne Inga og Adolf.(Kom forresten over en liten gyser i kirkeboka for Barbu 1899-1909 f 245 - nederst. Se prestens kommentarer om bruden og omtale av et spesielt hus i Barbu....)Til saken: Informasjonen i innleggene dine om Ingas opphav har jo sammenheng, men forutsetter at dåpsinnføringen, med annen fødselsdato enn antatt, gjelder 'vår' Inga.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var jo litt av en attest!Når det gjelder Inga, er jo selvsagt avviket mht. fødselsdatoen et sentralt poeng. Jeg antar at vielsesattesten vil være avklarende her. Men først må selvsagt vielsesdato og -sted finnes. Da Inga reiste over til Amerika med sin 10 måneder gamle sønn i 1905, mener jeg det sto i manifestet at hun hadde bodd 'over there' i 4 år. Hun og Adolf har nok giftet seg i USA - mest sannsynlig i Boston. Dersom datoen lar seg oppspore, går det an å bestille kopi av vielsesattesten (som vanligvis vil inneholde både fødselsdato og navn på faren). Jeg har selv bestilt et par slike.Vi må selvsagt heller ikke glemme den Inga Bjørneboe du har funnet på Vestre Gravlund. Der stemte jo fødselsdatoen med den noteringen du hadde funnet i niesens fødselsdagsalbum. Hun kan jo som enke ha flyttet hjem til Norge - men i så fall er hun verken døpt i Arendal eller i Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det stemmer nok at Adolf var modell for skipperen i 'Haiene'. Jeg leste på nytt litt i 'Onkel Jens', og ser at Ingvald gjerne tok i mot sine brødre på besøk i Kristiansand.Er det ikke litt pussig at de reiste 'turist' frem og tilbake over Atlanteren på denne tiden? Forresten: Ingvald var vel representant for NAL, så billettene var kanskje ikke det verste?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det kan godt ha vært et 'spleiselag' på billettene. Dessuten tjente nok ikke Adolf så aller verst selv.Når det gjelder 'turist'-farten, så var nok ikke den så uvanlig. Jeg kan jo ta min egen oldefar (f. 1855) som eksempel. Han reiste mange år som styrmann og skipper i utenriksfart, men da seilskutetida ebbet ut rundt 1900, tok han seg arbeid som styrmann på såkalte 'tug-boats' på New York havn (han seilte også litt på 'The Great Lakes'). Han emigrerte ikke permanent, og oldemor ble boende hjemme på gårdsbruket i Holt - men han 'pendlet' fram og tilbake over Atlanteren i flere år. Dessuten hadde han nær slekt som hadde bosatt seg i USA, og jeg har sett at de også ikke så rent sjelden var på 'hjemmebesøk' tidlig på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har jo også hørt om folk som bodde noen år i statene for å tjene seg en liten kapital. Som sjømann kunne man kanskje tenke seg at Adolf like gjerne kunne arbeide øpå verdenshavene med base i Norge, og så kunne også kona være nær sitt opphav. Men disse valgte altså annerledes, kanskje fordi de ville det, kanskje fordi de måtte det - eller kanskje fordi de kunne det....? Jeg har søkt endel videre om både Inga A, Inga Bj./Jensen og Lloyd, - men foreløpig uten resultat.Kanskje et skifte etter 'bestefar Bjørneboe', om det finnes, kan kaste lys over dette?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.