Gå til innhold
Arkivverket

[#61644] Hans Vestfossen Torgersen - USA emigrant


Gjest Tom Bjørnrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Bjørnrud

Jeg hjelper min svigermor med å prøve å finne ut hva som skjedde med hennes Bestefar som emigrerte til USA i 1903. Jeg håper noen av dere kan hjelpe oss!Hans Torgersen Vestfossen(Westfossen) - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filn>Lenke amn=f00301ble født 31.10.1870 i Eker, Buskerud(Vestfossen) - Lenke n&hode=nei&show=67&uid=19669&js=jHan reiste fra Kristiania med destinasjon Minnesota(Minneapolis, Minnesota) den 23. Januar 1903 - Lenke SLO&personpostnr=148715&merk=148715Fra Liverpool reiste han med skipet Ivernia(registret under navnet Hans Westfassen) - Lenke ESTFASSEN&PLNM=WESTFASSEN&first_kind=1&last_kind=0&TOWN=null&SHIP=null &RF=1&pID=102609010863&MID=02805072860232433600&Han ankom Ellis Island 11. Februar 1903. I følge 'shipmanifest' så var hans endelig destinasjon Washington Ave 14, i Minneapolis, etter hva jeg kan lese av manifestet så skulle han til en fetter -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har problemer med å åpne lenkene dine, er ikke sikker på om feilen ligger i mitt system eller hos DA.Jeg har sett litt - og finner like lite som deg. Imidlertid - han KAN jo ha endret navnet til f.eks. Foss??Kan du komme på et annet navn han kan ha hatt tilknytning til? Når døde forresten hans norske kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til Hans Westfossen Torgersen her i Oslo 1900-telling: LenkeOm du skal lete etter han i USA tellinger 1910 og utover så er det kan hende greit å ha utdannelsen hans med?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig at det under rubrikken fødested står både Eker og Solør?Hvor var han gift, og hvor ble barna født?Kan hende det er noen lokale slektsforskere som kan hjelpe deg med søking i emigrantkilder.Jeg finner han ikke under emigranter fra Kristiania. Har søk de digitale listene her i arkivet på fornavn og fødselsår. Det finnes noen som bruker Westfoss som etternavn , men ingen Hans.Derfor hadde det vært fint om du hadde lagt inn lenker som virker?Om han hadde en tilknytning til Solør kan du jo prøve med hjelp herfra? http://www.solslekt.no/Eller om Eiker historielag kan ha noen kilder som de kan søke i for deg.Jeg finner han heller ikke ved første søking på Ellis Island med de navn som du oppgir.Lykke til med forsøk på hjelp her i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Joda - han er ikke så vanskelig å finne som emigrant fra Oslo 1867-1930:LenkeLimer inn også for sikkerhets skyld:148715 Oslo 00146 1903 Jan. 23 Hans Torgersen Vestfossen m G Arb. KXXXXXXX 32 Kristiania Minnesota 881 Norge 219,- AngeloHer har jeg limt inn fra Ellis Island: First Name: Hans Last Name: Westfassen Ethnicity: Norwegian Last Place of Residence: Date of Arrival: Feb 11, 1903 Age at Arrival: 32y Gender: M Marital Status: S Ship of Travel: Ivernia Port of Departure: Liverpool Manifest Line Number: 0014Av manifestet leser jeg det samme som Tom skriver i (1).Altså så synes det som om alle Tom's opplysninger stemmer - men hvor ble han av? Døde han tidlig, endret han navnet, fortsatte han til Canada??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei:)Hans er registrert som Harry Westfassen når jeg søker på han i Ancestry Ellers er opplysningene de sammeIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Det er de samme, Hans og Harry.Jeg ser at linkene ikke fungerer helt som de skal, virker som om de blir for lange?? Om man tryker på lenke og legger til det som står etter i URL'en så vil de fungere.Det er ukjent om han endret navn når han kom til USA. Det er også ukjent om han flyttet videre til Canada. Han ga aldri noe lyd fra seg. Det sies at det var en familiefeide som var årsaken til at han flyttet, dette kan også være årsaken til at han aldri mer tok kontakt. Riktignok litt rart med 3 barn i Norge.Jeg ser for meg 2 utfall, han døde umiddelbart etter ankomst til USA eller han skiftet navn, kanskje både for og etternavn?Familien er veldig spent på hva jeg klarer å få til her.... Håper vi sammen kan komme til en løsning på dette mysteriet!!Takk for alle svar så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Et forslag: Fra 1910 United States Federal Census Name Hans Foss Age in 1910 42 Estimated birth year 1868 Birthplace Norway Home in 1910 Carpenter, Itasca, Minnesota Marital status Married Year of immigration 1903 Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Hmmmm..... Ja, kan jo være han, selv om alderen er litt feil. Han var telegrafist i Norge før han reiste, ser at denne Hans Foss er tømrer....Jeg skal få scannet inn ett bilde av han, det er fra ca. 1900, men man kan jo aldri vite, kanskje noen drar kjensel på han eller har ett gammelt bilde liggende av en som ligner.....Noen anbefalninger i forhold til hvor jeg bør poste noe slikt?Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Ingen anbefalinger om hva du skal gjøre med bilde dessVet du når kona hans i Norge døde? Han er blitt enkemann i 1920 tellingen (et forsøk på å event. utelukke han som kandidat) Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Jeg har ikke dødsdatoen til hans Norske Kone, skal finne det ut og poste så fort jeg har det. Forøvrig kan det nevnes at de høyst sannsynlig ble skilt/separert før han reiste fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det är samma man, han är farmer i en liten stad som heter Carpenter. I General Land Office Records finner man hans nybyggarland, homestead, i Itasca. Han fick det 20/12 1912, man var tvungen att först avsäga sig sitt utländska medborgarskap och göra en första declaration för ett amerikanskt, samt odla landet i 5 år. Om man har en karta med 'land plats' kan man se exakt var farmen låg.

bilete5361.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

OM han stannade i Itasca så finns ingen Hans Foss i Minnesota Death Register, det finns en Henry Foss i Itasca (men 38 % av de som bor där idag är norskättade!). Denne Henry dör 1923:Name: Henry Foss Death Date: 21 Sep 1923 Death County: Itasca State File Number: 006084 Certificate Number: 006084 Certificate Year: 1923 Record Number: 1050 Man måste nog ha death certificate för att se om det är rätt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja - det var Hans Foss jeg hadde i tankene i (2),notert som gift i 1910 - og som enkemann i 1920 som Ingrid også påpeker. Nette snøres sammen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så fint at du har fått dyktig hjelp her. Jeg må ha vært nattblind da jeg ikke fant han i emigrantlister i nattens løp!Lykke til med resten av søkingen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så fint at du har fått dyktig hjelp her. Jeg må ha vært nattblind da jeg ikke fant han i emigrantlister i nattens løp!Lykke til med resten av søkingen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Ja, dere har alle vært veldig hjelpsomme, tusen takk for alle innspill!! Å kunne formidle dette til gjenlevende barnebarn, en på 62 og en på snart 81 som hele livet har lurt på dette, er veldig behagelig!!Takk igjen!Forøvrig finner jeg en Hans Foss, født 22.04.1868 død i Yellom Medicine, MN 29.06.1955. Kan det være han tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Hans naboer i section 1 var dessa, en del kom senare: GILBERTSON, HELGE MN Itasca, St Louis 5/28/1926 Cass Lake 012950 979998 MARTINSON, JOHN MN Itasca 6/14/1912 Duluth 05437 274962 RANDA, JACOB MN Itasca 6/14/1912 Duluth 05434 274961section 2, västerut: MATTSON, AXEL MN Itasca 5/23/1912 Duluth 05247 268688 NELSON, ELONORE C MN Itasca, Koochiching 3/12/1919 Duluth 010807 669458 NELSON, MAREN MN Itasca 8/4/1917 Duluth 010976 595231 STARK, ALEXANDER MN Itasca 10/16/1918 Duluth 08978 650734och section 12, söderut EKELUND, WICKTOR MN Itasca 8/24/1911 Duluth 04478 222115 HANSON, JOHN MN Itasca 9/21/1912 Duluth 05420 293081 HANSON, MARY MN Itasca 8/18/1915 Duluth 06208 487229 HILL, GUST MN Itasca 9/9/1912 Duluth 05369 290525 JACOBSON, MATT MN Itasca 9/21/1912 Duluth 05368 293079 MUNTTERI, MARY MN Itasca 8/18/1915 Duluth 06208 487229 MUNTTERI, MICHAEL MN Itasca 8/18/1915 Duluth 06208 487229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.