Gå til innhold
Arkivverket

[#61644] Hans Vestfossen Torgersen - USA emigrant


Gjest Tom Bjørnrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Bjørnrud

Det skal jeg gjøre.... Men hvorfor tror du det er han og ikke han som døde i 1955(tok et søk på alle Hans Foss)?Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fordi fødselsdatoen var feil på han som døde i 1955. Mens han som døde i 1929 ikke har transkribert noen fødselsdato i databasen. Dette betyr ikke nødvendigvis at fødselsdatoen mangler på originaldokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tom Bjørnrud

Hans Norske kone Ragna Vestfossen(f. Lommerud 23 juni 1872 i Hof, Solør) døde forøvrig i ca. 1929. Dette har jeg fått vite av en eldre gjenlevende slektning, men har ikke funnet noe mer informasjon i FT1900 eller andre steder.At Hans dermed står oppført som enkemann i 1920 må bety 1 av 3 ting:1. Han løy om sin ekteskapstatus? 2. Han giftet seg på nytt etter at han kom til USA? 3. Dette er ikke riktig mann?Jeg har fått beskjed om at dødsattesten til Hans Foss er på vei, håper å ha den i hende i løpet av denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Jeg har nå mottatt dødsattesten, se her http://www.tomelom.com/bilder/Hans_Foss.pdfNå trenger jeg hjelp av dere kloke hoder!Fødselsdatoen er feil med neste 6 år.... Det kan jo være missinformasjon fra informanten!? Faren het Torger Helgeson Vestfossen, det kan jo likne litt.... Står forøvrig at han er født i Telemark, det har ikke jeg klart å finne?Moren het Elen Christine Olsdater, Ellen er jo ikke så langt unna, men Rassmuson virker å være helt feil. Mye annen spennende informasjon her også, bla. ser det ut til at han døde i bilulykke. Ikke alt er like lett å tyde her....Hva tror dere, er dette riktig person?Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda!Du har nok funnet rett mann som døde i biltrafikken i Minneapolis i 1929.Hans far var Torger Helgesen fra Hjartdal i Telemark og moren het Ellen og var datter av en Rasmussen!Her en avdødes mor, mormor og morfar i folketellinga 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0624&kenr=014&bnr=0125&lnr=000>Lenke---------- I folketellinga 1875 er 5 år gamle Hans Torgersen (han som døde i den amerikanske biltrafikken i 1929) hos sin mormor og morfar i Vestfossen. Foreldrene hans er nok på Nakkerud i Hole da.(Torger Helgesen og Ellen døper forøvrig datteren Dagmar Andrea i Hole i 1877: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 7, side 130. Lenke )------------- I folketellingen for Eiker i 1875 - i hus nummer 89 i Vestfossen - ser vi:Ole Rasmusmusen husfader g vedhugger, tørker o.s.v. 1811 Eker, HaugMarthe Kristoffersdatter kone g 1813 Eker, HaugKaren Regine Olsdatter datter ug forsørges af Fattigvæsenet 1845 Eker, HaugMaren Olsdatter datter ug arbeider ved Vestfossen Spinderi 1857 Eker, HaugKristoffer Olsen søn ug arbeider ved Nakkerud Grube 1853 Eker, HaugHans Torgersen bosted: Norderhaug, Nakkerud/Eiker, Vestfossen dattersøn ug 1870 Eker, Haug-----------Vielsen i Haug kirke i Øvre Eiker 25. sept. 1870 viser at Torger Helgesen var i fra Hjartdal i Telemark og var sønn av Helge Helgesen:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 17 (1869-1877), Ekteviede 1870, side 447.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når morfaren til Hans - Ole Rasmussen - dør, sier lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker:Ole Rasmussen Vestfossen 66 år, død 25. jan 1878.Enke: Marthe Christophersdatter.Etterlatte barn:1. Christopher Olsen 24 år, Vestfossen.2. Berthe Kristine Olsdatter 35 år, Kongsberg.3. Regine Olsdatter 33 år, Drammen.4. Ellen Kristine Olsdatter gift med Torger Helgesen v/ Ringeriges Nikkelverk.5. Maren Olava 21 år, Vestfossen.-----------Mormoren til Hans (altså mormoren til han som døde i trafikken i Minneapolis i 1929) - Marthe Kristoffersdatter - er her i folketellingen 1900:LenkeNår denne mormoren dør i Vestfossen 3. juni 1906 sier lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker:Enke Marthe Kristoffersdatter Vestfossen f.2. feb 1812 - død 3. juni 1906.Etterlater:1. Berthe Kristine Rasmussen - Vestfossen.2. Karen Regine Rasmussen - Vestfossen.3. Ellen - gift med Torger Kristoffersen - Stavanger.4. Kristoffer Rasmussen - Modum.5. Maren - gft med Johan P. Bilfos - Modum.-----------Når den ugifte morsøsteren til Hans - Berthe Kristne - dør, sier lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker:Pike Berthe Kristine Olsdatter f. 1842 i Vestfossen - død 7. apr. 1919:Søsken:1. Kristoffer Rasmussen, Katfos, Gjeithus.2. Karen Rasmussen, Vestfossen.3. Elen Rasmussen, Stavanger.4. Afdød søster Maren, var gift med Johan P. Bilfos, Vestfossen.Barn av Maren:a) Olaf Bilfos 32 år, Vestfossen.b) Petra Marie 28 år, gift med Knut Holst i Odda Hardanger.c) Hjalmar Bilfos 25 år, Vestfossen.d) Borghild Bilfos 21 år, Vestfossen.----------Når den ugifte morsøsteren til Hans - Karen Regine - dør, sier lensmannens dødsfallsprotokoll for Eiker:Frk. Karen Regine Rasmussen f. 16. juli 1845 i Haug, død i Vestfossen 6. juni 1935.Søsken:1. Avdød bror Kristoffer Rasmussen. Som etterlater følgende 5 barn:a) Olav Rasmussen formann v/ Katfos cellulose.b) Aleksander Kristoffersen verksmester Katfos Cellulose.c) Konrad Kristoffersen verksmester Katfos Cellulose.d) Martinus Kristoffersen verksmester Katfos Cellulose.e) Kaspara Rørås, Katfos.2. Avdød søster Maren Bilfoss, som etterlater følgende 4 barn:a) Olav Bilfoss, Vestfossen.b) Petra Holst Bilfoss, Hokksund.c) Hjalmar Bilfoss, Vestfossen.d) Borghild Bilfoss, Vestfossen.3. Avdød søster Ella Torgersen, Sauda, Ryfylke, som etterlater følgende 2 barn:a) Bertha gift emd stasjonsmester Haug, Stabekk.c) Dagmar Danielsen, Maridalen.Testamente til fordel for Hildegard Røkås.----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Jon, først og fremst, de 9 dollarene var en god investering :)Og takk for all god hjelp! Jeg må se litt i lenkene du har lagt ved, kommer tilbake.....Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg hjertens enig i... og med det samme vi er i gang....Søsteren til Hans - Dagmar - hun som var født i Hole i 1877 - og i 1935 var gift Danielsen og bosatt i Maridalen, er nok identisk med tjenestejenta Dagmar Torgersen i Kristiania i 1900: LenkeI allefall dør Hans sin søster, Dagmar i 1956 (Kilde: DIS-gravminner).Dagmar A. Danielsen f. 1. aug 1877, død 3. sep 1956, gravlagt på Vestre Gravlund i Oslo 30. okt 1956.I samme grav finner vi:Johan Danielsen f. 4. mai 1873, gravlagt 23. mai 1942.Martha Helene Danielsen f. 19. nov 1906, død 6. sep 1994, gravlagt 3. okt 1994.John D. Danielsen f. 3. apr 1905, død 27. jan 1999, gravlagt 21. juni 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den andre søsteren til Hans - Bertha - hun som i 1935 var gift med stasjonsmester Haug på Stabekk, er nok her i 1900.... Gemalen hennes har nok ikke rukket å avansere til stasjonsmester ennå...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig din svigermor sin bestefar - Hans Torgersen - sin konfirmasjon i Sauda i 1885:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Sand, Ministerialbok nr. A 6 (1880-1898), Konfirmerte 1885, side 74. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

Hva du finner! Alt ser veldig riktig ut. Riktignok rart at Hans ikke står oppført som barn av Ellen når morsøsteren - Karen Regine dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bjørnrud

En annen ting, siden dette var en ulykke kan det jo kanskje finnes aviser som omtalte det. Det hele skjedde den 20.10 1929 i det som ser ut til å være Woodington Avenue(?)Det plager meg nemlig litt at det står ukjent på sivil status.... Kunne vært morsomt å funnet ut det før vi kan si 'case closed'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner ut når Ellen eller Torger døde (sannsynligvis i Sauda) - vil nok statsarkivet i Stavanger kunne gi deg opplysninger om hva som står i dødsfallsprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My pleasure!Var jeg deg ville jeg forfulgt tanken om bilulykkeomtale i avisen i Minneapolis høsten 1929. Klokt tenkt! Spør biblioteket 'over there' ! Dersom det har interesse:Hans sin andre søster - Bertha Marie - ble født i Vestfossen.Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 17 (1869-1877), Fødte og døpte kvinner 1873, side 224. LenkeHun døde i 1942:Kilde: DIS gravminner:Bertha M. Haug f. 11. sept 1873 begravet 4. juni 1942 på Vestre gravlund i Oslo.I samme grav er hennes sønn og sannsynligvis svigerdatter:Thorstein Haug f. 13. juli 1897, død 6. sept 1968, begravet 19. mai 1969Sigrid Haug f. 21. sept 1897, død 2. des 1989. Begravet 18. mai 1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ANER ikke om dette er rett mann. Men har du lyst kan det sikkert undersøkes nærmere:Shooting Case Filed (News Article) Date: 1922-07-16; Paper: Duluth News-Tribune, published as: The Duluth News Tribune.

bilete5528.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

News of the Ranges Jury Verdict Sends Man to State Prison (News Article) Date: 1922-09-16; Paper: Duluth News-Tribune, published as: The Duluth News Tribune.

bilete5529.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.