Gå til innhold
Arkivverket

[#61648] Albert Lassen


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Jeg har forgjeves prøvd å finne (historikeren?) Albert Lassens vita. Lassen var bl.a. Henrik Wergelands lærer ved Christiania Katedralskole. Det viktighste for meg er å få vite når han var født og når han døde. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Vigde i Bergen 1663-181616606 Albert Lassen Abigael Foegt Monrad ungkarl procurator jomfr i huuset Okt 30 1812 NKviet i Nykirken, vet ikke om det kan være din Albert Lassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Ola!Denne Albert Lassen som Erling nemner her, er iflg. Lampes Bergens Stifts Biskoper og Præster, nemnd som far til sokneprest til Davik, Nicolai Chr. Lassen, er borgarmeister i Bergen, f. 5. juni 1783, d. 2. jan. 1860, og gift med Abigael Vogt Monrad, f. 21. apr. 1792, d. 1. juni 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Den Albert Lassen jeg søker, var lærer i Geografi og Historie ved Chr.ania Katedralskole i Wergelands tid, så han må ha vært en annen enn den Erling og Gunnar nevner. Han var dessuten - trolig - far til orientalisten Christian Lassen (1800-1876), og hvis mor Abigael (f. 1792) umulig kan ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Da er i hvertfall det fastslått. Men fremdeles gjenstår å finne 'den rette' A.L. En Albert Lassen, 1781-1835, gift med Christianias skjønnhet Dorothea Andrea Lange i 1807, var sogneprest og prost i Gran kommunde. Spørsmålet er om han kunne ha vært lærer i historie og geografi ved Chr.ania Katedralskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kan det være sognepresten til Gran, Albert L. 1781 - 1835, g.m. Dorothea Andrea Lange, 8 barn, du ser etter ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Den aktuelle Albert Lassen var 13 år i 1803 (oppgitt av en skribent jeg ikke husker navnet på i farten), altså f. 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Den Albreth du har funnet, er neppe den rette. En ny opplysning: Albert Lassen sluttet (fikk antagelig sparken i likhet med flere andre) ved Katedralskolen i 1829 og flyttet til Nes på Romerike. Skal søke i kirkebøkene derfra. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.