Gå til innhold
Arkivverket

[#61669] Nils Pedersen på Kallestad husmannsplass under Skoklefall, Nesodden


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

ESPEN! Du skriver ovenfor følgende: 'Martin Olsen var gift med Helene Hansdatter, de var blant annet husmenn på Langen under Havsjødalen i Frogn. I gårdshistorien om Langen står det:'Martin Olsen og Helene Hansdatter, flere av deres barn var født på Sjødalsplass, så de hadde bodd der før de kom hit. Noen barn som de hadde mens de var på Langen: Olaus Ferdinand, Mathea Julie, Maren Sofie, Hans, Johan og Hilda'.Jeg kan ikke finne dette under Langen. Kan du vennligst forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hvis denne folketellingen er identisk med Hans Hansen og Marthe, faren, Helene og Kari som er tvillinger fra bygdeboka, betyr dette at 'min' Helene ikke er datter av Hans Hansen. Det var i så fall en riktig nedtur ;-).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

26, Her har jeg rett og slett komprimert opplysningene fra Langen og Hagan fra bygdeboka og konfirmasjonene som forteller om fødested Sjødalsplass i ett notat. Det kom litt feil ut å bruke mine notater som et sitat. Uansett blir resultatet/konklusjonen i det jeg skrev den samme.Har du fulgt opp dåpen til de som skal være døpt i Oppegård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dessverre, jeg har ennå ikke kunnet gjøre kunnet følge opp disse. Jeg hadde jobbet langt videre med ny slekt bakover og etter Hans og Helene fra Mellom-Dal, hvilket jo var feil grunnlag, skikkelig nedtur ;-). Jeg hoppet litt for ivrig på bygdeboka. Som sagt, har ikke nå anledning til dypdykkene..Men - et 'long shot' for Andrine Jensdatter og Ingebret Kastellet. Du hadde vel to muligheter for hvor hun var født og to dødsdatoer, en mener jeg var 1894. Du skrev 'Om det stemmer at hun er født i Bekkevold, så var hun fra Nordby i Ås. Var hun fra Paris under Fløyspjeld, så var hun fra Frogn i Ås. Etter 1820 tallet var hun i Frogn. ' og et annet sted'Har funnet et mulig opphav til Andrine Jensdatter. I Frogn gårdshistorie (finnes på siden til Frogn Hidtorielag) står det om plassen Paris under Fløyspjeld (innerst i Bundefjorden):'Det var vistnok Jens Olsen som tok opp denne plassen en gang før 1815. Han var gift med Abigael Olsdatter og hadde barna: Ole, Andrine og Andreas Jensen f. 1823 , sistnevnte overtok som husmann etter faren.'Jens Olsen Fløyspjeld-eie og Abigael Olsdatter døper 6.4.1818 i Frogn (Aas kirkeb.)datteren Andrine.Om dette er rette folk så kan jeg ta med at broren Andreas med familie til i hvert fall 1914 bodde i plassen Paris.'Dersom det eksempelvis og - muligens var en brann på Kastellet i 1894, da Ingebret døde, stemmer dette med den ene av de to alternative datoer også for Andrine, skulle jeg tro. Og forklarer at Kastellet ble borte fra registre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Du blander sammen Engebret og Andrine. Da Andrine døde i 1889 står det jo hvem ektemann/nærmeste pårørende er, nemlig Engebret Kastellet.Engebret Kastellet er den som dør i 1894.Noen brann har jeg ikke hørt om, vet du noe om det vil jeg gjerne få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

I 29 ditt andre avsnitt: setningene her var bare for å vise hvor de dengang hørte hjemme geografisk, sognegrensen gikk mellom Bekkevold og Paris, Paris som ligger i Frogn opphørte å tilhøre Ås en gang på 1820 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ok, da har jeg nok lagt inn dødsåret til Engebret på Andrine ved en feil.. Jeg har den for ham. Brannen var bare en teori utifra at jeg trodde de døde samtidig..Så - da er vi tilbake til Helene og Martin, barn og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Her er dåpen til Mathea Julie i 1849, den viser at de var bosatt på Sjødalsengen i Oppegård. Det skal være to søsken til som er døpt mens de bodde der men de har jeg ikke funnet. Har bare tatt en kjapp titt, men kirkeboka for disse årene er litt kronglete og uoversiktelig.nederst:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.