Gå til innhold
Arkivverket

[#61672] En nøtt fra Bjelland /Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Aase Pedersdatter Roland er fødd 4 april 1765,datter av Peder Jensson og Inger Jonsdatter Roland. Ved folketellingen av 1801, er hun gift med Bergtor Sørensen fra Ask i Bjelland, vielse i Bjelland kirke 30 des. 1796. Der står også at hun er i sitt 3 egteskap.Jeg finner ingen barn sammen med dette paret i 1801.Bygdeboken for Bjelland, nevner under Øidegarden i Bjelland(eller Espestøl)et skifte etter Aanon Olsen Øidegarden i 1794, han var gift med Åse Pedersdatter fra Roland. Der nevnes 3 barn: Ranni, Aanon og Åse. Aanon ble jordfestet ved Bjelland kirke, 8 mai 1793. Ved en dåpshandling i Bjelland 12 febr 1788, døpes der en jente ved navn Ranni Berntsdatter Valebrokk, foreldre er Bernt Nilsen Valebrokk og Aase Pedersdatter.Både denne Ranni og Aase er mulige kandidater med sine navn. Om dette er den rette Aase, ble hun enke dette året for første gang,for Bernt Nilsson ble jordfestet 1 mars 1788, og skiftet var 30 juli samme år. Det forunderlige er, jeg finner ingen andre barn døpt til Bjelland, ei heller kan jeg se disse barn som nevnes i skiftet i 1794 er døde.Og jeg har ikke funnet de igjen ved folketellingen av 1801. Skiftet av 1794 er klart, men hvor ble det av barna tro?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke her til 1801-tellingen med Aase i sitt 3. ekteskap: LenkeSkal lete litt for å se om jeg finner ut noe om barna hennes og de første vielsene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tenkte muligens barna kunne være hos mors foreldre, men her fant jeg dem ikke i alle fall: LenkeMerkelig at de ikke er med i 1801 telling, om de ikke dør tidlig?Skal lete mer.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker for ditt pågangsmot Gunn, noen flere øyne kan da se noe bedre, eller kansje noe mine gamle øyne kan ha oversett. Men jeg mener bestemt at kirkeboken for Bjelland er studert fra 1783-1801, uten at jeg har blik klokere idenne saken. Men jeg må bare forholde meg til det skiftet Bjellandsboken nevner i 1794, der tre barn nevnes. Skal prøve om jeg kan finne dette skiftet på SAK på mandag.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det her var en skikkelig nøtt, men det kan være spennende med litt utfordring.Fant en mulig kandidat her til en av barna, som tjenestejente her: LenkeNoen Aase i passe alder har jeg ikke greid å finne i nærområder ved landsomfattende søking.Håper du finner skiftet, så får du muligens flere ledetråder.Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er egentlig litt underlig Gunn, jeg har pløyet de fleste kirkebøker for dette kirkesognet, og en finner det meste. At et barn kan uteglemmes, ja, det kan vell muligens gå. Men her er det tre, jeg har sjekket fødte, konfirmanter, og døde, og jeg har studert vielser etter Aase. Men nei, jeg har ikke blitt klokere ennå,jeg har på følelsen at det noe som ikke er rett, men jeg vet ikke hva. Jeg vet, at den bygdeboken jeg refererer til har en del feil,men egentlig mangler det så mye her. Takk for ditt forsøk.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.