Gå til innhold
Arkivverket

[#61673] Tellingskretser og landkommuner i 1900-tellingen


Gjest Tor Olav Høva Erevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Finnes det en nummeroversikt over tellingskretser og landkommuner i 1900-tellingen? Lurer fordi jeg fikk opp 'T. 22 L 17' for 'sedvanlig bustad' på den mulige tippoldefaren min... Går ut fra at T. står for tellingskrets og L for landkommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

L-en ville jeg heller tro står for liste (altså innen samme kommune). Det er lite sannsynlig at tellerne i én kommune var informert om kretsnummerering i andre kommuner.17 er heller ikke noe fullstendig kommunenummer (de to fylkessifrene mangler), og endelig er jeg usikker om det fantes kommunenummer i 1900.Uansett har SSB laget en rapport om kommuner gjenneom tidene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kommunenummerne, i alle fall de som brukes i dag, ble laget (av SSB) i 1946, jfr s. 8 i rapporten som jeg lenket til i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Det gjelder Petter Lien (24.9.1873 - 5.9.1953). Graven hans ligger ved Kvam kirke i Nord-Fron.Fant en 'Petter S Lien' i 1900-tellingen for 0427 Elverums. Hadde godt god for han, hadde det ikke vært for 'Iver Pedersen Lien' (også f. 1873) i en 1875-telling for 0518 Nord-Fron. Han ble født av Marit Jakobsdtr. (ugift!). Ingen Iver Lien er regisrert i noen telling i digitalarkivet siden. Så hva kan ha skjedd? Tidlig død eller navnebytte?Det er i alle fall bare en grav som er registrert i diditalarkivet for 'Petter Lien.' Ingen er registrert for 'Iver Lien.'Hvis Iver skulle ha skiftet navn til Petter Lien, må i så fall graven til 'Petter S Lien' være uregistrert her i digitalarkivet... Men tilbake til 'Petter S Lien' i 1900-tellingen: Trykket på 'analyse' over listen og valgte 'personliste' nedover og 'krets' bortover. Da fant jeg gården han bodde på til vanlig. Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Marit Jacobsdatters sønn Iver Pedersen var født 5. juli 1873 (Lenke), så han kan du i alle fall se bort fra.Men du må huske på at det det fremdeles kunne være litt tilfeldig hva folk kalte seg i 1900. At du bare finner én Petter Lien i folketellinga, betyr ikke at han er identisk med Petter Lien på gravsteinen i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Petter S. Lien på Elverum i 1900 var født på Elverum (T for tellingsstedet i fødestedsrubrikken). En gjennomgang av kirkeboka viser at han må være identisk med Peter, født av foreldrene Severin (derav Petter S. - for Severinsen) Pedersen Lien og Olea Kristensdatter. Hans fødselsdato var 15. august 1873 (Lenke), så derfor kan det heller ikke være han som ligger under gravsteinen ved Kvam kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1888 er det konfirmert en Petter Iversen Lien i Kvam, og hans fødselsdato oppgis til 24. september 1873 (Lenke). Dåpsdatoen er ikke oppgitt, men fødestedet var 'Kringpladsen i Øvre Størdalen' (jeg er litt usikker på om jeg har lest riktig). Foreldrene var husmann Iver Iversen og hustru Mali Eliasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her har du din mann i folketellinga 1900 (Lenke), for anledningen med fornavnet stavet med én t. Størdalen fra konfirmasjonsinnførselen viser seg å være Stjørdal i Nord-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og dermed var det ikke så vanskelig å finne ham døpt heller - i Hegra kirke i Stjørdal - selv om presten har skrevet 29. september som fødselsdato istedet for 24. (Lenke). Foreldrene var inderst Iver Iversen og Mali Eliasdatter på 'Kringgj.'. Praktisk nok for ettertida har presten notert at faren var født 23. september 1844, at mora var født 11. desember 1843 og at de giftet seg 22. november 1867. Da bør det være gode muligheter for å nøste seg lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den funker hos meg, men det har kanskje noe å gjøre med at sida er lagret i nettleseren, eller noe.Uansett: Det ser altså ut til at ei Berthe Lien, 6/3-1875 til 18/1-1966, hører hjemme på samme gravstein som Petter Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Dette får jeg om jeg prøver å åpne den siste linken din Kristan: Dine søk: (Etternavn er lik 'lien')Fjern valgMen påendet er det samme jeg ville frem til i innlegg 11 At de ligger ved siden av hverandre, og at det likner ekteparet i din link i inlegg 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.