Gå til innhold
Arkivverket

[#61675] Hjelp til oppslag i bygdebok for Spydeberg i Østfold, gårdene Holtet og Aas.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger en smule hjelp vedr. Spydeberg og gårdene Holtet, trolig under Bjåberg og Aas. Jeg søker opplysninger om ekteparet Johanes Olausen Aas og Marit Vilhelmsdtr. Støeng. Hun var fra Tynset i Hedmark. Jeg har funnet at de fikk barn på Holtet i 1927 og på Aas i 1929, men der skal være flere barn. Sier bygdebokene noe om vilke barn de fikk og når (årstall), når/hvor de ble gift og når de døde?Foreldrene til Johannes, Olav Johannessen Svae i Skibtvedt og Trine Johanne Edvardsdtr.Skjersager i Spydeberg, bodde på Aas i 1900-tellingen.Siden mine spørsmål delvis dreier seg om nålevende personer, kan eventuelle opplysninger sendes meg pr. e-post til:thorstensen punktum r krøll alfa broadpark punktum no. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen, i håp om at noen har anledning til å se etter denne familien i bygdeboka for Spydeberg. Eller kanskje andre har vært innom denne familien og har opplysninger de gjerne vil dele med meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Verken Skjersager, Ås eller Holtet ( plass under Huseby)er med i den delen av bygdeboka somm er kommet ut ( Midt bygda) Neste bind kommer i høst og omhandler Nordre del av Spydeberg. Der vil Holtet være med. Jeg kjenner ikke til hvor Ås skal ligge. Har prøvd å se på henvisninger under andre gårder, men alle de jeg har sett på henviser til kommunen Ås i Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Randi.Her er gården i 1900. Gård nr.115 bruk nr.3.LenkeOg her er matrikkelutkastet i 1950.Matrikkelutkastet av 1950 Østfold Spydeberg herad 115 Aas 1 Aas 4 mark 81 øre Martin Prestby 2 Skog 0 mark 06 øre August Klever 3 Aas nordre 1 mark 15 øre Martin Prestby 4 Skog 0 mark 06 øre Trygve Ugelstad 5 Braaten 0 mark 08 øre Martin Braaten 6 Bjørnebæk 0 mark 06 øre Arne Kristiansen 7 Berglien 0 mark 44 øre Thorleif J. Røsegg 8 Bergli søndre 0 mark 10 øre Thorleif J. Røsegg 9 Dalskogen 0 mark 08 øre Anders Bye 10 Bergli vestre 0 mark 50 øre Thorleif J. Røsegg 11 Aasen 0 mark 04 øre Albert Heiaas Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Da ser det ut til at Ås ligger i søndre del av bygda. Bygdeboka for den delen vil nok ikke komme på ei stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen uansett. Da må jeg nok prøve å finne de opplysningene jeg trenger i andre kilder. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.