Gå til innhold
Arkivverket

[#61676] Kapt Michael Tønnesen (Teunissen) fra Lista


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kan noen si noe om anene til Kapt Michael Tønnesen f 1642 på Lista. Gift ca 1680 med Mette Riisbrich. Han reiste i Jektefart i Norge. Fra 1663 til Holland og Frankrike i Koffardifart, deretter til Orlog i Holland og deltok i mange slag, i 1678 med mnd tj som Løytnant. I 1679 ble han Kaptlt, og var deretter b l a Kapt på Norske Løve og Svenske Sverd. Tok avskjed 23.2. 1691, og reiste til Norge fra Kb havn.Er det noen som kjenner til hans aner i Norge, Lista?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne lenken som vel du nok kjenner til: http://winnem.com/siec/nsiec14.htmHåper noen med sjøfart som spesialitet kan svare på kaptein Tønnesens aner.Finner en telling for Lister i 1667 men da er jo M. Tønnesen på jektefart. Kan likevel se om det lever noen som kan være hans opphav her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste med fornavn Tønnes jeg finner her, er denne mulige kandidat? LenkeSå gamle kirkebøker finnes nok ikke, så da spørs det hvor enkel denne oppgaven blir.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja du har rett, Gunn, jeg kjenner den lenken du peker på i ditt innlegg nr 2, og jeg tror at dette kan bli vanskelig, men det er verdt å prøve.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Hva er kilden for at Tønnessen var født i Lister ? Lister len strakte seg fra fylkesgrensen mot Rogaland i vest og til Lindesnes i øst.Navnene Tønnes og Michael er uvanlige i Lister i første halvdel av 1600-tallet. Det er ikke utenkelig at navnet har blitt forandret som følge av oppholdet i Holland og at han opprinnelig hadde et annet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jan H !Utfra hva jeg har plukket opp på nettet skal opplysningene komme frem i det nedfor nevnte bøker/lister:Personalhistorisk Tidsskrift, 4 rekke, 1. bind, 1898, E.A.Thomle. Søeetatens Officerer 1660-1932, Topsoe-Jensen og Marquand Dette bør være rimelig pålitelige kilder.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.