Gå til innhold
Arkivverket

[#61686] Jon Benkestok


Gjest Torunn Janne L. Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Janne L. Holm

Hei. I mine aner har jeg en Jon Benkestok fra Meløy, gift med Birgitte Nielsdatter. Deres datter Margrethe Jonsdatter Benkestok var gift med med Christen Aalborg, Danmark. Hva med Jon Benkestoks foreldre-der stopper det for meg. Er det noen som har info angånde emne? Mvh Torunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

God dag.Jon Benkestok til Meløy var adelsmann, men mistet adelskapet for seg og sine barn da han giftet seg med den ikkeadelige Birgitte Nilsdotter.Ifølge boken «Slægten Benkestok» av Wilhelmine Brandt (ISBN: 82-90438-00-1) var hans far Trond Benkestok til Meløy, farfar Tord Benkestok til Haraldseid, farfars far Trond Benkestok til Talgøy, – og til slutt, Tord Benkestok. Jeg vil anbefale at boken anskaffes, da den gir en god og grundig innføring. Deretter kan man tilegne seg mere litteratur. Benkestokslekten og de inngiftede kvinner er et vanskelig og sammensatt stykke genealogi, hvilket man vil komme til å erfare.Jon Benkestoks anetavle:1. Jon Benkestok til Meløy2. Trond Benkestok til Meløy 3. Anna Jonsdotter (Haard)4. Tord Benkestok til Haraldseid 5. Sigrid Urup(?) eller Anne Bosdotter Flemming(?) (usikkert)8. Trond Benkestok til Talgøy 9. Ingeborg, hvis mor var Ulvilde Jonsdotter Smør16. Tord Benkestok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Annet nyttig lesestoff er heftet fra Benkestokseminaret i Meløy (ISBN: 82-91870-02-0), som visstnok gir endel nyere opplysninger m.v. Med «Slægten Benkestok» og det ovennevnte hefte i hendene har man et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da er nok Spangens materiale utdatert er jeg redd for, så da anbefaler jeg heller materialet fra seminaret som Andre henviser til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.For å få ett lite innblikk i hva som ligger foran deg kan du jo ta en titt her.Jon Benkestokk med søsken i arveoppgjør [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=6538&s=n>LenkeMagdalena Olafsdatter til Hatteberg skjenker sin kjære Frænke Adelis Throndsdatter uden Arv og Skifte Hananger og Hanangers Gods LenkeBenkestokk gjennomgang av Arne Kvitrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har sammenlignet anetavla i innlegg 2 med mine notater(fra Forsand II og div. websider) ser slik ut:1. Jon Benkestok til Meløy, født 1530 - ca. 15932. Trond Torleifson Benkestok til Meløy (1495 - 14. febr. 1558) 3. Anna Jonsdotter Haard til Giertsvig4. Torleif Trondson Benkestok til Haraldseid (ca. 1460 - 1504) 5. Adelus Eiriksdatter Kruckow-Jordanger og Sigrid Urup eller Anne Bosdotter Flemming8. Trond Tordson Benkestok til Talgøy (1420 - 1472) 9. Brynhild Torleifsdtr. Kjellingmule eller Berguith Torleivsdatter, samt N.N. (mor til Anders Trondson)16. Tord Tordson Benkestok, riksråd, født omkr. 1380Korreksjoner mottaes med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden Christen Aalborg er en av mine aner har jeg lett fram en del kilder http://www.vigerust.net/redaksjon/forlaget.htmlDams Antikvariat har trykt opp Benkestokkboken på nytt i 1985, den er fra ca 1900 og er skrevet av Wilhelmine Brandt.Eller er det skrevet mye her på arkivet om den familien. Se og Norsk slektshistorisk tidskrift.Det er kommet fram opplysninger som har forandret familieoppsettet på de første generasjonene. (se linken for en hefter om det) Linken inneholder og diverse andre slekter og opplysninger fra andre land.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til innlegg 10. Hvorfor korrigerer du ikke selv?I innlegg 8 er det en link til Arne Kvitruds Benkestokk gjennomgang, der kildene blir kommentert (Dip. Nor. er åpent for deg også), jeg gjentar gjerne linken her også: Benkestokk gjennomgang av Arne Kvitrud http://home.c2i.net/kvitrud/Arne/benkestokk.htmPrøv å se om du finner dekning for navnebruk og levetid.I innlegg 2 ble det presentert en sekundærkilde og denne kildens teori om Ane-rekka. det som ble presentert i innlegg 10 er en blanding av teori (Benkestokkrapporten), fakta og mye eventyr. Eks. person 16 finnes ikke, se selv i Dip. Nor. Det er ingen Tord Benkestokk som riksråd rundt 1410 eller etterfølgende år. At denne personen har fått patronymet Tordsson og fødselsår ca 1380 savner rett og slett forklaring.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk Knut, jeg trekker svært gjerne på andres lærdom, istedet for selv å finne opp hjulet pånytt ...... synes du skulle tillate deg, under genealogiens brede fane, å være litt generøs med din erhvervede kunnskap om dette.Din kommentar om hvorvidt eldstemann i anerekken i innlegg 2 er dokumentert og godkjent av Kvitrud, er vel det minst interessante, selv om Wilhelmine Brandt oppgir Tord Benkestok, far til Jon og Trond Tordssønner, som stamfar. Hvis de to var Tordsønner, er det en grei antagelse at faren het Tord, og kansje at slektsnavnet var Benkestokk ?Hovedpoenget for meg er imidlertid at Torleif Benkestokk var blitt til Tord Benkestokk i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmmm. Er det ingen som har lest Benkestokk-rapporten fra 1999? Ja, den som André refererer til i innlegg (9). Da ville kanskje spørsmålene og svarene falt litt annerledes.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det var tydelig vis mulig å misforstå deler av innlegg 12. det var altså henvist til person 16 i innlegg 10, Tord Tordsson Benkestokk f ca 1380, riksråden, som ikke eksisterte.Kurt, Under ”genealogiens brede fane”, begynn med å fjerne patronymer og fødselsår.For øvrig, finne opp hjulet på nytt? Om du ønsker å finne foreldrene til din oldefar, finner du da opp hjulet på nytt? Hvilken tipp setter du grensen på før du mener at hjulet blir oppfunnet på nytt?2 ulike teorier må ha ulikheter ellers er de ikke 2 ulike teorier. Det er en teori presentert i innlegg 2, mens det er en salig blanding i innlegg 10. Benkestokkrapporten setter Torleif som far til Trond Benkestokk, men det gjorde ikke teorien som W. Brandt stilte seg bak, den hadde altså Tord. Dette er en av grunnene til min avslutnings setning i innlegg 8. Leter du litt mer vil du da også finne de som har Anders Benkestokk som far til Trond Benkestokk til Meløy. Altså enda en teori.---Are, neppe :-) Jeg er ikke en av tilhengerne av Benkestokkrapporten. Men du er jo tydelig vis det, og da kan du jo forklare hvordan slektskapet mellom Adelus Eriksdtr og Johan Kruckow var siden begge var av de Kruckower og gift med hverandre, før Adelus ble gift med Hans Jensen.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Lidt om familien Benkestok.Av fhv. statsarkivar E. A. Thomle.I d:-n. Personalhist. Tidsskrift 9 R. VI s. 160-170 har jeg meddelt nogen oplysninger om slegten Benkestok, hvis genealogi har været noksaa ufuldstændig og usikker. Jeg har her sluttet mig til sekretær Sollieds mening, at oversigtstavlen i det gamle norske lovhaandskrift fra det 16. aarhundrede(A. M. nr. 333 fol. i Kjøbenhavns Universitetsbibliotek) er ngtig, naar det der angives, at Trond Benkestok til Melø og Jordanger var søn av en Torleif Benkestok, hvis mor Bergiuth var en datterdatter av Ulvilde Jonsdatter Smør, søster av N. R. R. hr. Svale Jonssøn Smør.Lenke til ovenstående tekst:http://www.genealogi.no/NST/pdf/NSTIV_75-78.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Janne L. Holm

Hei til dere alle som har debatert ang. min forespørsel- Jon Benkestok. Takk til dere alle som har gitt innspill. Dette har gitt meg en del ny viten, som igjen gir meg muligheter for å forske videre. Meningen med disse debatene på digitalarkivets side er vel at noen vet noe, som andre ikke vet, iallefall hjertlig takk. Kommer helt sikkert tilbake med nye spørsmål. Mvh Torunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det var dumt å legge inn innlegg 15, for så å reise bort.Kurt, jeg er særdeles usikker på hva det er du prøver å få frem med innlegg 16.Dette er ikke et forum for lansering av nye teorier, at det finnes mange gamle var vel presisert i mine tidligere innlegg. Så kommer det da an på argumenteringen for ulike syn.Are så det ikke bryet vert å plages med å forklare slektskapet mellom Adelis Eriksdtr. og Johan (Jo)Hansen Kruckow. Det rangerer vel problematikken?For øvrig er det mange debatter som omhandler Benkestokk og Kruckow, og i en av dem gir jeg til kjenne hva jeg mener om våpenføringen til Adelis Eriksdtr. (Benkestokk).:-DSlå den Are!!MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut (Hansen), hvis du har mening om våpnet til Adelus Eriksdatter, kan du vennligst gjenta det ? Og hvordan har du funnet ut hva som var hennes våpen ?Jeg er selv kommet i tvil om hennes våpens hjempryd: var det fem fjær eller en enhjørning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut Hansen:Jeg synes det er hyggelig at du engasjerer deg rundt ulike spørsmål vedrørende middelaldergenealogi. Jeg er imidlertid litt usikker på hvorvidt jeg skal være deg svar skyldig i identitetsspørsmål vedrørende faglige spørsmål.Dette ikke minst all den tid du selv ønsker å gjøre deg fullstendig utilgjengelig (også for identifisering av deg selv) ved å vegre å gi oss noen andre kontaktmuligheter enn via en nettdebatt. Har du for eksempel en postadresse eller e-postadresse vi kan nå deg på?Derfor må jeg spørre: Hvilken faglig bakgrunn har du med hensyn til å delta i diskusjoner om middelaldergenealogi? Er du autodidakt eller har du høyere utdannelse innen noe som er faglig relevant, ja eller kan du vise til publiserte artikler om tilstøtende emner i lokale, regionale eller nasjonale tidsskrift. Har du kanskje utgitt en bok på eget forlag eller lignende?Jeg avventer en avklaring på spørsmålet om din egen identitet og bakgrunn først. Når dette er på plass så vil jeg kunne svare på dine andre spørsmål.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Med stor fare for at jeg blander meg inn på de proffe genealogers enemerker, så legger jeg ut en liten slektstavle fra Spangen. Jeg gjør oppmerksom på at genealogi kan jeg ikke noe om, men jeg er blitt en ganske habil 'scanner'.Del 1:

bilete5385.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut Hansen:Du har ennå ikke gitt deg skikkelig til kjenne, slik jeg anmodet om rett før helgen. Dette kan enten være for at du ikke har vært pålogget i de siste, eller for at du fortsatt vegrer deg for å identifisere deg.Det kunne være greit å vite om man diskuterer med en reell person eller et alias idet substansen i det materialet vi her har fore krever litt mer tankekraft enn hva enkeltperson alene kan klare. Derfor trengs det et miljø. Dette miljøet fordrer derimot et minimum av åpenhet og litt 'kjøtt på bein' med hensyn til hvilken bakgrunn den enkelte har.Det spiller forsåvidt ingen rolle om man er selvlært (autodidakt) eller har en faglig bakgrunn, men for den autodidakte vil det ofte være greit å kunne vise til selvstendig publiserte arbeider. Ikke minst fordi nettdebatter lett blir avsporet, noe innleggene 21 og 22 er et godt eksempel på. Disse innleggene representerer kladder (altså halvfordøyd gammel moro), uten at debattanten evner å gjøre stoffet som presenteres nyttig til fordel for debatten. Således er de nevnte innlegg en tankeløs avsporing, et innlegg uten gjennomtenkt mening for å opplyse det som faktisk debattteres i denne tråden.Siden disse innleggene kan ha virket forstyrrende, avventer jeg derfor fortsatt noen opplysninger om ditt ståsted, før jeg er beredt til å fortsette den virkelige faglige meningsutvekslingen som skal finne sted her.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ganske fornøyelig å lese herr Gustavsens 'ovenfra og ned' holdning i siste innlegg.Overskriften på denne tråden er 'Jon Benkestok.' Spørsmålet er hvem som var hans foreldre.Jeg satt med Spangens notater om dette, og presiserer i innlegg 21 at jeg ikke kan noe om denne familien, men jeg legger allikevel inn Spangens notater, og hvor Jon Benkestok og hans foreldre står nevnt, som jeg fortsatt tror at noen der ute kunne dra nytte av. Og 'noen' er ikke herr Gustavsen, men vanlige forskere.Så skriver Gustavsen (23):'Disse innleggene (altså mine innlegg 21 og 22) representerer kladder (altså halvfordøyd gammel moro), uten at debattanten evner å gjøre stoffet som presenteres nyttig til fordel for debatten. Således er de nevnte innlegg en tankeløs avsporing, et innlegg uten gjennomtenkt mening for å opplyse det som faktisk debattteres i denne tråden.'Jeg synes igjen det er betenkelig at en mann som Gustavsen kan uttale seg på denne måten. Det er igjen et bevis på at han mener at vanlige forskere uten universitetsutdannelse helst bør holde seg unna debattene. Hvis herr Gustavsen har planer om å stoppe alle innlegg som etter hans mening er en avsporing, så blir han ikke bli arbeidsledig.Derfor beklager jeg ikke mine innlegg. Jeg presiserte i 21 at jeg ikke hadde 'evner nok' (som Gustavsen velger å kalle det)til å delta i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Såvidt jeg kan se, er Knut Hansens påstand i avslutningen av innlegg 15, om at Adelus Eriksdotter (Kruckow) var gift med Johan Kruckow, helt gal.At Finn Hanssons (Rostvig) far (Hans Jenssen) hadde vært gift med den hustru Adelus som tidligere hadde vært gift med Johan Kruckow, innebærer ikke at sistnevnte Adelus var identisk med Trond Benkestokks mor Adelus Eriksdotter.Jon Benkestokk (Trondsson) var sønnesønn av Adelus Eriksdotter (Kruckow), men ikke sønnesønn av Finn Hanssons mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.