Gå til innhold
Arkivverket

[#61688] Torsten Olsen Myklebust, født ca. 1833 i Vågå i Gudbrandsdalen


Gjest Villy Rune Marktun
 Del

Recommended Posts

Gjest Villy Rune Marktun

Torsten Olsen Myklebust, født ca. 1833 i Vågå i Gudbrandsdalen gift med Anne Karine Østensdtr Tvedt, 32 år, fra Ulvik. Bodde i Lindås i 1900 folketellingen. Er det noen som har noe på Torsten Olsen Myklebust og Anne Karine Østensdatter Tvedt ? Har vært inne på kirkebøkene i Ulvik og finner flere Anne Karine,men ingen far som heter Østen. Torsten Olsen Myklebust har jeg ikke funnet noe på enda.Deretter så har jeg en etterlysning til,og det er far til Ole Andreas Olsen gift med Amanda Kathrine Nilsen i kirkebok for Laksevåg der står det at Ole Andreas Olsen var født i Kopervik, at han var sønn av ungkarl verkstedarbeider Ole Eriksen Bygnæs. Bopæl: Alversund. Det står også at han ikke var konfirmert. Går vi inn i kirkebok for Kopervik sokn i Avaldsnes ser vi at Ole Andreas ble døpt 12. november 1874, og at foreldrene var ugift verksarbeider Ole Eriksen Bygnæs, 26 år, og Anne Karine Østensdtr Tvedt, 32 år, fra Ulvik. Som dere sikker har opdaget så er det samme kvinne som er over, men jeg ville også ha fatt i slekten til den biologiske faren til Ole Andreas Olsen som var Ole Eriksen Bygnæs sammen med slekten til stefaren Torsten Olsen Myklebust. Hvis det er noen som har kjenskap til noe av dette kan dere da sende meg et ord !! mvh Villy Marktun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Hei Bjørg Tusen takk for opplysningen om Torsten, ser ut til å være han jeg er på jakt etter. Men lurte på om navnet MYKLEBUST hvor det kan ha kommet med i bildet, finnes det en plass i Vågå kanskje som kan hete det mon tro?mvh Villy Marktun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I folketellingene finner jeg navnet Myklebust bare i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Men han kan jo på sin vei sørover ha bodd på en slik plass, og tatt med navnet som sitt etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Hei igjen Bjørg Takk for tipset.Det kan jo være at han hadde slekt i Møre og Romsdal eller Sogn og Fjordane,eller har har kommet den veien som du sier. Det er ikke godt å finne ut av.Men vi har funnet foreldre og faddere så vi får se om vi kan finne noe videre der fra. mvh Villy Marktun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Foreldrene til Tosten var Ole Aslaksen Holen og kona Ågodt Tostensdtr.Disse to ble viet i Dovre kirke 28. april 1828; nr. 15 på høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9238&idx_id=9238&uid=ny&idx_side=-188>Lenke Ole Aslagsen Holen 27 år og Aagaat Tostensdtr. Alnæs. Kausjonister: Hans Agerjordet og Jacob Ekre.Ågodt er sannsynligvis identisk med datteren til Tosten Tostensen Bjerkeli og kona Anne Knutsdtr. Alnæs, plassfolk i Alnæstrøen, Grytten i Møre og Romsdal. Ifølge Raumadalsfolket var Ågodt født 22.01.1804:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Hei Aud. Dette var virkelig god nytt !! Tusen takk for det.Her har vi kontakten med Møre og Romsdal må nå finne ut av hvor Myklbust kommer inn i bildet. Takk igjen!! mvh Villy Marktun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Takk igjen Aud for hjelpen ! Ser vi er kommet bort i litt av hver her. Det kan jo være at Myklebust var en gard eller husmannsplass en gang, og at Torsten har tatt det med. mvh Villy Marktun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.