Gå til innhold
Arkivverket

[#61690] Hjelp til tyding av kirkebok - Løten


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hva som står i denne kirkeboka for Løten i 1863, det gjelder tvillingene Syver og Ole, nr. 79 og 80 på denne boksida. Hva er dåpsdatoen og hva står det om Ole i rubrikken hvor foreldrene står? Tyding av fadderne mottas også med takk. Mvh ReidarPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8879&idx_id=8879&uid=ny&idx_side=-58>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

De er født 14 august og døpt 30 august.Det står 'samme foreldre'.Jeg tyder fadderene slik. Karen Olsdtr. Norbyeie, Lars Andersen ibid, Christine Christensdtr. Bye, Nils Carlsen ibid, Knud Rolfsen.ogAnne Embretsdtr. Engelougeie, Kjeld Pedersen ibid, Inge Larsdtr. Byeie, Johan Olsen Bye, Mathias Larsen ibid.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det meste ble riktig når det gjelder fadderene, men det står Nordbryhnseie, ikke Nordbyeie. Den siste fadderen er Siri Haagensdatter Fjæstad i Romedal. Nordbryn ligger også i Romedal, men er nabogard til By, så det er ikke så rart at en fadder blir hentet derfra. Fjæstad er derimot et godt stykke fra fra løtengrensa, så det er mer påfallende. Englu (Engeloug) er nabogard med By.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til dere alle for hjelpen, det var flott. Den ene tvillingen, Syver vet jeg om for det er min bestefar, men denne Ole har jeg ikke greid å finne ut hvor ble av. Så hvis noen har tips er det fint. Her er de i folketellingen i 1865:LenkeMvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Så vidt jeg kan lese er Ole gift i Ottestad 1884, født i Rylia i Løvlien. Da er han født i Romedal. De andre kommentarene om Løten og Vang tyder på at presten ville ha framhevet det om han var født utenfor Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det står anført ved vielsen at han er født 1863.Konfirmert 1878,Løten.Bare en Ole Monsen er konfirmert i Løten dette året,og det er tvillingen Ole Monsen,født 1863. Har ikke funnet noen Ole Monsen,født i Romedal 1863.Telling 1865,Ole Monsen,født 1863(faren Mons Mikkelsen er fra Romedal):Tellingen (RHD)viser INGEN Ole Monsen,født 1863,ROMEDAL) [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0415&kenr=002&bnr=0010&lnr=000>LenkeDette barnet,Martha,døpt 16 okt 1884,(innlegg 8) døde,og blir begravet 31 okt 1884:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Sverre!Tror du har rett i at det var Byeie, Løten.Noen ganger er kirkebøkene vanskelig å tyde. Kona til Ole Monsen het Mathea Martinusdatter,konfirmert Vang 1878,og faren het Martinus Mikkelsen.Her er konfirmasjonen i 1878.Faren heter Martinus Mikkelsen. Mathea er født 19/5-1864: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6002&idx_id=6002&uid=ny&idx_side=-227>LenkeDåpen til Mathea,født 19 mai 1864,døpt 26 juni 1864.Foreldre : Kari Hansdatter og Martinus Mikkelsen.(nederst) LenkeMartinus Mikkelsen og Kari Hansdatter giftet seg 7 okt 1865. LenkeTelling 1865. Mathea Martinusdatter ,født 1864,bor på Olasveen i Vang ,sammen med foreldrene Martinus Mikkelsen og Kari Hansdatter :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vrient å finne Ole Monsen og kona Mathea Martinsdatter etter datteren Marthe's død i 1884! Har ikke funnet sdem blant emigranter,heller.Foreldrene til tvillingene Ole og Syver, Mons Mikkelsen og Mathea Roaldsdatter, i 1900,på Bækengen nordre i Brøttum. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Mons Mikkelsen har ikke flyttet til Brøttum 1900, men han kjøpte Bækengen nordre i Løten 1879 i følge Løtenboka 3 og kom da fra Byholen. Han solgte videre i 1900 tilMattias Pedersen som var født i Brøttum, anneks til Ringsaker. Løtenboka forteller ikke noe mer om Mons Mikkelsen eller hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen og takk! Jeg har prøvd å studere funnene dere har gjort, og de er sikkert riktige, og jeg skal sjå litt mer på det i kveld. Ole levde i hvertfall opp da, jeg har slitt med å finne mer om ham, men det tyder da på at han ikke har etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg er ikke så veldig godt kjent i Løten, men har forstått som at By og Byholen ligger på Ådalsbruk, er det riktig? Lurer også på om jeg fant dødsinnføringen til Mons Mikkelsen her?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6027&idx_id=6027&uid=ny&idx_side=-316>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det ser ut til å være riktig. Han var nok ikke sjøleier, men føderådsmann, han hadde jo solgt Bækenga. Byholen var husmannsplass under By og ligger like vest for Ådalsbruk. Bækenga ligger mellom Ådalsbruk og Rokosjøen, omtrent 3 km øst for Ådalsbruk. Historielaget i Løten prøver å fylle ut mangler i Løtenboka på sin hjemmeside. Kunne du si litt om hvor det ble av Syver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette er veldig artige opplysninger Sverre, og Syver dro nok ut i tidlig alder, antagelig med første stoppested som tjenestedreng i Stor-Elvdal, før han havnet i Folldal, hvis du ville kryptere mail-adressa di så kan jeg sende en del opplysninger, for det er mye stoff. Ellers var denne søskenflokken i Byholen stor, og det er vel nesten bare halvparten som står i folketellingen i 1965. Han var død før min tid, men han drev bl.a med hestekjøring for Folldal Verk. Bækengen eksisterer kanskje i dag, men ikke Byholen, ettersom jeg forstår? Kanskje det går an å treffe deg på tlf. også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg fant Bækengen i FT 1900, og Mathea levde tydeligvis også enda, men jeg vet ikke hvilket kirkebok-årstall jeg skal satse på for å finne dødsinnføring på henne?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg fant Bækengen i FT 1900, og Mathea levde tydeligvis også enda, men jeg vet ikke hvilket kirkebok-årstall jeg skal satse på for å finne dødsinnføring på henne?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det kom varsel om 'feil i hovudløkka' da jeg skulle legge inn innlegg 21 så jeg trykte en gang til på 'Legg innlegget på plass', men det første gikk tydeligvis inn likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er fint Ann-Mary, og jeg tror jeg har det samme i innlegg 18. Men det hadde vært artig å funnet denne Ole også. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.