Gå til innhold
Arkivverket

[#61690] Hjelp til tyding av kirkebok - Løten


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Jeg synes det står Skillingstadeie. Kan det stemme? (Forøvrig er det Norges eldste nålevende mann som blir 108 idag. Eldste person er vel en kvinne som er 109)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det har du sikkert helt rett i Else, jeg bare hørte intervju med personen i radioen i dag, og han var veldig oppegående. Ellers takk for tydingen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det står Skillingstadeie. Men hun dør vel av Aareforkalkning på Løten gamlehjem. Det vel Rosenlund, der Kvinneuniversitet holdt til. Forøvrig er Roal er skjeldent navn i distriktet her. De fleste med navnet er hjemmehørende i Løten. De fleste med dette navnet tilhører samme slektskrets som det er skrevet om i en av hedmark slektshistorielags hefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da tyder det på at dette Roal-navnet er kommet inn i Løten fra èn eller annen kant skjønner jeg, og jeg har opplysninger fra tidligere på at denne Roald er en Roald Halvorsen Løkenstua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ole og Mathea var i hvertfall vanskelig å finne igjen som Ann-Mary er inne på i 13, jeg har søkt litt her og der men uten resultat. Kan de ha dratt på en annen kant av landet eller til Amerika tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg er frampå og maser litt igjen med ei kirkebokside fra Løten, det gjelder Ole og Syver`s foreldre da de giftet seg i Løten i 1850,(nr. 7 på sida), hva er det som står i de siste kolonnene? Den nest siste har kanskje noe med vaksineringer å gjøre, er det riktig? og i den siste, hva står det der? mvh ReidarPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9098&idx_id=9098&uid=ny&idx_side=-188>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det står: Han Attest fra Sang af 29de October 1850. Mons var født i Romedal og hadde med seg attest fra presten der som vel het Sang. I den attesten sto nok om dåp, vaksinasjon og konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk for raskt svar Sverre! Så lurer jeg på en ny som jeg ikke vet hvor er blitt av, det gjelder Ole og Syver`s eldste bror Mikkel? han er døpt samme dag som foreldrene gifter seg, og jeg finner ham ikke igjen i folketellingen for 1865, er han død eller flyttet?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9098&idx_id=9098&uid=ny&idx_side=-3>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk skal du ha, det er nok sikkert den riktige du har funnet Ann-Mary, litt rart at det står Mikal Monsdatter og at han er tjenestepige??? men det er vel litt blingsing under registreringen. Og da ble han i hvertfall konfirmert og da ble han kanskje også senere gift et sted? Tar med en liten 'kuriositet' fra klokkerboksida som er lenket til innlegg 37, det var ei på samme sida med et 'solid' fornavn: Josefina Franciska Wilhemina Birgitta, er det svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Mikol er vel ei jente. Hu giftet seg 1874 med Halvor Mikkelsen Engesveen etter B. A. Søsveen artikkel om Roald Hansen Storløkens slekt i Løten. Hedmark slekthistorielags tidsskrift bind 4. De utvandret til USA med to små barn etter samme kilde. Jeg har ikke funnet noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har jeg tolket kirkeboka som Mikkel tro, og at den førstefødte var ei jente? Og det er vel faktisk Mikol som er konfirmert også, og hun står sammen med jentene, så da er det det altså ei jente. Takk Sverre for den oppklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Artig lenke du hadde Ann-Mary, men den Wikipedia-lenken får jeg ikke opp, men hva betyr 'herrnhutere' som jeg leste i lenken? Ja det var dette flotte navnet jeg reagerte på også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.