Gå til innhold
Arkivverket

[#61698] RO: Oppslag Lunds historie, SURDAL


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Min grandonkel Harald Nikolai Mæland ble gm Anna Berentsdatter Surdal 10. juni 1899 i Lund. De fikk døtrene Gudrun Kristine i 1899 og Astrid Henriette i 1901.I 1900 bodde de på gården Aueland i Lund:1900-telling for 1112 Lund (Dalerne): Krets: 4, Gardsnr.: under 23, Bruksnr.: 2, Gardsnavn: Aueland: Harald Mæland, arbeider ved Jernbaneanlægget, født 1874 i Bergen, Anna Berntsdatter Mæland, kone, født 1876 i Lund, Gudrun Mæland, datter, født 8. november 1899 i Lund.30. mai 1903 dro Harald Nikolai fra Liverpool til Halstead Minnesota. Han oppgir Friend Bernhard Benson som sin nærmeste pårørende i USA. Året etter, nærmere bestemt 2. september 1904, drar Anna og de to småjentene Gudrun Kristine og Astrid Henriette etter.Harald Nikolai og Anna fikk også sønnen Aksel Elton 26. oktober 1907, trolig født i USA.Det kan være 'min' Harald A. Meland som dør i Montana i 1911, 36 år gammel.I hvertfall så befinner Anna, Astrid Henriette og Aksel Elton seg i Lund og Norge fra sept. 1916, da Astrid Henriette konfirmeres. Jeg finner imidlertid ikke konfirmasjone til Gudrun Kristine eller Aksel Elton, men jeg finner vielsen til Aksel Elton i 1932.Anna Meland dør i Lund i 1956. Astrid Henriette g Halvorsen dør i Haugesund i 1981. Aksel Elton Meland dør i Lund i 1980.HVA STÅR DET OM DENNE FAMILIEN (Anna Meland og hennes barn) UNDER SURDAL I BYGDEBOKEN?HADDE ANNA OG HARALD NIKOLAI FLERE BARN ENN GUDRUN KRISTINE f 1899, ASTRID HENRIETTE f 1901 OG AKSEL ELTON f 1907, og når og hvor var de i tilfelle født? Døde noen som små?HVOR BLE DET AV GUDRUN KRISTINE f 1899?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Bygdeboken Lunds historie av Ingjald Mehus går i de fleste tilfeller bare frem til 1900 når det gjelder slektshistorien. I boken står det bare at Anna og Harald hadde 3 barn og at sønnen Aksel Elton senere overtok gården som moren kom fra.Det er utgitt et bind nr. 2 av bygdeboken med oppdateringer fra de siste 100 år, men denne boken har jeg ikke tilgjengelig for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk.Da kan det i hvertfall se ut for at Harald og Anna ikke hadde flere barn enn de tre jeg vet om.Kanskje del 2 av Lunds historie sier noe mer om hvor døtrene ble av. Aksel Eltons slekt har jeg for så vidt kontroll på.Jeg meldte meg på noe som heter mageland.net , da Surdal var med der, men det må ha vært en annen slekt i Surdal, fordi jeg kjentes ikke ved navnene. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner at Astrid Henriette ble gm Karl Jensen Mageland i 23.08.1930, og de fikk datteren Ada Constance 26.09.1930. Ada skal imidlertid ha dødd som liten allerede 11.12.1930. Ble Astrid Henriette og Karl skilt, eller hva skjedde? Karl ble siden gm Anna Andrea Rasmussen, og de fikk 6 barn fra 1938 til 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, nå har jeg funnet at også Aksel Elton ble født og døpt i Norge, altså i 1907. Det må jo da bety at familien har returnert til Norge fra Usa før det, i hvertfall mor og barn. Da er det vel også tvilsomt om den Harald A. Meland som jeg fant blant døde i USA i 1911 er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan komme med flg opplysninger i dag:Astrid Henriette fikk en uekte sønn, Harry Gerhard Mæland, i Haugesund i 1923. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1773&idx_id=1773&uid=ny&idx_side=-180>Lenke Han ble gift med Anne Gabriella.Anna Mæland, min grandonkels kone, fikk en uekte datter etter at min grandonkel, Harald Nikolai Mæland, var død, nemlig Anna i 1917 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Det er etterkommere etter Astrid Henriette. Hennes sønn Harry fikk enda en datter. Hun er gift og har minst 2 sønner.mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, der misset jeg på den.Kan du sende det til affi alfakrøll online dot no ? Ser det er en nålevende. Beklager dette.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.