Gå til innhold
Arkivverket

[#61704] Wilhelm Christensen, Råde, Spydeberg, Skiptvedt


Gjest Ragnar Volden
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Volden

Hvem var foreldre til Wilhelm ? Han giftet seg i Råde i 1810 med sin Anne Kristine fra Hogstvedt i Ås (f.1791) og fikk sine første barn i Råde. Veit med sikkerhet fra bygdeboka fra Råde at hans søster het Gunild. Hun var født i 1773. I 1801 var hun gift med Arne Arnesen, hadde 2 gutter og bodde i Skiptvedt. Er blitt tipset om at Wilhelm kan har røtter tilbake til gården Nestengen i Spydeberg. Wilhelm er ikke å finne i ft. 1801.Var han soldat og kanskje aktiv i krigen mot Sverige i 1808? Hilsen Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Wilhelm ble ofte skrevet Willum (eller varianter av dette) på den tiden. Det finnes bl a en 18-åring på Høye Søndre i Eidsberg. Han har ved FT1801 ikke noen søster - men en mor ved navn Gunild.Men søsteren kan jo eksistere i tjeneste på en annen gård.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

En av cautionistene ved vielsen til William Christensen og Anne Kristine Jørgensdatter var Johannes Christensen Gade(?)i Rygge.Kan det være en bror av Wiliam? Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved dåpen til første barnet i 1811 kalles han for Willum Christensen Strømnæss. En av fadderne er Inger Gade i Rygge.Caulionisten Johannes Christensen var også fadder. Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Denne fadderen Inger Gade finner jeg ikke i 1801 .Kommer navnet Gade fra Danmark? Det er en dame med navnet Inger Nielsdatter Gade som gifter seg 22 mai 1778 i Thisted,Danmark :Brudgommen heter Christen Christensen. Kan de ha flyttet til Rygge?Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Nestingen i Spydeberg lå ved Smalelva. Det har gjennom tidene vært mye industri langs elva og det har bodd mange der Lenke Bygdeboka for Spydeberg ( del 2)hvor Nestingen er med kommer senere i høst. Jeg har ikke helt oversikt om det meste skjedde senere enn når Wilhelm skulle vært født, papirfabrikken kom ihvertfall senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Gjølstad

Hei Ragnar! I bygdeboka for Ås oppgis det at Anne Kristine (døpt 11. nov. 1792) var g.1.m. Villum Kristensen Stokke, g.2.m. Ole Andersen Åros. Kanskje disse gårdsnavnene kan gi deg en ledetråd? Anne Kristine er datter av en av mine forfedre, Jørgen Hansen Hogstvet. Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har prøvd å se gjennom kirkebøker for Spydeberg. Finner at Christen Nestingdalen døper et barn 11 des 1771 ved navn Johannes og en sønn til 10 okt 1773 ved navn Ole. Finner ingen flere barn døpt med denne far fram til 1780. Finner ingen Christen knyttet til Nestingen som trolover seg mellom 1760 og 1771. Har heller ikke funnet noen konfirmert med adresse Nestingen, men kirkebøkene mangler registrering av konfirmasjoner mellom 1786 og 1799 så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Takker for alle bidrag i jakten på Wilhelm Christensen. Wilhelm var i en årrekke knyttet til gården Musangen i Råde og var deleier i gården i en viss tid Men familien flyttet på seg innenfor Råde og Rygge. Randi, Johannes er ganske sikkert en bror som vi finner igjen som fadder i Råde. Men Ole som bror er vanskelig å forstå. Søster Gunhild var også født i 1773 iflg. ft.1801. Men hvor kommer navnet Stokke fra Jeg har tidligere søkt på vestsiden av fjorden uten resultat. Har en mulighet til å finne ut når Wilhelm er født men ikke hvor. Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Volden

Kirkeboka for Råde viser at Villum Christensen flyttet fra gården Vold til Fuglesangen i Onsøy i 1822. Hans alder er oppgitt til 41 år. I så fall er han født i 1771 og altså 2 år eldre enn sin søster Gunild, som vi lett finner igjen, bl. annet i Ft.1801 og kirkebøker. Men hvor er disse 2 søsken født? Og hvem er foreldre ? Selv med god hjelp står vi fortsatt uten svar. Med hilsen Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hva med denne kandidaten? LenkeVed foreldresøk fant jeg følgende barn fra samme kilde:Johannes f. 1764Nils f. 1768Willum 1770Iver 1774Anders f. 1777Vet ikke om dette har noe med din Wilhelm Christensen å gjøre, men det var en del navnlikhet her.Må sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på pm jeg har finnet dåpen til Willum her i 1770.Ta en titt på dåp nr, 5 høyre side i kirkeboka. Ikke helt lett å lese foreldres navn, mors er vel Barbara og etternavn ser ut til bare å være nevnt som gårdsnavn?LenkeKan hende det er mulig å finne en Gunhild i søskenflokken, det ville hjelpe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er vel i så fall mor Barbara w. Som enke sammen med sønner i 1801 her?LenkeHar ikke funnet ut om en av barna het Gunhild. Men kan prøve å lete.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Nå har jeg sett gjennom utkastet til bygdeboka for Spydeberg og blir ikke så mye klokere. Om den forannevnte Christen Nestingdalen står kun at han het Christen Jacobsen og er registrert med barna Svend i 1768, Johannes i 1771 og Ole i 1773. Under hovedbruket står at en Christen Andersen kjøpte gården i 1787 av Anne Helene Olsdatter ( hun var gift med Niels Jacobsen Roll fra Haugen som døde i 1786) Christen Andersen solgte imidlertid gården igjen i 1788 til Ole Olsen fra Våler. Det går ikke fram om Christen Andersen i det hele tatt har bodd på Nestingen og om han hadde barn. Når jeg går gjennom alt som står om Nestingen og tilhørende fabrikkområde og plasser finner jeg ingen Wilhelm/Willum el.l og heller ingen Gunnhild som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ragnar Volden

Hei alle sammen! Det var en skuffelse, Randi, at Nestingen-sporet ikke ga endelig svar i jakten paa Wilhelm. det eneste vi veit med sikkerhet er at soesteren Gunhild giftet seg herfra. Vi veit ogsaa at det var liten alders- forskjell mellom Gunhild og Wilhelm. Gunn, du tipser om et funn i Sandefjord. Mener aa huske at Vik i bygdeboka for Aas har med Stokke i navnet til Wilhelm, altsaa Wilhelm Christensen Stokke. Jeg har lett overfladisk i kirkeboekene paa vestsiden av fjorden uten resultat. Er for tiden i utlandet. Hilsen Ragnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.