Gå til innhold
Arkivverket

[#61713] Adopsjonsopplysninger


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Skannet kirkebok Sola i Håland nr. A 14 (1913-1927) side 126 inneholder opplysninger om adopsjon. Siden burde kanskje vært sperret?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Såvidt jeg har forstått, er det selve opplysningen om at det foreligger et adopsjonsforhold som er klausulert. Men jeg kan jo ta feil.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er godt mulig du har rett, men jeg trodde at det er de sterke adopsjonene som det ble åpnet for i 1935, som er problematiske med hensyn til offentliggjøring av opplysninger. Den første adopsjonsloven (1917) la opp til svak adopsjon, hvilket betyr at barnet i noen grad beholdt tilknytningen til de biologiske foreldrene. Opplysninger om slike adopsjoner kan derfor ikke være sensitive på samme måte som opplysninger om sterke adopsjoner. Siden dette tilfellet er fra 1917, er det forresten usikkert om det dreier seg om en adopsjon etter adopsjonsloven i det hele tatt - kanskje dreier det seg om det vi i dag kanskje ville kalt oppfostring.Uansett: Det kommer sikkert et svar i morgen formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Denne siden er helt uproblematisk. Som Kristian er inne på, er det adopsjoner som er foretatt etter adopsjonsloven 24.05.1935 som pålegger 100 års taushetsplikt og som vi følgelig selvsagt ikke kan publisere (sk. 'sterk' adopsjon). Denne plikten ble gitt i kgl. res. 08.01.1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Hmm... Ser ut til at vedkommende i en alder av 42 år blir adoptert av sin stefar... Da er det vel mer en arvesak enn en adopsjonssak :-) Men vi får høre hvordan RA vurderer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.