Gå til innhold
Arkivverket

[#61716] Halvor Kittilsen fra Sauherad?


Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.Har lovet å hjelpe noen i Amerika med dette.Halvor Kittilsen gift med Marthe Eliasdatter 20-10-1815 i Bamble kirke. Der står det at han er 37 år.Et annet sted finner jeg at han er født ca rundt 1790, og er fra Sauhered.Spørsmålet er: hvem er Halvor Kittilsen sønn av, og når er han født?Kan noen hjelpe meg med dette?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det må vel da være dette paret? LenkeIkke mye å hente her heller. Jeg sitter med BB for Sauherad foran meg og kan gjøre et oppslag, men må da vite hvilken gård jeg skal se under.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei. Nårhan døde vet jeg ikke. Hvor i Sauherad han kommer fra vet jeg heller ikke. I BB for Bamble står det at han kommer fra Sauherad. Halvor og Marthe bodde på Skjelbred i Bamble. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hvis jeg søker på fødte Halvor Kittilsen i FS 1780 /- 20 år får jeg 65 treff, men ingen i Saude.Både Kittil og Halvor er så vanlig navn der på den tiden at det er håpløst uten noe mer å gå på.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.I kirkeboka for Bamble 20-10-1815, står det at han er 37 år når han gifter seg. I BB for Bamble nr 2 side 237, står det at han er døpt ca 1790 og er fra Sauhered.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Solveig,Man skal vel ikke gi opp så lett? FOrdi kirkeboka for Sauherad ikke er registrert i Familysearch for denne perioden, er det ikke rart det ikke dukker opp noe. Navnene Kittil og Halvor er ikke SÅ vanlige heller, men et søk krever likevel at man går gjennom kirkeboka og leter. Hvis vi skal ta begge opplysningene dine på alvor, skal Halvor være født enten 1778 eller 1790. Ved å bla meg gjennom kirkeboka for Sauherad fra 1775-1792 (nesten 20 år) fant jeg ikke mer enn 8 fedre som het Kittil, med tilsammen 15 barn - men dessverre, ingen av dem het Halvor.Da må vi prøve noe annet - og jeg tror det kan være et spor å følge videre her: Innflyttede til Bamble 1815 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7833&idx_id=7833&idx_listetype=if&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-1>Lenke , nr. 31. Her flytter 'Arbeidsmand' Halvor Kittelsen Hellestad inn til Bamble, og fødestedet oppgis til 'Lunde Annex, Bøe Prestegjeld'.Kan det være denne mannen i FT1801 for Bø Lenke ? Det kunne stemme med den alderen han selv oppgir ved giftermålet - som kan være større grunn til å feste lit til enn bygdeboka kanskje?Siden onkelen til denne Halvor Kittelsen i FT1801 heter Gregarsen til etternavn, kan vi anta at foreldrene til Halvor het Ragnhild Halvorsdatter og Kittil Gregarsen.Kirkeboka for Bø viser at det ble døpt en Halvor den 11 oktober 1778, sønn av Kittil Hellestad, født 25 september 1778 i Lunde Annex Lenke (litt nedenfor midten på høyre side). Fadderne er vanskelige å lese - kanskje noen andre kan hjelpe?22 november samme år introduseres 'Kittil Hellestads kone Ragnil'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er nok samme ja, men opplysningene som fremkommer i (11) ser ut til å være hentet fra FT1801, samme resonnement som jeg gjorde med hensyn til fars navn osv, så det bringer forsåvidt ikke noe nytt...Kan vel tenkes at det er Kittil 'gregersen' med kone og to barn som er i FT1782 for Bø her på Nedre Lunde Lenke ?Synd det ikke er 'utflyttede' fra Bø for den perioden det letes i. Noen som har BB for Bø?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Bøsoga vil nok ikke gi noe svar, da Lunde idag hører inn under Nome kommune.Der finnes også bøker for Lunde, se startsida for Holla- og Lundeslekt LenkeGro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Døpt 1778 i Lunde LenkeKittil Hellestads Søn Halvor, døpt 11 oct., født 25. sept. (høyre side).Da stemmer alder ved giftemål, tror dette er rett person.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.Tusen takk for en flott jobb dere har gjort for meg. Dere er så flinke. Dette blir moro å bringe videre til Amerika. Mange takk for hjelpa.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.