Gå til innhold
Arkivverket

[#61721] Elsberg Len i Sverige?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har støtt på Elsberg Len i Sverige, eller som vet hvor i Sverige dette kan være? Jeg søker en Johan Gustav Andreasson som skal være født der rundt 1844.Her er han i 1900.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Elvborg (Älvsborg) len lå / ligger i Vestsverige og er navngitt etter slottet med samme navn i Gøtaelvens søndre utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for meget rask respons Tore H. Vigerust. Hvilket len tilhører det i dag, vet du det? Jeg har vært innom Anbytarforum, men kan ikke i farta finne det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ikke så mye å gå på dette her. Se på Dalsland i anbytarforum, der er det i allefall älvsborg. Du kommer ikke allverdens langt på anbytarforum skulle jeg mene uten å ane et fødested. Navnet er jo desverre ikke så uvanlig i Sverige heller.Kan du forsøke å nøste litt her i landet ? I håp om å få litt mer info å gå på. Kanskje du har gjort det, men hva med: barns dåp, Johan G og Sigrids vielse. Kan det fremkomme noe mer der ? Et f.sted hadde jo vært supert. Innflyttingen til Sannidal likeså.Har forsøkt å finne han i folketellingen 1880 i Sverige. Men i første omgang uten resutltater. Han kan jo ha reist til Norge før 1880 også for alt det vi vet.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk 2. ekteskap 1883, om det er de som gifter seg her i Treungen/ Nissedal, Telemark, i april 1883. Han oppgitt f. i Hymen (?) i Elfsborgs län, hun fra Strand (selv om det i tellingen 1900 står at hun også er fra Sverige. dessuten avviker oppgitt alder ved ekteskap i forhold til i 1900-tellingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fin respons. Jeg hadde i første omgang bare tenkt å finne ut hvor i Sverige Elsberg len var.Dessverre er det ikke så mye jeg vet om ham. Han giftet seg i Treungen, Nissedal i Telemark 23.04.1883 med Sigrid Halvorsdtr. Men dessverre står det ingenting i kirkeboka om fedrenes navn. Det står imidlertid at han var født i Hynen i Elsbergs len i Sverige. Alderen var oppgitt til å være 39 år.Når det gjelder barna, er Halvor og Guro oppkalt etter Sigrids foreldre. Andreas er oppkalt etter farfaren. I 1904/05 får de en datter Helga, men hun er kanskje oppkalt etter oldemoren (mormors mor).Kirkebøkene for Nissedal/Treungen inneholder ingen oppføringer om innflytning heller. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til innlegg nr.6. Det er de som giftet seg i 1883. Og jeg kan ikke se at det er noe avvik på alder å snakke om. I følge kirkeboka var han 39 år i 1883 som gir fødselsår 1844, det samme som i 1900 tellingen. Når det gjelder Sigrid er nok hun norsk. I kirkeboka er hun oppgitt til å være 20 år, vilket gir 1863 som fødselsår. I 1900 tellingen står det at hun var født i 1864. Som fødested står det en t i rubrikken for fødested, vilket betyr at hun var født i tellekrinsen.Hun var født på Strand 21.04.1864 av foreldrene Halvor Pedersen og Guro Pedersdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, du har selvsagt rett i forh. til opplysningene i tellingen.Ellers sjekket jeg aktuelle kirkesogn i Älfsborgs län, ingen som heter Hymen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du er litt for kjapp for meg Erling.Johanna var jeg ikke oppmerksom på, for hun er tjenestejente i 1900.LenkeJeg vil tro hun må være oppkalt etter Johan Gustavs mor, siden de andre besteforeldrene jo er oppkalt også.Jeg ser at de også fikk en sønn Andreas 08.09.1884, han har vel dødd tidlig, siden de døpte en ny sønn med same navn i 1891.Kan Hymen være et gårdsnavn i Sverige'Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg kan heller ikke finne noe Hymen i Älvsborg, og heller ikke i noen andre län. Ikke all verden som ligner i navn heller forresten.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns, enligt ortnamnsregistret, ett torp i Björkvik, Södermanlands län som heter Hymen, men det är långt från Älvsborg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for alle bidrag.Den kandidaten du har funnet Gunn, vrker svært interessant. Det er riktig navn, rett len og utfra det vi vet om barn og oppkalling også rett fornavn på foreldrene. Kanskje noen kan følge denne Johan Gustav, og se om han dro til Norge?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Familjen flyttar från Alingsås till Bollebygd 1847. I Bollebygd saknas inflyttningslängd för just dessa år! Det är 225 sidor i husförhöret --- kanske kan jag leta mer senare. De verkar inte fått några fler barn där enligt CD född i Bollebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Chris. Da har vi i det minste klart å fastslå hvor familien flyttet i 1847. Vilke barn er oppført i flyttelistene og når var de født? (fødselsår på alle i familien)Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det är bara de två du funnit, Johan Gustaf f 1844 och Anna Christina f 7/10 1845. De får senare flera barn som alla dör.MEN...efter många flyttningar i det fullständigt förvirrade kyrkbokssystemet i Västergötland så får Johan Gustaf Andersson/Andreasson arbetsbetyg (när man ska arbeta ett tag på annan ort) 31/3 1880. I husförhöret i Töllsjö (AI:10, s 173) så står en anteckning att han vistas i Norge. Han är egentligen född i Bälinge socken men inskriven i Alingsås landsförsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Chris.Dette begynner å bli spennende. Hva sier dette husforhøret i Töllsjö om foreldrene, Andreas og Johanne. Står der noe om alderen deres? Og kanskje man kan finne ekteskapet deres i Bälinge?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jag ska åka till butikken nu, men ska titta senare.Systern bor 1890 i Karlsborg, en garnisonsstad vid Vättern som jag kan se på andra sidan sjön från mitt fönster:Post 3268834Andreasdotter, Anna Kristina Pigaf. 1845 i Bälinge (Älvsborgs län, Västergötland)Ogift kvinna, ensam i familjenJernvägsstationen Karlsborg (Skaraborgs län, Västergötland)Födelseort i källan: Bälinge Elfsb. län

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Hans sista ort i Sverige är Torpet Hägnen, Mellangärde, Töllsjö, Älvsborgs län. Kanske vad prästen menade när han skrev Hymen, med ganska stark dialekt så kan det nog tydas så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hvis man skal tro FamilySearch IGI så giftet Andreas Svensson og Johanne Andreasdtr. seg i i Alingsås landsförsamling, Älvsborg 03.02.1844.Lenke Er det mulig å finne den kirkebokinnføringen?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

På Alingsås släktforskarförening finns följande inlägg av en släkting till dig år 2003: Hei! Mitt navn er X, fra Telemark i Norge. Min tippoldefar hette Johan Gustav (el Gustaf) og kom fra Bollebygd/Tüllsjö/Alingsås i Sverige. Han var født i 1844 og jeg tror jeg har funnet han i Tage Svantessons fil över Tüllsjö på deras hemsida. På Gantarås finns en Johan Gustav f 1844 med far Andreas Svensson f 1821. Dette stemmer med de opplysninger jeg har fra før. Skal prøve å få dette bekreftet via kirkebøker her i norge, Johan Gustav giftet seg her i Norge i 1883, mulig det finnes mer informasjon skrevet ned her? Jeg har liten erfaring med slektsforskning, og vet ikke helt hvor jeg skal lete etter mer informasjon.Det står Åbo Andreas Svensson på Gantarås, hva betyr Åbo?Og bak Johan Gustav står det ' i s 66 ', hva betyr det?Har sett litt i filene over Alingsås (land 1835-1847), og funnet Andreas Svensson der. Der står det Andreas Svensson 18210717 Landet. Er Landet der han er født? Finner jeg informasjon over Landet ett sted her? Der står han som Drg (dreng?) på gården Högbråten og senere på Storesten. Deretter står det utfl Låkås. Er dette Låkås ett sted/plass/ort? Johan Gustav står som født på/i Låkås i fødselsregister for Alingsås. Så spørsmålet blir hvor jeg skal lete videre etter informasjon etter Johan Gustav og slekten bakover? Namnet på den som söker finns på: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det är inte säkert att detta är rätt man. Han står i husförhöret (AI:11, s 157, 1886-1898) som boende på Lindebräcken, en gård i Töllsjö dit han flyttat 1887. I filkräkningen 1900 står han som obefintlig, så han KAN fortfarande ha varit i Norge utan betyg. Tyvärr finns inte senare böcker scannade utan du måste kontakta Landsarkivet i Göteborg landsarkivet[snabel-a]landsarkivet-goteborg.ra.se De kan se i bok över obefintliga eller församlingsbok för tiden efter 1898 vad det står om honom där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Alingsås Lsf F1 1844-05-26 Johan Gustaf Torpare Andreas Svensson Johanna Andreasdotter LåkåsAlingsås Lsf F1 1845-10-07 Anna Christina Bonde Andreas Svensson Johanna Andersdotter Låkås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.