Gå til innhold
Arkivverket

[#61721] Elsberg Len i Sverige?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Takk for nye interessante innlegg. Dersom dine opplysninger Chris vedr. Johan Gustaf i innlegg 24 er korrekte, kan dette neppe være rett mann. Han må ha flyttet til Norge før 1883. Han får barn i Treungen 1884, 86,88, 91, 93 osv.Det er vel lite trolig at han flyttet tilbake til Sverige i 1887 for så å flytte til Norge igjen i 1888. Står det noe i dette husforhøret om at han er gift og har barn?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andreas sine søskenAlingsås Lsf F1 1817-07-31 Anna Maria Hemmansbrukare Sven Larsson Anna Lena Andersdr SlinnebackenAlingsås Lsf F1 1827-10-29 Christina Sven Larsson Anna Lena Andreasdr Hörningens Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Hanne for nye interessante innlegg. Imidlertid har innlegg nr.24 sådd tvil om dette er de rette folkene. Johan Gustav kan umulig befinne seg i Sverige og Norge på omlag samme tid.Skulle det være rette personer, så ble Johanne født 1819 og døde 1857, det siste trolig i Trollsjø. De fikk en datter Augusta i 1856 som døde samme året. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Du ska inte ge upp hoppet, Rune. Han bor inhyses (lejebo) och är arbetare, inte dräng på en gård som var bunden av kontrakt. Han är inte gift eller har familj. Han kan ha varit hemma ett kort tag (jag har just studerat en man som satt 20 år sammanlagt i fängelse och lyckade skaffa 6 barn fast han bara var hemma några veckor mellan varje straff). Man bör kontrollera vad som står när Johan Gustaf förklaras obefintlig. Han bör ha varit borta ganska länge då. Kyrkboken är inte speciellt informativ i denna socken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Chris.Nei, jeg gir ikke opp uten videre. Men det ser unektelig noe merkelig ut. Han må i alle fall ha flyttet til Norge mellom 1880 og 1883, trolig fra Töllsjö. Da burde det vel være mulig å finne en slik flytting registrert i kirkeboka el.l.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han fick arbetsbetyg, han skulle alltså åka till Norge på tillfällighetsarbete. Många gjorde det och kom inte tillbaka. Då står de inte som utflyttade, det är bara de som begärt flyttbetyg som gör det. Har han bara stannat i Norge så finns han i bok över obefintliga eller längst bak i husförhör eller församlingsbok (etfer 1898). Men där kan finnas en anteckning om var han är. I en liten socken kunde prästen fråga anhöriga eller veta ändå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Johan Gustaf skal ha kommet til Treungen ca 1882. Og han måtte reise tilbake til Sverige og hente papirer/attester før han giftet seg i 1883. Dette ifølge Johan Gustaf og Sigrids barnebarn. Men det hjelper jo ikke med å fastslå om det er rett Johan Gustaf vi har funnet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han måste ha ett hinderslöshetsintyg, att han inte var gift tidigare, för att kunna gifta sig i Norge. Men det behöver inte betyda att han begärde flyttning från Sverige. Du borde leta efter hans papper i arkivet i Norge, kanske finns det mer i kyrkans arkiv som inte filmats. Den man som letar efter samma anfader kanske vet något?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Chris.Jeg har sendt mail til personen du henviser til i innlegg nr.23, men uten svar så langt.Jeg har sjekket vilke kirkebøker som finnes for Treungen/Nissedal, men alle tilgjengelige bøker er filmet.LenkeDet betyr at der ikke finnes andre opplysninger fra kirkebøkene enn det som så langt er funnet. Jeg har imidlertid ikke funnet hans død, kirkebøkene som er filmet stopper på 1917.Men jeg leter videre. Om vi nå antar at det er rett mann, mye tyder jo på det, kan man finne noe mer om hans forfedre?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hei Rune * såg tilfeldigvis du nevner Elfsborg len. Min far kjøpte i 1946 Espebu i Treungen av hans sønn Torkel. Eg har litt ( kanskje tvilsomt )om Johan Gustav's opphav -men vil nok finne mer i debattsiden her som jeg akter å gå gjennom. Legger inn litt fra min datafil - beklager det ser svært rotete ut. Etterkommere fra Espebu har jeg i bøtter og spann. Kanskje lettere om du kontakter meg direkte (eidskard#frisurf.no)så kan vi utveksle mer oversigtlige lister. *** mvh kse ***. Et forsøk på ei liste: *************************Aner til Johan Gustav Andreasson Generasjon nr. 1 1. Johan Gustav Andreasson, født 1844 i Elfsborg Len Sverige Info-Ellingsås1; død 1928 i Treungen. Han er sønn av 2. Andreas Svennson og 3. Johanna Andersdtr. Han giftet seg med (1) Sigrid Halvorsdtr Strand 1883 i Treungen Kirke. Hun ble født 1864 i Treungen, og døde 1956 i Treungen. Hun er datter av Halvor Pederson Strand og Guro Pedersdtr Øy.Generasjon nr. 2 2. Andreas Svennson, født 17 jul 1821 i Slinnebakken Ellingsås2; død i . Han er sønn av 4. Svenn Larsson og 5. Anna Lena Andersdtr. Han giftet seg med 3. Johanna Andersdtr. 3. Johanna Andersdtr, født 27 jun 1819; død i . Hun er datter av 6. Anders Andersson Nygård og 7. Katarina Eriksdtr Nygård. Generasjon nr. 3 4. Svenn Larsson, født i Ellingsås. Han giftet seg med 5. Anna Lena Andersdtr 19 jul 1817. 5. Anna Lena Andersdtr, født i Slinnebekken Ellingsås. Hun er datter av Andreas Andersson og Brita Jonasdtr. 6. Anders Andersson Nygård, født i Borlænge. Han giftet seg med 7. Katarina Eriksdtr Nygård 01 jun 1804. 7. Katarina Eriksdtr Nygård, født 03 okt 1780; død i . Hun er datter av Erik Jonson Apelås og Elin Andersdtr Nygård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kjetil Sigvart for et positivt og innholdsrikt innlegg.Jeg tar kontakt med deg pr. mail, selv om det ikke er så mye jeg har å bidra med. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Spørsmålet om når Johan Gustav døde - så er det nok 1928 - i tillegg drukna sonen Tjostov ved Baas i Åmli på veg til fars begravelse -dei blei lagt i same grava. ( ellers bekrefter eg at din antagelse om kven Helga er oppkalla etter - er rett *** mvh kse *** Her kjem nok ei rotete liste: *********** Etterkommere etter Johan Gustav Andreasson 1 Johan Gustav Andreasson f: 26 mai 1844 i Elfsborg Len Sverige Info-Ellingsås d: 1928 i Treungen .. Sigrid Halvorsdtr Strand f: 1864 i Treungen g: 23 apr 1883 i Treungen Kirke d: 1956 i Treungen . 2 Andreas Johanson Espebu f: 08 sep 1884 . 2 Johanne Johansdtr Espebu f: 1886 i Treungen T725 d: 1971 i Tjønnefoss Treungen ..... Ole Larsen Dahl f: 1885 i Gjerstad T725 d: 1972 i Treungen . 2 Halvor Johanson Espebu f: 1891 i Treungen d: i Justvik ..... Bertha Knutsdtr Krossbekk f: 26 aug 1901 i Åmli -Konf Åmli 1916 -Til Evje . *2. Hustru til Halvor Johanson Espebu: ..... Anne Olavsdtr Krossbekk f: 16 aug 1897 i Åmli Krkbk- g: 24 sep 1915 i Åmli Krkbk Internett d: i Åmli . *Venn til Halvor Johanson Espebu: ..... Anna Theodora Torbjørnsdtr Halvorsen f: 19 des 1909 i Nærbø Jæren (Ejt) m 1930 d: omk. 2005 . 2 Andreas Johanson Espebu f: 15 aug 1893 i Treungen NB237 d: i Froland ..... Anne Knutsdtr Krossbekk f: 07 apr 1896 i Åmli (Arendal Bibl Film ) d: 1921 i Treungen . *1. Hustru til Andreas Johanson Espebu: ..... Helga Olivia Karlsdtr Borråsen f: 21 feb 1876 i NB237 Fr31 g: 14 jan 1917 d: 25 mar 1977 i Austagder Sentralsjukehus . 2 Torkjell Olaus Johanson Espebu f: 1895 i Treungen d: i Kristiansand ..... Anna Oline Knutsdtr Krossbekk f: 09 jan 1898 i Treungen T652 d: i Kristiansand . 2 Guro Johansdtr Espebu f: 31 mar 1898 i Treungen d: omk. aug 1975 i Treungen ..... Knut Nikolai Knutson Valle f: 18 jan 1896 i Gjerstad g: 10 apr 1925 i Åmli d: 17 mai 1975 i Treungen . 2 Tor Johanson Espebu f: 29 apr 1900 i Treungen d: i Åmli ..... Borgny Mathilde Olavsdtr Larsen f: i Treungen d: i Treungen . *2. Hustru til Tor Johanson Espebu: ..... Susanne Karlsdtr Seljås f: 16 jan 1895 i Åmli g: 1929 d: 19 jul 1975 i Åmli . *Venn til Tor Johanson Espebu: ..... Sigrid Olavsdtr Javnes f: 15 feb 1913 i Åmli NB912- Konf Åmli 21.Okt 1928 m 1933 d: 17 mai 1984 . 2 Tjostov Johanson Espebu f: 1902 d: 1928 . 2 Helga Johansdtr Espebu f: 1904 ..... Edvard Oskar Sveinungson Lien f: 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjetil Sigvart for et nytt flott tilskudd. Det er ikke noe problem med at oppsettet virker rotete. Jeg lagrer bare teksten i Word og lager avsnitt mellom hvert av barna. Dermed er det ingen sak å holde dem adskilt. Det var jo unektelig noe spesielt at Tjostov døde på vei til farens begravelse.I tillegg til barna du ramset opp var der også en Halvor Andreas født 10.11.1888, men han døde trolig som liten siden de døpte en ny Halvor i 1891. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

I ditt innlegg (33) antyder du et barnebarn som har forsket litt på dette - jeg har for flere år siden vært i kontakt med et av oldebarna - tror navnet var Liv - kan det være den samme ? Jeg har idag vært i kontakt med et barnebarn Johan Sigfred (ca80år) han vil gjerne ha alt som kan opdrives av informasjon om hans bestefar fra Sverige. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Kjetil Sigvart.Jeg er for tiden i Fredrikstad, men vender tilbake til Bergen på fredags kveld. Jeg skal sende deg en mail i løpet av helgen når jeg har tigang til papirene mine.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.