Gå til innhold
Arkivverket

[#61723] Er det noe sted en kan finne når folk døde?


Gjest brit halleland
 Del

Recommended Posts

Gjest brit halleland

Min bestefar hadde en bror og en søster. Jeg tror ikke min far hadde noen søskenbarm, men jeg lurer på hva som skjedde med hans tante Olga og onkel Oskar, og hvor lenge de levde. Er den eneste veien å finne det ut å lete gjennom alle Oslos kirkebøker i alle år, eller finnes det andre kilder på nettet evt kilder å skrive til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Tusen takk. Det ser imidlertid ut som dette gjelder bestående gravplasser? Disse er født i 1976 og 1881 og kan ha dødd relativt unge. Oskar Helgesen er registrert som fyrbøter boende i Skien i 1900-tellingen for Kristiania. Det er det eneste, i tillegg til dåpen hans, som jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiEn mulighet er å følge familien i Adressebøker og kommunale folketellinger i Oslo Byarkiv. Disse er tilgjngelige fra 1901-1948 LenkeHar du funnet morens dødsfall og sett om det står noe i dødsfallprotokoll/skifte ?Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Jeg vet ikke når moren døde. Jeg har funnet farens begravelse, jeg fant at han allerede var død ved sin sin yngste sønns dåp, så jeg kunne lete etter begravelser samme år. På det tidspunktet hadde de adresse i Heimdalsgata.Denne tidlig døde faren er min oldefar. Han het Hans Edvard Oskar Helgesen 1852- 17/1 1881 og var gift med Gunhild Kristine Larsdatter eller Gunnhild Kristiansdatter f 1852.(Jeg skjønner ikke håndskriften) De hadde barn: Olga, født 1876. Adolf Georg Emil 1878 og Oskar Gustav 1881.Jeg vet at Olga var i live i 1933, jeg har grunn til å tro at hun bodde i Oslo.Om Oskar Gustav vet jeg at han bodde i Skien under FT 1900 og var 'fyrbøter (sømand)'Såvidt jeg vet, var det bare Adolf som hadde et barn.Jeg er helt ny i dette. Dere legger så fint ut lenker, jeg vet ikke hvordan man gjør sånn.Jeg var inne på siden du lenket til og så meg om, men fant ikke noen adresselister jeg kunne søke i på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brit halleland

Man må oppsøke Oslo Byarkiv fysisk evt skrive dit? Jeg finner ikke noe å klikke på når jeg slår det opp, annet enn opplysninger om hva som finnes, ingen direkte linje på nett, mener jeg.Det er kanskje sånn at døde ,f eks i 1940, ikke er tilgjengelig pga vern mot innsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, dette er kilder som ikke er digitaliserte. Men du finner ikke når en person døde i adressebøkene eller i folketellingene. Men hvis personen forsvinner fra et år til et annet, f.eks. hvis en person er oppført i 1934, men ikke i 1935, er det en mulighet for at vedkommende var død i mellomtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.