Gå til innhold
Arkivverket

[#61724] Fredrikshald, 1800 tallet


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Peder Olsen f 13.mai 1819. Foreldrene het Ole Andersen Strømshaug og Selle Marie Andersdatter. Jeg lurer på om Peder giftet seg? Kjenner noen til disse? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om denne Peder giftet seg. Har ikke greid å finne hans dåp i kirkebøker for Halden på den tiden du oppgir.Lurer på om dette kan være en eldre bror som jeg fant vet foreldresøk på Fam, s.?LenkeKan det tenkes at familien flyttet til Råde, eller er det et annet foreldrepar med samme navn som der får flere barn ?Har du lett etter Peder Olsen i 1865-tellingen?Mulig du kan finne ut om han da var gift og hadde barn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en del mulige kandidater i Østfold i 1865 som kan passe med ca. alder, men om dette kan være en mulig kandiat vet jeg ikke? LenkeDet er også en gråstensmurer i Fredrikshald som er enkemann med en hjemmevørende datter . Han oppgis være født i Idd.Håper noen vet mer om den du etterlyser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg ikke kan ha rett i at familien flyttet til Råde. Se på denne fra Strømshaugplass, der Sille M. er enke og bor hos en sønn. Ville tippe at dette er mor til etterlyste Peder?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ikke godt å si, altså. Jeg vet ikke noe om Peder annet enn at han er født13 mai 1819 i Fredrikshald av nevnte foreldre.Han hadde flere søsken, Andreas, som du fant, også Elling og HANS som tydeligvis var tvillinger siden de begge er født 16 sep 1826, Johannes f 17 nov 1830 og enda en Hans f 28 mai 1835 alle i Fredrikshald. Men det er ikke umulig at det er en link til Råde, det er det et par ledd lenger frem i tid. Jeg har foreldre på Ole Andreas Strømshaug, det skal være matros Anders Gundersen f 1816 i Fredrikshald. Moren til Ole het Anna Amundsdatter f 1754 i Fredrikshald.Mer vet jeg ikke. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo her fant jeg Peder Olsen døpt på her i Raade og ikke i Halden 1819, mai som nevnt. Se nederst til venstre i kirkeboka for Raade: LenkeDa kan det hende du finner hans ekteskap også i kirkebøker herfra?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, de du har funnet i innlegg 4 er riktige personer. De har jeg kontroll på.Jeg bare lurte på om disse barna til Sille har giftet seg, og om hennes og mannens forledre bakover. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Ole Andersen kom fra Raade så finner jeg bare en som kan være i passe alder her i 1801? LenkeHan kan selvfølgelig komme fra Halden eller nærområdene, men du kan jo prøve om den kandidaten i Råde kan være rett.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen fra Fam.s. til Ole og Sille Marie. LenkeHer skulle det gå an å finne vielsen i kirkebok for Halden, der står muligens fedres navn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her gifter de seg i Halden i april før sønnen Peder ble født i mai . Oles alder er angitt til 29 år og Sille Marie 20 år. Ole er husman i Raade ved vielsen.se 1. vielse øverst høyre s. i kirkeboka.LenkeDa skulle OLE være f. ca 1790. Kan hende enklere å finne han , mulig den første av mine kandidater passer bedre likevel? ( 1801 telling Raade)Fedres navn er ikke oppgitt i denne kilden, dessverre. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er faktisk den eneste Peder Olsen i passe alder f. i Raade som her var ugift i Raade i 1865?LenkeOm han fortsatt bodde i Østfold på dette tidspunkt.Har ikke søkt landsomfattende søk.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Denne linjen har ligget lenge brakk hos meg, men har begynt å se på den igjen.Ole Andersen Strømshaug og Sille Marie Andersdatter giftet seg 1-4-1817 i Fredrikshald, de fikk barna i Råde, det har jeg sett i Kirkeboka nå:Peder f 1819, Andreas f 1817,Elling og Hans i 1826, Johannes i 1830 og Hans i 1835.Så langt alt vel. Ole Andersens foreldre het ifølge mine gamle papirer Anna Amundsdatter og matros Anders Gundersen. Disse skulle være fra Fredrikshald,men nå begynner jeg å lure på det også.Forldrene til Sille MArie stemmer med det du har funnet på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og har er dåpen til Ole Andersen fra kirkeboka i Halden, dåp nr. 81 høyre s.LenkeDa tror jeg du har rette foreldre . Gutten er vel i nærheten i tjeneste i 1801 vil jeg tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.