Gå til innhold
Arkivverket

[#61725] Kvener eller samer?


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg har kommet til slekter i Kautokeino med bl.a. navnene Tornensis og Mienna.Slektene kommer fra Tornedalen i Sverige. Er de kvener eller samer (Lapper)? Hvordan skiller jeg disse folkegruppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I en del av folketellingene er det gitt rubrikk for opplysninger om etnisitet. Der skal telleren/de som er under telling, ha anmerket hvilken etnisitet de anså seg å tilhøre. Jeg ville ha sjekket disse opplysningene for de familiene som det blir spurt om.Man kan nok observere at en god del familier har endret sine svar på dette spørsmålet i løpet av noen tellinger. Etnisitet er følgelig vanskelig å definere, og man må regne med at det er flytende overganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chhristian nystrøm

ifølge min venn fra tromsø, så er det slik at kvener er/har vært mer fastboende enn samene. kvenene kommer mer fra innlandet. deror kan det stemme med at dine slektninger i fra den svenske siden er kvener.mvh chr. nystrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Begge er omtalt i 'Kautokeinoslekter' av Adolf Steen. Ifølge den er Mienna antagelig et gammelt samisk personnavn. Om T. står det at den første ved det navn - Anders Nicolai - ble født mens hans far var prest i Torneå. 'Gjennom 275 år har slekten vært knyttet til Kautokeino, først som sokneprester og siden som reinnomader og fastboende bønder.'Slektene i Kautokeino regnes stort sett som samiske, mens det om Karasjok sies at det der skal være mer genetisk opphav fra kvæner (finlendere). Men det er naturligvis ofte tale om diverse grader av blandinger. En måte å bestemme folkegruppe er etter hvilket språk personen har som morsmål. Som et tenkt eksempel, hvis det i ei folketelling om etnisitet på en person står KB, betyr det at faren var kvæn og mora 'blandet'. Likevel kan alle i familien ha samisk som hovedspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor L. Larsen

Det kan nevnes at slektene omtales også i den 700 sider store 'Slekter i indre Finnmark / De eldste generasjoner' av Alf Strømstad og Kristian Fors, utgitt i 2006 av førstnevnte, 1395 Hvalstad. (I 2003 utkom deres bok 'Befolkningen i Indre Finnmark på 1700-tallet'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.