Gå til innhold
Arkivverket

[#61728] Hvem var Anna Mathilde Helgesen f. 1865 i Mo i Nordland? (Kristiania i 1900).


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Kan noen hjelpe til med å finne foreldre til Anna Mathilde Helgesen f. ca. 1865 i Mo i Nordland?I 1900 er hun gift med Nils Thoresen i Kristiania og kalles da Mathilde Thoresen, men ved hennes barn sine dåpshandlinger og konfirmasjoner kalles hun Anna/Anne Mathilde Helgesen.Her er hun i 1900: LenkeEktemannen utvandrer som ugift i 1881 og deres eldste barn Rolf Borchrevink ble født i La Crosse, Wisconsin i 1888, så jeg tror nok Anna Mathilde og Nils ble gifte i Wisconsin, før de returnerte til gamlelandet ca. 1890.Når sønnen Nils Thrap døpes i Sagene 19. feb 1893 er Maren Helgesen og Marie Helgesen faddere. Dette er kanskje søstre av Anna Mathilde...Kan noen finne Anna Mathildes dåp i eller omkring Mo i Nordland?På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Jon!Dette var en skikkelig nøtt! Kanskje du skulle forhøre deg med Kulturetaten, Byarkivet, som har kommunale folketellinger for Kristiania for årene 1899-1954. De kunne gjort et oppslag for deg, for å se etter fødseldato mv. for Anne Mathilde. Mener at full fødselsdato er med i tellingene fra og med 1905, jf. [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/nye_sider/kilder_2006/article70621-19729.html>Lenke. Adressen til Byarkivet finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Grethe! Ja, det er en skikkelig nøtt! Jeg legger merke til at en av kirkebøkene med døpte i Mo 1864-1865 ikke er skannet (men den er mikrofilmet), så jeg hadde et håp om at en eller annen kanskje hadde denne kirkeboka. Ellers så har du nok rett i at byarkivet kan være veien å gå.Takk for svar, Grethe!Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Muligens kontakt til Rana Slektshistorielag kan være noe? Hjemmeside: http.//rshl.monet.no Epost: rana.shl@monet.no er et like bra alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Sett litt på etterlysningen din .. Mo i Nordland er utrolig defus... Det finnes gårdsnavn _Mo_ i Vefsen -Nordland.,.Gårdsnavn _Mo_ i Hattfjelldalen-Nordland.., Mo i Brønnøysund .. Har lett i kirkebøkene i Perioden 1865/1867 i di områdene ,uten resultat.Finnes og Mo i Bodø-Ofoten -Sortland.. mm finner en Anna Mathilde Helgesen i Drammen http://home.online.no/~cbache/Slekt/fam00183.htm .. Søkte etter Mulige søstre Maren og Maria Helgesen uten resultat før 1900 ..I den tellingen står bosted oppført Hurum..Har du sett i Kirkebøkene under innflyttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk for respons!Ja, det var nettopp dette jeg håpet på..... at det dukket opp noen med lokalkunnskap... at Mo i Nordland kan være noe annet enn kirkesognet Mo er vel ikke heeeeelt usannsynlig.... Men så var det å finne henne da....Kandidaten på linken din, Marit... hun er neppe den rette. Men tusen takk for innspill.Anna Mathilde var jo ikke nædvendigvis en datter av Helge. Hun kan da like gjerne være datter av en Helgesen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ja, det spørs om man ikke må utvide søket. Mo i Rana kan være et blindspor. Jeg har forvrig ikke sett originalen av 1865-tellingen, og kan følgelig ikke si om det her er muligheter for å gjøre feil ved avskrift.Jeg har sjekket folketellingene 1865 og 1875 (som er relativt komplett for Nordland) uten å finne tegn til dette folket. Helge eksisterer verken som fornavn eller patronymikon i Rana i disse tellingene. Ettersom vi ikke vet om Anne Mathilde var født ved 1865-tellingen, er det vanskelig å gjøre landsomfattende søk. Jeg har forsøkt, men åpenbaringene uteblir.Jeg har også spekulert i navnet Mo. Kanskje var det Mo sogn i Nordodal (Nord-Odal) det skulle stå? Pløyde kirkebøkene der uten å finne henne. Har også prøvde å finne hennes utreise til Amerika i emigrasjonsprotokollene...Her trenger man en god nøtteknekker. Kanskje utlove dussør?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Ser av barnas navn ' Thrap og Borchrevink' har du funnet noen av de navnene på Nils sin side. Eller kan de komme fra Anna`s side .finner de navnene sørpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiKjapp titt på FT 1919 i Oslo,Sarpsborggt 36 Her står det: Mathilde Thoresen f.1865 4/5, Mo, NorlandKan de ha vært dissentere så de ikke står i kirkebøkene ? Finner de heller ikke i 1865 tellingenMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Her er en god kandidat: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050503020257.jpg>LenkeHun er døpt Anne Mathilde, født 4. mai 1865, faren heter Helgesen og de bor på Mo! Hun er riktignok ikke født i Nordland, men i Fosnes i Nord-Trøndelag. Skal man tro Familysearch så må familen senere ha flyttet til Norderhov i Buskerud: Lenke Her dukker det også opp to søstre: Maren og Marie. Familien i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette er jo bare helt utrolig! Takk, takk og takk!Mysteriet er løst takket være dere gode hjelpere!Nils utvandrer som 18-åring i 1881: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=67&filnamn=emikra1&gardpostnr=34114&personpostnr=34114#nedre>LenkeMen kommer tydeligvis hjem til Norge igjen: Nils Andreassen (sønn av Andreas Thoresen) er nemlig utflytta som ugift i fra hjemplassen Nedre Eiker i 1887 til Ringerike: LenkeHan flyttet tydeligvis for å gifte seg: Nils Thoresen og Anne Mathilde ble nemlig viet på Hønefoss 7. aug. 1887: LenkeDe nygifte utvandrer 12. aug 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.