Gå til innhold
Arkivverket

[#61730] Gården Riste i Vestre Slidre i rundt 1830


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Er det noen som kan hjelpe meg med å sjekke i en bygdebok for rette området etter familien Halvor Kristoffersen og hustru Ingeborg Knudsdatter. De bodde på gården Riste i Slidre rundt 1830. Hva står det om dem der? Dersom de er nevnt da.De giftet seg i Slidre 17.10.1821. (Slidre, Lomen, Røn Mini 1 1814-1839 side 391)Han kom da fra Riste og var 26 år hun kom kom fra en plass som het Husaager og var 24 år.mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen 17 okt 1821,fra kirkeboken.Brudens navn er Ingeborg Knudsdatter Huusager(ikke Husaager som skrevet i innlegg 1).Halvor er 26 år ,og Ingeborg 24 år: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9382&idx_id=9382&uid=ny&idx_side=-238>LenkeBarna deres: Christopher,født 18 jan Ridste,døpt hjemme 29 jan,i kirken 3 feb 1822(nr 7): LenkeIngeborg,født 17 des ,Ridste,døpt 25 des 1823: LenkeKnud,født 30 april,Ridste,døpt hjemme 19 mai,i kirken 4 juni 1827: LenkeSigri,født 6 sept ,Ridste,døpt 8 nov 1829: LenkeBerit,født 17 feb,Ridste,døpt hjemme 24 feb: LenkeBerit døde 11 mars,og ble begravet 14 april 1833: LenkeNok en datter Berit blir født 4 mars,Ridste,døpt 25 april 1834: LenkeGuri,født 24 okt,Ridste,døpt 18 nov 1838: LenkeHalvor Kristoffersen bor på Ridste i 1801.Foreldrene heter Christopher Halvarsen og Guri Knudsdatter. LenkeFinner gårdsnavnet Husager i Vestre Slidre i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk skal du ha.Det var to u'er ikke to a'er i Huusager. Fingrene krøllet det litt til der.Hadde funnes disse barna i mormonerarkivet, men nå fikk jeg bekreftet og sjekket mot orginalkilden.Og jeg fikk også navnene på foreldrene til Halvor og lokalisert gårdene.Igjen mange takk for hjelpen.Fortsatt hadde den vært fint å få tak i det som ev. står i bygdeboken?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det hørtes lurt ut. Skal bare finnet ut litt familiebakrunn til datteren Guri Riste, og da har jeg jo mye allerede.Hun emigrerte til Amerika fra Bergen 12 juli 1852, 15 år gammel sammen med de andre søsknene, trolig uten foreldrene ser det ut til. Det står en Ole K. Riste der på 60 år og ei Mari Olsdatter Riste på 50 men det er jo ikke hennes foreldre. Hun gifter seg siden i Waupacka i USA i november 1863. Men det kan jeg ta i dette forumet du viser til.Mange takk fir tipset.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Glem dette jeg skrev her:'Hun emigrerte til Amerika fra Bergen 12 juli 1852, 15 år gammel sammen med de andre søsknene, trolig uten foreldrene ser det ut til. Det står en Ole K. Riste der på 60 år og ei Mari Olsdatter Riste på 50 men det er jo ikke hennes foreldre'. Det var en annen familie. Det blir litt mye papirer her. Beklager. Resten jeg skrev stemmer.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Prøvde og registrere meg på dette nettstedet med det funket ikke.Moren, Ingeborg Knudsdatter, døde 1. mars 1848.Sønnen Christoffer er skrevet utfytttet til Amerika i kirkeboken for Vestre Slidre 16. mars 1950.Datteren Ingeborg er skrevet utflyttet i kirkeboken for Vestre Slidre 16. mars 1854 sammen med broren Knud.Datteren Guri derimot har jeg ikke funnet i utfyttingslisten, men hun var jo noe yngre. De de mistet moren sin i 1848 var hun bare 9 år så hun kan jo ha bodd et annet sted og så flyttet etter søsknene sine serene. Men jeg er ganske sikker på at dette er den Guri jeg leter etter.Det var dette jeg lurte på om det stod noe om i bygdebøkene. Det er litt kjappere å lete etter ling dersom det står noe der.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Om du har en e-post addresse som du kan sende meg kan jeg skanne sidene og sende deg i morgen. Min er i slektsforskerbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.