Gå til innhold
Arkivverket

[#61731] Møre og Romsdal, Ørsta


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Noen som er gode til å lese gotisk i kirkebok fra 1823.Mads Peter Hansen ble født 6.12.dp.15.12.1823 i Ørsta, av foreldre, Hans Halvardsen Mork og Anne Marie Pedersdtr. Mo. Så er problemet, jeg fikk før helgen boken Ørstingar på hjemlån og der står under Mork at ekteskapet deres ble oppheva, om sønnen står (farskapet omstridd).Jeg har vært tilbake i kirkebok og ser der står en lang skrift nederst på siden hvor dåpen til Mads Peter står i 1823, men den klarer jeg ikke å lese, kan noen hjelpe. Så til vielsen til foreldrene i januar 1823 så er noe skrevet ut i margen etter vitner på høyre siden, hva står der? Da Mads blir konfirmert i 1835 står det uegte, Hansen er overstrøket og navnet Jakob Knudsen Rebbestad er skrevet inn, antakelig rett far? Jeg fant dette i ministerialbok 1817-1832 Volda,Arbeidet jeg holder på meg gjør at det er viktig for meg å vite hva som står i tilføyelsene av presten På forhånd tusen takk om noen kan hjelpe meg.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Sol!Her er lenka til ekteparet www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15958&idx_id=15958&uid=ny&idx_side=-137 nr. 35: Dette Egteskab blev med fælles Samtykke ophævet ved Forlig stadfæstet af Romsdals Amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Der står blant anna 'Bleve ey copul[erede]. Barnet uægte' og 'NB: for Disse er kun udlyst men de ere ey Copulerede. Flere Fædre bleve angivne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Tusen takk Gunnar, du gav meg forklaring på hva som sto notert av presten ved vigsel, for å si det med vårt språk. Jeg regnet ed at de ble trolovet men ikke copulerte, men jeg klarte ikke alle ordene. Takk igjen. Nå mangler jeg hva som står under Mads sin dåp, jeg ser at Hans halvardsen og Jacob Knudsen begges navn er nevnt, men hva står der i sin helhet, hjelp. Har vært innom igjen men der er mange ord som jeg ikke finner mening i.Takknemlig for all hjelp' Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Innførselen til Blichfeldt lengst nede i lenka i (4), men her er eg på 'tynn is', truleg ein del feil:'I Følge at for Retten paa Karckensholm[?] d. 11/12-1824 oplagte Justits Forhør er Hans Halvors. Mork aldeles frikiendt for at være Fader til Mads Peter [...] mand Jacob Knuds. Rebbestad blev for Retten udlagt for Barnefader, men og denne blev, seenere af Retten frikiendt og saaledes er ingen, som rigtig Fader bleven opdaget.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det var ei tragisk sak, dette. Enden på visa blei altså at Mads Peter ikkje fikk ein juridisk far. Dermed har han heller ingen juridiske forfedre på farssida.Eg må legge til at denne farskapssaka ser ut til å ha vore eineståande i Ørsta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Bjørn Jonson Dale. Kan jeg få skrive en mail til deg, jeg sitter her med boka Ørstingar, og det er lenge siden en bygdebok har gledet meg slik. Jeg har etterkommere av Mads i mitt nabolag og jeg arbeider med tavlen deres. Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei og takk til gode hjelpere, saken var jo veldig opprivende men gir ettertanker i aller høyeste grad. Stryke ut en lang slektslenke med et tastetrykk, enkelt i handlig men ikke i tanker. Jeg har underrettet etterkommerne.Med takk fra Sol. Til Bjørn. Jeg skrev en lang mail til deg i morges men den gikk i kladd da jeg trykket på send. Prøver igjen i morgen tidlig. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.