Gå til innhold
Arkivverket

[#61744] Anne Jansdt. Sannerud`s Mor ?


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Anne Jansdt. født i 1801, Sannerud, Sør-Odal, Hedmark. Gift med Henrik Hemansen Bakken, født 1792, Eidskog.Annes mor, Mari Johannesdt. født i per. 1770-79 i Fredriksborg, Danmark. Døde i 1802, Veneriske Sykehus på Kongsvinger.Kan noen hjelpe meg med å finne ut om disse to og ev. familie på deres side ? Da jeg ikke finner noen offentlige pappirer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner denne jenta i Dansk Demografisk Database – folketellingen 1787 for Fredriksborg. Hun er 14 år, f. ca. 1773:----------------------------------------------------------Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , St. Anna Gaden 186, , FT-1787, C0897Johan Funk 64 Gift Indqvarteret Musqveteer ved Cronb. Battl. Anne Hørning 52 Gift Hans Kone Maria [Johansdatter] 14 Ugift Deres Datter af dette Egteskab ------------------------------------------------------------Men dette kan være et skudd i blinde…Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vi kan jo fortsette her:Jeg tror vi finner Anne Jahnsdatter sine foreldre i Sør-Odal (Strøm) i 1801 på gården Kulsrud (skal det være Kolsrud?) – Jahn Nielsen og Marie Johannesdatter. Se nr. 1623 og 1624 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f10418&gardpostnr=83&personpostnr=1623&merk=1623#ovre>LenkeI januar 1801 døpes ei Ane i Strøm. Hennes mor er ikke oppgitt, men hennes far er Jahn Kolsrudeiexxx (Prøv å tyde midt på venstre spalte, høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Foreldrenes ekteskapsinngåelse (Jahn Nielsen og Mari Johannesdatter) skjer i Strøm i september 1794. (Venstre side, høyre spalte, nedre halvdel av spalten Lenke )Verdt å merke seg er at selveierbøndene Otter Embretsen Kolsrud og Lars Embretsen Kolsrud er kausjonister.Både Jahn og Mari har ”Mølhoug”, som bosted. Det ligger i Sør-Odal, men som ikke finnes på 1801-tellingen.Jahn inngår minst ett ekteskap til, etter at han blir enkemann. (Anne Gundersdatter i 1803 og muligens også med Anne Erichsdatter i 1805)Vi kan kanskje snevre inn Mari Johannesdatters fødselsår til å være ca 1774 /- 2 år. – Og da er innlegg 2 foreløpig eneste spor vedr. henne så langt. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar. Når det gjelder Anne Jahnsdt. og hennes foreldre så er dette helt sikkert riktig. Jeg har ikke lest bygdeboka, kansje du, Iver, kan sende meg et utdrag av denne?Når det gjelder foreldrene til Mari Johannesdt. så har jeg noen opplysninger fra en fjern slektning som bør skjekkes nærmere i forhold til de opplysninger som Grethe kom med.Her er nevnt at Mari Johannesdt. foreldre er: Johannes Svendsen, født i Lyngby, Århus. Danmark og Ellen Kristine Mortensdt. Født 1756, Farum, Fredriksborg, Danmark. Ellen Kristines foreldre igjen skulle være: Morten Nilsen, født 1697, Stavnsholt, Fredriksborg, Danmark og døde 1760 samme sted. Moren skulle være, Bente Knudsdt.Siden du har mulighet til å sjekke dette, kunne du gjøre det for meg Grethe?Vennlig hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg skal prøve å ta en tur på Hamar bibliotek i løpet av uka og sjekke bygdeboka for Sør-Odal.Det må jo være en smule spesielt at ei daskfødt jente dukker opp i ei innlandsbygd som Sør-Odal på slutten av 1700-tallet, og det er jo all grunn til å tro at hun havnet her enten p.g.a. et ekteskap( i Danmark eller Norge), eller på grunn av sine foreldres flytting.Opplysningen din om det som eventuelt kan være Mari Johannesdatters foreldre (innlegg 5) må vel i alle fall være det heteste sporet, men det ser jo ikke ut til at det matcher Grethes forslag i innlegg 2. Jeg merker meg at dersom paret i innlegg 5 skulle stemme, så hadde Mari ei meget ung mor (ca. 18 år ) på fødselstidspunktet i ca. 1774.Derfor er det ingen umulighet at en Johan Svendsen og ei Ellen Maartensdatter som får ei datter (Johanne) i Bircheroed i 1797 (FS-opplysning) , kan være identisk med Maris foreldrepar. (Men dette må foreløpig ikke tas særlig seriøst. Leting i Danmark er ikke min sterke side, heller ikke bruk av lenken i forrige innlegg).Terje: Dersom du vet at ekte-mannen Jahn Nielsen er fra Glomdalen, så bekreft det, - hvis ikke er det vel også en mulighet at også han er danskfødt.Og så til slutt litt lesehjelp. Kan di se hvor gammel denne Mari Johannesdatter Sjøvigen er, som blir konfirmert i Strøm (Sør-Odal), i 1788 ? Nr. 7 nedenfra på høyre side, høyre spalte Lenke . IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen begge to og takk for svar.Iver, jeg kan ikke bekrefte at Jan Nilsen er fra Glomdalen.For en tid siden fikk jeg oversendt et utdrag vedrørende Herman Henriksen og hans slekt bakover i tid.(husker ikke fra hvem da det ble kluss med datan). Hans mor het Anne Jansdatter født i 1801, Sannerud, Sør-Odal.(gift med Henrik Hermansen). Annes foreldre var Jan Nilsen født 177? i?, d?, i? Videre sto det at han var enkemann på Kolsrudeie ved vielsen i Vinger. Han giftet seg med (1) Mari Johannesdt.gift? i?, født i 177? i?,død i 1802. Han giftet seg med(2) Mari Samuelsdt. Valkoinen, gift i 1809 i Vinger, født 1762 i Daler, Brandval, Hedmark, d 1860 i Sanderud, Huvanes, Vinger.Mari Johannesdt. oppgitt at hun døde i 1802 i Veneriske Sykehus, Kongsvinger. Alder er oppgitt til 32 år da hun døde og bosted var Haugen under Mjølnhaug i Odalen. Ergo så må en gå ut fra at hun er født i 1770. Det stemmer jo med kirkeboken fra 1788. Der tyder jeg at hun var 18 år ved konfirmasjonen og da stemmer det med fødselsdt. 1770.Så Mari`s foreldre er sansynligvis innlegg nr 2 sitt forslag. Men det er min slektnings opplysninger at Mari er født i Danmark. Er ikke sikkert at det stemmer? Skal prøve ut den Danske Databasen for å se om jeg finner noe ut, men bruk av disse databasene er heller ikke min sterke side.Håper at dette kan hjelpe deg når du er så snill å sjekker Bygdeboken for meg. Er jo mulig at Jan også er dansk?Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.