Gå til innhold
Arkivverket

[#61754] Hvor er min tipp-oldefar Frithjof Jensen.


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

Hei! Har lett og lett men er ikke istand til å finne min tipp-oldefar Frithjof Jensen. Han får en uekte sønn sammen med den svenske tjenestepiken Marie Johansen den 5/5-1874 som da er min oldefar. Min oldefar blir født Carl Martinius Frithjofsen her nr 13 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5509&idx_id=5509&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Lenke. Her er Frithjof oppgitt til å være født i 1835 og livnærer seg om 'matros'. I min oldefars konfirmasjon blir hans far kun oppgitt ved navn og ikke tittel (nr 9) Lenke Lenke. Når min oldefar gifter seg i 1910 (nr 2)Lenke Lenke oppgir han sin far til å være 'feier'. jeg har lest side opp og side ned uten å finne ham i noen andre kirkebøker. Enten dåp, konfirmasjon eller død. Er det noen her inne som kunne hjulpet meg hadde jeg blitt glad. Jeg finner en Frithjof jensen i folketellingen av 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her er mulighet til mange feilkilder.Lurer litt på etternavnet som jeg synes ser ut til å være skrevet Jonsen ved barndåpen og Jensen ved sønnes giftemål.At vi ikke finner en i passe alder f. 1835 kan skyldes at alder er oppitt feil ved dåpen. Ikke sikkert mor har kjent barnefarens rette alder, eller at presten har skrevet feil.Det kan også være at mannen har flyttet til et sted i Norge der 1875-tellingen ikke er digitalisert.Om yrket er oppgitt forskjellig, så hender det jo at en sjømann går i land til et nytt yrke.Den feier du har funnet som oppgis f. 1855 synes jeg høres som en bra kandidat, til tross for alder. Mor var vel f. 1847, og far kan da også være yngre.Det er så mange muligheter her at dette blir ikke lett. ( Kan det være at far har betalt barnebidrag for sønnen, så kan det hende det finnes et arkiv med opplysninger om fars alder og yrke?)Hva med feieryrket, var ikke dette tilknyttet et laug? Da kan det muligens være opplysninger om han i håndverks-kilder.Kan det være mulig å finne dødsfall og skifte etter far. Er ikke sikker på om uægte barn hadde arverett den gangen?Hva med utflytterlister i kirkebøker for området, mulig dette kan gi deg holdepunkter.Lykke til med søking i denne vriene saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror jeg ville holde en knapp på denne feier som du har funnet i 1875. Hans far er også feier, så disse har vel hørt til et feierlaug?LenkeKan hende lokale slektforskere i området kan hjelpe deg med kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en liten lægdeslem f. Nesodden med samme navn?LenkeKan hende han ble matros og forsvinner til sjøs etter sønnens fødsel?Bare en teori selvfølgelig: Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei Gunn og takk for svar.Jeg er rimelig sikker på at det er Jensen ved begge anledninger. Fordi min Oldefar byttet etternavn til Jensen endel senere. Ikke nok med det men han fjernet også navnet Karl og døde Martinius Jensen sent på 1960-tallet. Jeg regner med grunnen til dette var at hans far hadde etternavnet Jensen. Mulig Min oldefars mor ikke visste hvor gammel Frithjof var, men kan hun ha bommet med 20 år? Og det må jo ha vært en eller annen form for kontakt mellom far og sønn siden han det ble oppgitt som matros i 1874 og feier i 1910. Et vel naturlig å tro at han hadde litt kjennskap til sin far ihvertfall.Er litt usikker på hva en 'lægdeslem' er forresten. Er det et barn satt bort av en fattig familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En lægdeslem kunne også være et foreldreløst barn, eller et barn der en av foreldre døde tidlig og den gjennlevende ikke greide forsørgelsen.Håper du får hjelp av lokale forskere til dette. Merkelig historie som jeg håper du finner svar på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tenkte jeg skulle finne den Fridtjof Jensen som var ca 12 år , f. Nesodden , nevnt som lægdeslem, døpt i kirkebøker.Har sett gjennom døpe i årene 1851-1856 . Den eneste med Fridtjof i navnet som døpes her var denne gutten, men han passer heller dårlig:Lenke1. dåp på siden.Gutten i Frogn kan selvfølgelig være døpt et annet sted om han er født på Nesodden.Jeg har søkt landsomfattende søk etter Fridtjof Jensener i alle merkelige navnvarianter, men ikke funnet flere kandidater enn de du har nevnt, dessverre.Da gir jeg meg med leting her. Skriv om du finner løsningen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, jeg har notert noe i forbindelse med plassen Rødhullet på Nesodden, utdrag: 'De neste og siste personene som er funnet som beboere på Rødhullet er ved en begravelse den 3 januar 1915. Da ble den 54 år gamle forhenværende kommunale feieren Frithjof Jensen begravet. Hvor lang tid han da hadde holdt til i Rødhullet er ukjent. Frithjof Jensen var sønn av husmannen og feieren Jens Olsen og hans kone Marthe Olsdatter på plassen Feierhytta under Garder. Han hadde blitt gift med svenskfødte Johanne Andersen i 1885 og bodde en tid etter det på en plass under Glenne i Frogn. Under folketellingen 1900 er de bosatt i Granerudstøen hvor Frithjof var ”gartner privat skogarbeider” mens Johanne ”arbeider i haven, husarbeide”. Ved begravelsen til Frithjof Jensen ble det ikke skrevet noe om at han var enkemann da han døde, så trolig var Johanne Andersen den siste beboeren i Rødhullet. Det som var av hus på plassen brant ned en gang på 1920 tallet.' Skal se om jeg finner mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Et notat til om Frithjofs far:'Jens Olsen Feierhytta, innsatt på Botsfengselet ved FT 1865, ble viet i Ø. Aker 26.12.1864, og må derfor ha blitt fengslet i løpet av 1865.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jens Olsen og hustru fikk i 1871 husmannskontrakt på plassen av Baltzer Sørensen Garder, avgiften var 12 skilling og 30 arbeidsdager i året.Plassen het da Sollia, men ble bare kalt for Feierhytta. (Myckland: Gårdshistorie for Frogn).Det fantes en plass Sollia også like ved.Frithjof hadde en søster konfirmert 1875 i Nesooden:Konfirmert i N.K. : Julie Karoline Jensdatter f. 10.6.1861 Nes Romerike, feier Jens Olsen og ugift hustru Marthe Nilsdatter.Dåpen i 1874 har du.Familien finner du i 1875 i Frogn under bustad nr. 31, Solli 249e. Der har jeg notert feil fødested på Jens, Fritjof og Julie.Død 29.6.1879 i Frogn: gift husmannskone Marthe Nilsdatter f. 1819 Stavnes i Sverige, Bp: Garder-eie, husmann og feier.Viet i N.K 22.3.1885: feier Frithjof Jensen f. 1854 Frogn og Johanne Andersen ( Svestad )f. 1843 Sverige, bp: Slottet av Kai i Frogn ( viet her 12.1.1868 ), feier Jens Olsen Slottet, Anders Nilsen.Jens Olsen finner du som nevnt på Botsfengslet i 1865, sønnen Fritjof finnes som 12 år gml. legdslem på Bilit i Frogn mens Marthe og barna Julia og Alfred finnes som fattiglemmer på Sogstigrund. Familien ble tydeligvis splittet da Jens var i fengsel.Den sønnen Alfred ble døpt før på året 1865:født 26.5.1865, dpt. 11.6.1865 i Drøbak kirke: Alfred, ekte, feier Jens Olsen og hustru Marthe Nilsdatter der fødte barnet i Fattigstuen på Sogstieiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Det er ganske mye som tyder på at Jens Olsen var tater/fant.Vielsen med Marthe 1864 indikerer dette, men jeg har ikke tydet alt:Vielse 26.12.1864 i Østre Aker ( no.48, f: 375) enkemann, feiersvenn Jens Olsen, 46 1/2, f.st. Asak i Sørum, oph.st. Rohdeløkken, far: Ole Jensen, ogenke Marthe Nilsdatter, 43, f.st. Stafnes i Vermland, far: Nils Stafnes. Forlovere: ?skredder? Ole Andersen, Hans Andersen Rohdeløkken.rubr.anm.: Enken, bruden Marthe Nilsdatter ……… til no.8 …… f: 259 ….. og ……. begge mindre skikkelige, ……. Aker efter nogle Aars Forløb, ranglede omkring, men siges i 1871 at have bygget sig et lidet huus i Froen pr. Drøbak.Att: Follo Skifteret. Attest for brugdommen dat. 13.11.1864. Har også en konfirmasjon fra 1862 i Ø. Aker. Selve konfirmasjonen gjelder en sønn av Marthe Nilsdatter, men det er skrevet noe mer som kan være nyttig::Konfirmert 27.4.1862 i Østre Aker (no.8, f: 259): Anders Gustaf Andersson f. 20.12.1844 Stafnes Sverige, foreldre: Anders Eigstrøm, moderen Marthe Nilsdatter som enke gift med Jens Olsen Galgebjerget. Søkt tilflyttingsattest d. 3.7.1872 (til Xiania), No.48, f: 375. En dåp i Nes, Romerike: f. 10.6.1861, dpt. 23.6.1861 Nes Ak, Julie Karoline, Jens Olsen Finstadeie og h. Marthe Nilsdatter.Det er en dåp 17.4.1818 i Sørum, Romerike. Der blir en Jens Olsen døpt av omstreiferforeldre, om det er rett person vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da har du fått god hjelp her til å finne løsning på dette innfløkte familieforhold. Den Fridtjof som var lægdeslem i 1865 var altså den rette og mor og søsken var her: LenkeDette var bra løst av lokale ¨slektforskere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her var feierfaderen i fengsel i 1865, ikke så rart jeg ikke fant familien samlet i 1865 ved min søking. LenkeTragisk med disse gamle skjebner.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei og tusen takk for tilbakemeldinger!Jeg må innrømme at jeg er noe usikker i forhold til hvem denne Frithjof var. I dåpen blir han omtalt som født i 1835. I folketellingen ca 1855. Og i dine papirer Espen så vil han vel være født rundt 1860 hvis han døde i en alder av 54 år i 1915.Men dere som har svart har sikkert betydlig mer erfaring nå det gjelder slektsforskning enn meg. Så da er spørsmålet om dere ser det som relativt sannsynlig at denne Frithjof dere har funnet er min faktiske tippoldefar?Som en liten kuriositet så kan jeg ta med at min oldefar Martinius Jensen var en dagarbeider som drev med alt fra fiske til snekkerjobb. Han var kjent på svartskog for sine gode historier, skrøner, og han var en racer på sang og trekkspill. Uten å stigmatisere for mye så var han kanskje et produkt av en kultur? Artig tanke ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen, du skal ikke ta fødselsår og fødestedsopplysningene i Frogn og Nesodden så veldig bokstavelig ved begravelser/dødsfall på begynnelsen 1900 tallet og slutten 1800 tallet. Erfaring har vist at her er det innført mye feil. Personlig vil jeg tro Frithjof er født ca. 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Jeg har mye slekt i Frogn og Nesodden og datoene har vært ganske bra. Utenom denne Frithjof da. Dette virker jo som direkte slurv hvis dette da er min tippoldefar.Ser forøvri at Frithjof er bosatt på Søndre Garderplads. Passer jo bra med at hans far også bodde på en plass under Garder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg har vært gjennom de fleste begravelsene for å kartlegge bosteder og folk som bodde der. Har i den forbindelse funnet mye feil, men dette gjelder helst veldig gamle folk i de lavere samfunnslag og som har flyttet en del på seg.Solli/Feierhytta lå nettopp under Søndre Garder. Den lå inne i skogen øst for Myggrønningen/Myrvoll og det går fortsatt en sti derfra østover til Garder.Jeg har ikke vært der selv, men det skal være steinrester ettet grunnmuren der fortsatt.Stein Turtumøygard har skrevet et hefte som heter 'Stedsnavn i skogen på Nesodden', i den har han skrevet:'Jens Olsen Feier hadde tidligere vært på straffearbeid, og var nok ikke velsett i blant folk i bygda. Det fortelles at ungene på Garder en gang dro på tokt dit for å velte utedoen hans. De var kommet godt i gang da Jens olsen Feier kom løpende ut av hytta og ropte 'stans unger- jeg har da aldri gjort dere noe', og det måtte de jo medgi, så doen fikk stå.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Så da tror du at det sannsynligvis er min tippoldefar?Jeg må si at den historien du siterer der er fantastisk artig. Tanken på at en liten anekdote fra min tipp-tippoldefar fortsatt eksisterer gir meg litt frysninger på ryggen.Men han var antakeligvis tater? Det på grunnlag at det er skrevet at de ikke er 'skikkelige'? Og er det mulig å finne hva han satt i fengsel for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Måtte bare følge med i denne historien. Dere slektforskere på Nesodden er fantastisk hjelpsomme.Selv har jeg fått kjempegod hjelp til å finne opplysninger min manns morfar gjennom historielaget.De sendte til å med bilder av det gamle huset der morfaren levde på eldre dage.Utrolig hyggelig med gode hjelpere!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.