Gå til innhold
Arkivverket

[#61755] Hevne ST 1810 - (bygdebok?)


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Johan Torgersen f. 1810 var sønn av Torger og Marit Vegan Hevne. Han ble konf. der 1825. Han ble gift og bosted var Nordhus Brønnøy Nordland. Han var klokker ei tid. Kan noen si oss hvem var foreldrene? Jeg ser gift 1803 Hevne Torger Johannessen og Marit Olsdtr. Er de riktige foreldre til Johan? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

dette er nok ikke lett ! Det følgende blir derfor litt spkulativt:Ser på Hemneslekt at det ikke er ført opp noe stedsnavn Wegan/Vegan; men i nabokommunen Aure ( Møre & Romsdal ) ligger gården Wean ( 1801 ) Denne burde kanskje sjekkes ut ?Hemneslekt: [url="http://hemneslekt.net/places-oneletter.php?firstchar=W&tree=&offset=&psearch=>LenkeDet finnes bygdebøker for Aure, bl.a. 'Gardtales Aure', disse får du neppe tak i borte i Minnesota ?Her er forøvrig en artikkel om bygdebok for Aure på trappene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Ser eller i folketelling 1865 at gården 'Vegan' ligger i Øye sogn, Surendal ( nå: Surnadal ) Surnadal i Møre og Romsdal grenser også til Hemne, og ligger nær til Aure. Finner ingen tilsvarende gård i Surnadal i 1801. Selv om kommunegrensene har vært noe flytende i dette området, tror jeg ikke at Vegan i Øye lå i Aure herred i 1801 ? Men det vet kanskje lokalkjente ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen mellom Torger Johannessen Holden og Marit Olsd Spiøtvolden i 1803: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16147&idx_id=16147&uid=ny&idx_side=-47>LenkeTorger og Marit Spiøtvoldens sønn Johannes , født 29 des 1804: LenkeKonfirmasjon: Johannes Torgersen Wægan,født 29 des 1804.Torger Johannessen og Marit Olsdatter Wægan(nr 7). Lenke14 sept 1805: Torger og Marit Wægans datter Berit:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Torger Johannesen Holden og Marit Olsdater Spiøtvolden var altså foreldrene til Johannes,født 29 des 1804,Berit,født 14 sept 1805,og Johan,født 1810 Berit Torgersdatter Wæge giftet seg 16 juli 1828,med Morten Olsen Skogrand(nr 10):Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Etter O. Rygh er gården Vægan nr. 56 i Hevne - også skrevet Wæge. Gårdsnr. 100 i Hevne er Hollen - også skrevet Holden. Når det gjelder Spiøtvolden, kan jeg ikke se den i O. Rygh. På 1970-tallet var det en habil fri- idrettsmann med navnet Spjøtvoll som jeg tror kom fra Kyrksæterøra i Hemne. Kirkesæter er gårdsnr. 101 i Hevne. Det er mange bruksnr. under den gården, blant annet er Kirksæterøren nr. 37. Muligens kan noen med tilgang til bruksnr. i Hemne finne Spjøtvollen under Kirksæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om eg ikkje tek feil, så ligg garden Wæge el. Vægan langs vegen som går frå Kyrksæterøra og til Heim, Hellandsjøen og vidare til Aure. Dette er ein svært gammal ferdselsveg og garden har nok namnet sitt nettopp etter vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Da Johan ble gift i 1842 Vega var ikke faren nevnt. Da han døde det sier han var f. 10/7 1810 (se ministerialboka for Brønnøy). 1875 sier f. 1810 Hevne, 1865 sier 56 aar f. Hevne. Daapen i Hevne for Johan 1810, sønn av Torger og Marit sier f. 13/7! Jeg hadde haapet at ei bygdebok forfatter hadde et skifte og var sikker at Johan reiste til Brønnøy. Jeg er glad for saa mange som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Navnet Adzarsdtr /Adzarsen/Adzarstr finner jeg KUN i Hevne i 1801. Har funnet en Marit Adzarsdatter på tellingen i Hevne,på gården Berdalen. Hun er gift med Arnt Johansen.Begge i første ekteskap. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f11612&gardpostnr=87&personpostnr=1454&merk=1454#ovre>LenkeOg en Marit Adzarsdatter,10 år, på gården Aae i Hevne i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Margaret Miller

Et brev fra etterkommer sier at de har et tavle hjemme som hadde kom fra familien i Norge fra trolig 1940-50 aara. Foreldre til Johan var Torger Olsen og Marit Adzarsdtr. Jeg finner giftermaalet 24 june 1810 i Hevne: Torger Olsen Naess med pigan Marit Adzarsdtr. Aae. Da var Johan trolig fodt 3 uker seinere (foreldre Torger og Marit Vegan Hevne). Marit skal da vaere 10 aar paa Aae i 1801. Er det ei bok for Hevne med Aae gaard? Adzar Jonsen og Ingebor Fredriksdtr. er trolig nevnt. Hva sier det om dtr. Marit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg tror Torger Johannessen og Marit Olsdtr. Vaege maa vaere foreldrene. Gift 1803, barna: 1803 des. Johannes konf. 1819, Berit f. 1805 konf. 1821; Ole f. 1807 konf. 1821 d. 1876 overtok Vaege; Johan f. 1810 konf. 1825; Marit f. 1814 konf. 1829, Guru f. 1816 d. 1900 ug.; Ingebrigt f. 1820 d. 1820. Alle f. Vaege. Den andre familien Torger Olsen og Marit Adzarsdtr. g. 1810 og hadde barna Ole f. 1811 konf. 1828 og Ingeborg f. 1816 ionf. 1832 g. 1838. Denne familiens bosted var 'Vitsasstolen'/Stolen. Opplysninger fra familien var fra 'research' og ikke fra familien selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.