Gå til innhold
Arkivverket

[#61767] Omreisende gjørtler Amund Olsen Barlin og Olea Arnesdtr., Vestfold/Telemark


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å finne opphavet til Amund Olsen Barlin og hustru Olea/Olia Arnesdtr. Dette er foreldrene til Jahn Amundsen Barlin som ble født i Åmli, Telemark i 1810. De fikk også barna:1. Carl Magnus født 31.07.1803 i Andebu, Vestfold2. Anne Maria født 11.09.1808 i Eidanger, Telemark3. Maren Andrea født 07.01.1816 i Hedrum, Vestfold.Der var sikkert flere barn, men jeg prøver først og fremst å fastslå hvem Amund og Olea var barn av. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff er det levert inn mange slektsdate med Barlin aner og etterkommere:Nevner i farten Amund Olsen Barlin sønn av Hans Olsen Hakebo f. 1746 Trøgstad , Østfold og Marie Knudsdatter f. 1746, Ullensaker, Akershus.Her er også mange opplysninger om Jan Amundsen Barlin og Anne Andersdatter ( stedsnavn nevnt Aamli, Brunlanes, Nome, Siljan, Kjose, Solum , Eidanger , Brevik...Datter Anne Olea Jansdatter g.m. Peder Olsen Bamle, nevnt 6 barn.Her var så mange opplysninger som sikkert må sjekkes.Si fra om du ønsker mer fra disse kildene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Gunn for rask og spennende tilbakemelding. Jeg kan gå inn på Distreff å se hva jeg finner der.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er ganske åpenbart at Amund Olsen ikke kan være sønn av Hans Amundsen. Men jeg ser antydet at han derimot var stesønn av Hans. Da må man kanskje kunne anta at Marie Knudsdtr. var moren. Er der noen som har kjennskap til disse menneskene?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Omreisende gjørtler Amund Olsen og Marie Erivchsdtr. begravet en datter Berthe Maria 14.04.1802, 10 uker gammel i Sem i Vestfold. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei igjenJeg finner en Anne Marie Olsdatter Barlin gift med Johan Fredrik Nilsen på Eilert Sundts liste for 1865. De bor da i Bamble.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Lisbeth for hjelpen. Jeg er oppmerksom på de sidene, og som du sier så er det mye interessant lesestoff der.Men jeg er stort sett på jakt etter opplysninger fra rundt 1800. Amund er trolig død før 1845, for jeg kan ikke se han nevnt der.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hakabruslekten nedstammer fra Hans Olsen eller Hans Hakabru, og Maria Knudsdatter. De finnes omtalt i Øvre Romerikes ekstrarettsprotokoll i møte den 29. september 1789. Lensmannen hadde i henhold til Tukthusanordningen foretatt en fanteinkvisisjon i Nes og arrestert 21 personer. Blant disse var Hans og Maria Knudsdatter med 2 barn. I forhøret etterpå forklarte Hans, at han hadde tjent på gården Langset i Trøgstad i to år. Deretter hadde han latt seg verve til det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts kommando og stått her i 7 år. Han viste fram dimisjonspass av 30/5 1782. Fra den tid hadde han ernært seg med å gå omkring og binde korger. Om sin altergang forklarte han at han først hadde gått til alters i Trøgstad, og siste gang var i Hobøl sokn. Maria Knudsdatter visste ikke rettere enn at hun var født i Nes og var 43 år gammel. Hun hadde tjent et par år i soknet og hadde arbeidet for maten til seg og de to uekte barn hun dengang hadde. Hennes 11 år gamle sønn skulle nå tjene i tune sokn. For tre år siden var hun blitt gift med Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hans Olsen Hakebro Født 1746(?) på Hakebro i Trøkstad, død 1832 i Rømskog.Gift ca. 1786 i Hobøl sokn medMaria Knudsdatter Født ca.1746 i Nes i Ullensaker.Dette er følgende barn jeg har registrert, om de tilhører både Hans og Maria, eller om dette var barn de hadde hver for seg vet jeg ikke. Barnene er følgende:1. Amund Hansen Barlin, trolig født ca.1778. Nevnes i et reisepass 19.juni 1801 til Sverige med Maria Erichsdatter. Siden fikk han barn med Olea Arnesdatter (født ca.1765 i Solør - død 08.januar 1868 på Mo i Hedrum).2. Ole Hansen Barlin, født ca. 1782 på Barlindalen i Rødenes, død 23.juni 1873 (trolig i Bamble). Barn med Marie Eriksdatter, siden barn med Rosine Nilsdatter Hofmann (1799 - ?).3. Christian Hansen Hakebro, født 1790 på Barlindalen i Rødenes, konfirmert ca.1805 i Hurdalen, død 9.januar 1862 i Rødenes. 1. Gift 1812 med Berte Olsdatter Avaldseie (1785 - 1844), 2. gift 1846 med Anne Kajsa/Katarina Örgren (1814 - ?).4. Engebret Hansen Hakebro, født 1795 i Eidsberg, konfirmert i Hurdalen kirke i Høland. Trolig død før 1865. Gift 25.oktober 1818 i Høland med Pernille Jensdatter Aabogen (1793 - 1874).Håper dette kunne være til noe hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Kai-Samuel. Dette var storartet. Jeg håpet så smått at du så debatten.Jeg vil vel tro at Amund var et av barna Maria hadde fra tidligere. Og han har vel mest sannsynlig vært en Ole, all den tid Amund er beskrevet flere steder som Amund Olsen Barlin.Hvem som da er hans far blir vel ikke så lett å finne ut av. Ellers så fikk jo Amund også en datter i 1802 med Marie Erichsdtr. men hun ble begravet ca 11 uker gammel 14.04.1802 i Sem, Vestfold. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

For ordens skuld: Det kan ikkje vera tvil om at den Amund 'Hansen' som Kai-Samuel nemner over her under innlegg nr 13, eigentleg ER Amund OLSEN. Desstuan: Ole Hansen kan knapt vera født så tidleg som ca 1782. Det er større grunn til å tru at han var født mot slutten av 1780-åra, som den eldste av borna til Hans og Maria. Då han døydde, er alderen hans sagt å fera 85 år, noko som skulle gi eit førdslesår ca 1788. Og endeleg: Hans og Maria hadde også sonen Knut Hansen født 1792 og truleg dottera Berte Hansdatter født 1796. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg har gjort en oppstilling av det som har fremkommet her med andre notater jeg har.Etterkommere av Maria Knutsdtr.1 Maria Knutsdtr. f. ca. 1746(?) Ullensaker, Akershus Ole g. Hans Olsen Hakebro g. ca. 1786 Hobøl, Akershus(?) f. 1746-1764 Hakebro, Trøgstad, Østfold d. 23-05-1832 Rømskog, Østfold [barn til Maria Knutsdtr. og Ole] 2 Amund Olsen Barlin f. ca 1778(?) g. Maria Erichsdtr. g. Olea Arnesdtr.(i Kvelle) f. ca. 1765 Solør(?) d. 06-01-1868 Moen, Hedrum, Vestfold [barn til Amund Olsen Barlin og Maria Erichsdtr.] 3 Berte Maria Amundsdtr. Barlin [barn til Amund Olsen Barlin og Olea Arnesdtr.(i Kvelle)] 3 Hans Amundsen Barlin f. ???? d. 08-03-1848 Store Skiefjeld, Gjerpen, Telemark g. Oline Hoffman (detaljer utelatt) 3 Carl Magnus Amundsen Barlin f. 1803 Andebu, Vestfold 3 Jahn Amundsen Barlin f. 26-07-1810 Haugland, Mykland, Aust-Agder d. 21-04-1892 Egenæs, Brunlanes, Vestfold g. Anne Andersdtr. (detaljer utelatt) Karen Magnusdtr. (detaljer utelatt) Marja Lehna Kaisa Aamundsdtr.Meldal Anne Jonette Jonsdtr. Anne Hansdtr. Bakken Maren Margrethe Andersdtr. 3 Maren Andrea Amundsdtr. Barlin f. 02-01-1816 Hedrum, Vestfold [barn til Maria Knutsdtr. og Hans Olsen Hakebro] 2 Ole Hansen Barlin f. ca. 1788 Barlindalen, Rødenes, Østfold d. 23-06-1873 Krabberødstranden, Bamble, Telemark g. Rosine Marie Nilsdtr.Hoffman f. ca. 1799 [datter av Nils Christian Hofman og Anne Marie Christophersdtr.] 3 Nils Anton Olsen Barlin f. 11-02-1823 Omsland i Brunlanes, Vestfold d. 12-03-1894 Bamble, Telemark g. Berthe Marie Hansdtr. Syverstad g. 12-12-1851 Bamble, Telemark f. 27-12-1822 Hiltoneie, Ullensaker, Akershus [datter av Hans Gulbrandsen Syverstad og Anne Maria Olsdtr.] 3 Ole Christian Olsen Barlin f. 13-12-1828 Stathelle, Bamble, Telemark d. 31-03-1910 Dahl, Dybvåg, Aust-Agder g. Anne Marie Omundsdtr. f. ca. 1816 [datter av Ommund Haaversen og Birte Marie Bentsdtr.] 3 Anne Marie Olsdtr. Barlin (detaljer utelatt) g. Johan Fredrik Nilsen (detaljer utelatt) 3 Hans Magnus Olsen Barlin (detaljer utelatt) g. Marie Neline Nilsdtr. (detaljer utelatt) 2 Christian Hansen Barlin f. 1783-1790 Barlindalen, Rødenes, Østfold d. 09-01-1862 Hjørnehaugen, Rødenes, Østfold g. Berte Olsdtr. Avalds-eie g. 29-07-1812 Rødenes, Østfold f. 1783-1785 d. 16-11-1844 Ulfsbyseter, Rødenes, Østfold g. Anne Kajsa(Katarina) Örgren g. 27-06-1847 Rødenes, Østfold f. 1814-1820 Sverige 2 Knud Hansen Hakebro f. 02-1792 Skiptvet, Østfold 2 Engebret Hansen Hakebro f. 16-01-1794 Eidsberg, Østfold d. før 1865 g. Pernille Jensdtr. Løvbråten Aabogen g. 25-10-1818 Hemnes, Høland, Akershus f. 1793 Løvbråten, Høland, Akershus d. 1874 Keiserud, Høland, Akershus 3 Anne Marie Engebretsdtr. f. 1826 Paradis, Høland, Akershus g. Aleksander Hansen Bodin g. 1852 Høland, Akershus f. ca. 1820 Østre Enelvig, Frisdalen, Värmland, Sverige d. 1861 Sandvig u. Salstrokken, Høland, Akershus [sønn av Hans Olsen Bodin] g. Hans Julius Kristensen f. ca. 1844 Blialand, Spydeberg, Østfold g. Hans Christian Iversen g. 1874 Høland, Akershus f. 17-05-1848 Graabjerge, Rødenes, Østfold d. 11-10-1887 Botne, Vestfold [sønn av Iver Andersen Roka og Helene Kristiansdtr. Kjeldsen] 3 Johannes Engebretsen Bråten f. 1830 Bråten u. Skulerud, Høland, Akershus 3 Hans Engebretsen Bråten f. 1833 Bråten u. Skulerud, Høland, Akershus g. Johanne Fredrikke Høgberg g. 1856 f. ca. 1820 Lindeberg, Ørebro, Sverige d. 1859 andvik u. Salstrokken, Høland, Akershus 2 Berthe Hansdtr. Hakebro f. ca. 1796 Innspill, rettelser og annen info mottas med takk.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker og bukker for nye flotte innlegg med mye interessant lesestoff. Jeg har bare et lite spørsmål. Har noen registrert når og hvor Amund Olsen Barlien døde. Jeg ser jo at Olea Arnesdtr. døde i 1868. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Berre eit raskt innspel: Hans Olsen og Maria Knutsdatter sin son, Knut Hansen (født 1792), voks ikkje opp, men døydde berre 3 år og 7 månader gamal i 1795. Vennlge helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.