Gå til innhold
Arkivverket

[#61771] Ole Olsen f 1856 N. Fron. Reiste han til Amerika?


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Kan dette være Ole Olsen Mellemsdokken f. 1856 som jeg leter etter? [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=emikra1&gardpostnr=41527&personpostnr=41527#nedre>LenkeDeet har vært gjennomfført et stort arbeid for å prøve finne hvor det ble av han. Han fikk 3 barn med kort mellomrom i 1879- 1880, og siden finnes ingen spor.Han hadde en bror Johannes som reiste i 1887 Lenke og en bror Anton som reiste i 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei,Det eneste jeg har funnet sålangt er Anton Olson med familie. De bor i Aldrich, Wadena county, Minnesota i FT 1910, 1920 og 1930. Dette er kanskje ikke nytt for deg.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei og takk for interessen. - Ja, jeg har funnet den samme Anton i folketellingene i USA. De andre søskene har jeg ikke funnet. Ole Olsen er det nok mange av, så det kan bli litt av en oppgave å finne den rette. Han reiste som du ser i lenken sammen med en som kalte seg Hans Hansen og det kan jo hende de fulgtes ad til å begynne med i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Ser det er 6 personer som heter Ole Olsen i folketellingen i Nord-Fron for 1875 som heter Ole Olsen som er født på stedet. Jeg ser nå at den sikreste for meg å finne ut hvilken Ole Olsen slm emigrerte i 1881, er å finne ut hvor det ble av hver og en av de 6 i folketellingen. Det er nok lettere enn å lete etter Ole Olsen i Amerika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Det er 41 personer med navn Ole Olsen fra Nord-Fron som reiste til Amerika fra Kristiania. 37 er langt fra Oles alder og 4 på hans alder. Alle utenom 1 kan utelukkes på grunn av gårdsnavn (Krogsveen), yrke (skomaker), er gift og har barn som er født før Ole Mellemdokkens barn. Den eneste som ikke kan utelukkes er Ole Olsen fra Nord-Fron 24 år selv om han akkurat hadde passert 25 ved avreisen. Han reiste til Amerika fra Kristiania i 1881.Det er sju Ole Olsen som ble døpt i 1856-57 i Nord-Fron. I folketellingen for 1875 er det 9 Ole Olsen som er registrert som født i Nord-Fron 1855 – 1857, Ole Olsen Mellemsdokken er feilaktig registrert som født i 1855.I 1900 var det tre Ole Olsen som var født 1855-56 i Nord-Fron som fortsatt bodde der. Ingen flere er å finne i det utvidede tidsintervallet mellom 1854 - 1858. Det var i tillegg 1 i Avaldsnes/ Eg asyl og 1 Fræna i Møre og Romsdal som fra utflyttet fra KVam i Nord-Fron.Med de 4 som reiste til Amerika fra Kristiania på Oles alder er det til sammen oversikt over 9 som er registrert født i 1855- 1856.Siden angitt alder og fødselsår er omtrentlig både i emigrasjonsprotokoller og folketellinger, må det påregnes et visst slingringsmonn. Dersom det hadde vært så enkelt at tallenes tale var klar, må den Ole Olsen som reiste i 1881 være den jeg søker etter.ER det noensom har en kommentar til resonnementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei JohannesNå er det en stund siden jeg var borti denne saken, men jeg mener å huske at Ole også hadde en datter på Nord-Vestlandet (Tingvoll)? Var ikke dette det siste kjente barnet hans? og fikk du sjekket om moren søkte om underholdsbidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei Lars Det stemmer det du sier. Du fant at Moren Kari Iversdatter Bosåen søkte om underholdningsbidrag for sønnen Johan. De to andre mødrene gjorde ikke det. Kari og faren emigrerte til Amerika i 1880. Året etter kom Johan sammen med mormor og diverse andre slektninger. Jeg har funnet at Johan var ugift ennå i 1930 og at han døde i 1950.Datteren Anne som du også fant ble med sin mor til Rødøy. Annes etterkommere har jeg nettopp kommet i kontakt med. De bor i Rana.Det tredje barnet, Tomene var min oldemor som var født i 1880 i Halsa på Nord-Møre.Takket være deg har jeg fått rede på alt dette som har vært ganske så oppsiktsvekkende for meg. -Men faren, som er den jeg egentlig var på sporsøken etter, har jeg ikke funnet. Jeg har gått gjennom bort 700 navn fra folketellingen for 1900, men har ikke fått napp. -Men den søkingen har gitt meg en god grunn til å lure på om Ole Olsen som emigrerte i 1881 er den ole jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg må også nevne at sorenskriverens dødsfallsprotokoll forteller at ved morens død i 1904 står det at arvelaterne var enkemannen og 4 barn i Amerika. Det vil si at Ole var død i 1904, eller hvis han reiste til Amerika også, så var en av hans øsken der døde. Jeg har bare funnet igjen Anton som levde ennå i folketellingen i 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har nettopp snakket med en for meg 'ny' etterkommer etter Anne. Han fortalte at Ole Olsen Mellemsdokken emigrerte til Amerika i 1880. Annes etterkommer sa at Ole Olsen Mellemsdokken er oppført i en liste over emigrerte i en gards/ slektshistorie for en kommuner i nærheten av Fron, men han kunne ikke helt si hvor. Kan noen hjelpe med å gjøre oppslag i bygdebøker i Gudbrandsdalen?Det kan se ut til at saken er oppklart! -men det hadde vært kjekt å ha den skriftlige kilden for opplysningen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har nå kommet i kontakt med rette mann i USA. Det er Pat Carlson. Han har flere av Olsons familiebibler og dødsannonser fra før 1950-tallet. Blant annet er det beskrevet i en av dødsannonsene at Petra kom til USA i 1882 og ble gift i 1883 med Peter Thrustison i Wadena, og at de bodde der i 49 år da hun døde i ca 1931. Pat Carlson har også opplysning om at Mari ble gift med John Loom og at hun døde 21. Mars 1921.I en av at Pat Carlsons arvede bibler, er det anført at Johannes døde den 17. Oktober 1887.Historien forteller videre at Johannes omkom ved et lynnedslag og at Johannes’ kone Anne etter det ble gift med broren Ole Olsen. Ole Olsen har altså kommet til USA selv om det ikke har vært mulig å finne dokumentasjon på at han emigrerte. Annie og Ole fikk 5 barn. Det var1. Ella Olsen født 19. desember 1888, som ble gift med Warren Hokanson,2. Emma Olsen født 6. April 1894, gift med William J. Rance,3. Mable som ble gift med en ved navn Gilman,4. Raymond Olsen død 19. Januar 1930 og5. Merlin Olsen død 30. januar 1930.I Petras dødsannonse fra1935 er det anført at hennes bror Ole Olson er i live i Minneapolis, og også broren Anton Olson i Wadena og søsteren Mary Kleven i Norge.Pat Carlson har gitt meg en kopi av Annies dødsannonse også. Der står det at hun døde 80 år gammel (som må ha vært i 1943). Da hun døde bodde hun i 3544 Portland ave, og det ser ut til at hun er begravet i Interment Lakewood - det er vel i Minneapolis det da antakelig.Opplysningene fra Petras og Annies dødsannonser må bety at OLE OLSEN døde mellom 1931 og 1943.Saken er så godt som oppklart etter godt over 20 års leiting.Kanskje noen kan hjelpe meg med å finne etterkommerne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olen sies å være innvandret 1884 eller 1886. Han er 'Switch tender' ved jernbanen i 1910 og 1920. Bor fortsatt i Minneapolis 16. apr 1930.Barna:1. Ella Louise Olsen født 19. desember 1888, ble gift med Warren C. Hokanson. De ble gifte ca. 1913. I 1930 bor de i Minneapolis uten barn. Ella døde 22 Apr 1992 i Wright co. i Minnesota. Ved døsfallet sies det at hennes mors pikenavn var Amonson. Warren døde sannsynligvis 24 des 1945 i Hennepin i Minnesota.2. Emma Barbara Olsen født 6. April 1894, gift ca. 1915 med William J. Rance,f. 22 Apr 1894, død 1 Jul 1969 i Hennepin i Minnesota. Emma og William er gift uten barn i 1920, og er da naboer til Ole og Anna i Minneapolis. De to bor i 1930 fortsatt i Minneapolis. Uten barn. Emma dør 20 Jul 1991 i Wright co. i Minnesota. Ved døsfallet sies det at hennes mors pikenavn var Amonson.3. Mable Olsen født 22 okt 1891 som ble gift ca. 1919 med en ved navn Gilman. I 1920 bor hun som gift uten mann og barn hos seg i Seattle i Washington. I 1930 er hun 38 år gammel enke uten barn i Minneapolis. Jobber som stenograf. Mable dør i desember 1980 i Minneapolis i Minnesota med etternavnet Gilman.4. Raymond Arthur Olsen f. 15 sep 1897. Du sier han døde 19. Januar 1930. Jeg finner ikke dødsfallet. I 1918 oppgis det at hans far heter Ole J. Olson.5. Merlin Olsen f. ca 1901. Du sier han døde 30. januar 1930. (Finner en ved dette navnet død 9. mai 1930 i Hennpin.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei Jon. Takk for god hjelp. Det ser nesten ikke ut til at Ole og Anna hadde felles barnebarn ut fra dette. I Annas obituary fra ca 1943 står det at hun etterlot seg fire døtre og 1 barnebarn. Da var det kanskje hennes eldste datter Anna som ble gift med Andrew Sandahl hun hadde ett barn.Se hva jeg fikk vite av min slektning: Ole Olsen's wife (Annie Amundsen) had been previously married to Ole's brother Johannes. Johannes was killed by a lightening strike while he and Annie were living in North Dakota. I believe Anton Olsen's Bible passage indicates he was killed on 10/17/1887. Johannes and Annie Olsen had one child named Anna. Anna grew up to marry Andrew Sandahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

HeiNei Jeg har ikke funnet hennes dåp. Jeg finner henne sammen med foreldrene Johannes og Anne som emigrert i 1887. Da var nun 11 måneder gammel med Heimstad N. Fron LenkeJeg har sett i de tre kirkebøkene for N. Fron, men jeg kan ikke se hennes navn der.Fra min slektning i USA har jeg fått vite at hun ble gift med Andrew Sandahl I morens dødsannonse står også navnet 'Anna Sandal' som den første av de fire gjenlevende døtrene. Så opplysningene jeg har fra ulike hold stemmer overens.Jeg har også prøvd å lete og har heller ikke fått noe resultat. Rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Anna O. SamdalBirth Date: 1 Apr 1885Death Date: 28 Feb 1975Death County: HennepinMother's Maiden Name: AmonsonState File Number: 005142Certificate Number: 005142Certificate Year: 1975Record Number: 2650820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiritsouth krøllalfa gmail punktum com - påstår atAndreas Johan Johnson SamdalBorn: 30 Jul 1889 Fana, Samdal, NorwayDied: 12 Nov 1954 N Dakota, Jamston, USAvar git med en Anna født i Gudbrandsdalen.---Dette paret tror jeg at jeg finner i census 1930 i ND. Uten barn.Men er ikke sikker på at det er rett Anna. Alder passer ikke helt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg finner hverken Annie Olsen eller Ole Olsen i Social Security Death Index. Er ikke det rart?Annie var født 9. september 1963 i Heidal i Vågå. Faren var Amund Paulsen. Hun døde 80 år gammel ifølge dødsannonsen (se lenken), så det skulle være seint i 1943 eller tidlig i 1944.Ole Olsen var i live i 1935 da søsteren petra døde, men var død før konen Annie. De bodde i Hennepin, Minneapolis.Kan noen hjelpe - eller forklare?

bilete6577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

'Who is listed in the SSDI?This database is an index to basic information about persons with Social Security numbers whose deaths have been reported to the Social Security Administration. The death may have been reported by a survivor requesting benefits. It may have been reported in order to stop Social Security Benefits to the deceased. Funeral homes often report deaths to the SSA as a service to family members. Beginning in 1962, the SSA began to use a computer database for processing requests for benefits. About 98% percent of the people in the SSDI died after 1962, but a few death dates go back as far as 1937. Because legal Aliens in the U.S. can obtain a Social Security card, their names may appear in the SSDI if their deaths were reported. Some 400,000 railroad retirees are also included in the SSDI.The Social Security Death Index is not an index to all deceased individuals who have held Social Security Numbers. It is not a database of all deceased individuals who have received Social Security Benefits, or whose families have received survivor benefits. (Porter 1999)'-Liten sjanse til å finne personer død før 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

'Who is listed in the SSDI?This database is an index to basic information about persons with Social Security numbers whose deaths have been reported to the Social Security Administration. The death may have been reported by a survivor requesting benefits. It may have been reported in order to stop Social Security Benefits to the deceased. Funeral homes often report deaths to the SSA as a service to family members. Beginning in 1962, the SSA began to use a computer database for processing requests for benefits. About 98% percent of the people in the SSDI died after 1962, but a few death dates go back as far as 1937. Because legal Aliens in the U.S. can obtain a Social Security card, their names may appear in the SSDI if their deaths were reported. Some 400,000 railroad retirees are also included in the SSDI.The Social Security Death Index is not an index to all deceased individuals who have held Social Security Numbers. It is not a database of all deceased individuals who have received Social Security Benefits, or whose families have received survivor benefits. (Porter 1999)'-Liten sjanse til å finne personer død før 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.