Gå til innhold
Arkivverket

[#61771] Ole Olsen f 1856 N. Fron. Reiste han til Amerika?


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Ok Det var oppklarende. Tusen takk Hanne Line.Hva med Minnesota Death Index? Der finner jeg dem heller ikke. Ole Olsen /Olson var født 17. sept 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...... det ser ut til at Annie døde i 1954......I Minnesota death Index er det kun en Thomas Petro Sr. som dør i Hennepin, og han ser du under. Annie dør to dager senere.Thomas Petro Sr. 16 Feb 1954 HennepinAnnie Olsen 18 Feb 1954 Hennepin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg forstår ikke. Det står i Annies dødsannonse at hun ble 80 - og jeg har funnet hennes dåp i Kirkeboken for Heidal, Våga i sept 1863 - så de opplysningene samsvarer...Jeg finner faktisk en Ole Olsen i Minnesota Death Index som døde 29. mai 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei Jon Her er et avisintervju med datteren Ella på hennes 103 års fødselsdag. Ella levde til hun ble 104 - svært gammel altså- og da kan det vel hende at moren var gammel også - Så det styrker jo antakelsen din Jon.Her Forteller Ella litt om sin far også - om det ikke er mye. Interessant og besrkvende det lille som står.

bilete6579.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4 første personene er gravlagt i samme grav på Lakewood http://www.lakewoodcemetery.com/De 2 siste er også gravlagt sammen, men i en annen grav.------Name ANNIE OLSEN Birth 0/00/0000Age 90 Death 2/18/1954 Disposition 2/20/1954Place of Death NA, Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 7 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT----------Name ELLA LOUISE HOKANSON Birth 0/00/0000 Age 3 Death 4/22/1992 Disposition 4/27/1992Place of Death BUFFALO, MN., Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 9 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT-------Name ANNA O. SAMDAL Birth 0/00/0000 Age 89 Death 2/28/1975 Disposition 3/03/1975Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 8 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT-----Name MABEL M. GILMAN Birth 0/00/0000Age 89 Death 12/03/1980 Disposition 12/05/1980Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 3.5 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT--------Name EMMA B. RANCE Birth 0/00/0000Age 97 Death 7/20/1991 Disposition 7/24/1991Place of Death BUFFALO, MN., Property SECTION 50 LOT 32 GRAVE 2 STDRENTRYDProperty Type TRADITIONAL GRAVE ---------Name WILLIAM J. RANCE Birth 0/00/0000 Age 75 Death 7/01/1969 Disposition 7/03/1969 Property SECTION 50 LOT 32 GRAVE 1 STDRENTRYDProperty Type TRADITIONAL GRAVE-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant´n----Name OLE J. OLSON Birth 0/00/0000Age 78 Death 4/17/1935 Disposition 4/20/1935Place of Death ST. PAUL, Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 6 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønn:Name MERLIN OLSON Birth 0/00/0000Age 30 Death 5/09/1930 Disposition 5/12/1930Place of Death MINNETONKA, MN, Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 4.5 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To til på samme gravsted:Name WARREN HOKANSON Birth 0/00/0000 Age 57 Death 12/24/1945 Disposition 12/28/1945 Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 10 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT----Name WILLIAM A. GILMAN Birth 0/00/0000Age 36 Death 8/06/1921 Disposition 8/17/1921Place of Death SAN FRANCISCO, CA, Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 2.5 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name RAYMOND A. OLSEN Birth 0/00/0000Age 32 Death 12/19/1929 Disposition 12/21/1929Place of Death NOBLESVILLE, IN,Property SEC. 24 LOT 335 GRAVE 1.5 STDRENTRYDProperty Type MONUMENT LOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser det seg at Ole, Annie og alle deres barn (og en god del svigerbarn) alle er begravet på Lakewood i Minneapolis.Men.... hvem er det ene barnebarnet til Annie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en foreløpig oversikt over gravstedet.Grav nummer: 1.5 (tatt i bruk i 1929) - Raymond Olsen (sønn)Grav nummer: 2.5 (tatt i bruk i 1930) - William Gilman (svigersønn, gift med Mabel)Grav nummer: 3.5 (tatt i bruk i 1980) - Mabel Gilman (datter)Grav nummer: 4.5 (tatt i bruk i 1930) - Merlin Olson (sønn)Grav nummer: 6 (tatt i bruk i 1935) - Ole J. Olson (Gift med Annie)Grav nummer: 7 (tatt i bruk i 1954) - Annie Olsen (gift med Ole.)Grav nummer: 8 (tatt i bruk i 1975) - Anna O. Samdal (Annies datter fra 1. ekteskap.)Grav nummer: 9 (tatt i bruk i 1992) - Ella Hokanson (datter)Grav nummer: 10 (tatt i bruk i 1954) - Warren Hokanson (svigersønn, gift med Ella)----Er det ingen grav nummer 5 tro?Kanskje du kan få svar ved å henvende deg hit: http://www.lakewoodcemetery.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Tusen takk for god hjelp, Jon. Barnebarnet som er nevnt i dødsannonsen kan godt være i live.Det må vel være en person som har ansvaret for disse gravene. Det må vel være mulig å få vite hvem det er dersom jeg henvender meg til Lakewood Cementary vil jeg tro.Dette var utrolig godt arbeidet. Takk igjen.Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har vært i kontakt med Lakewood cemetery som opplyser at Ella Hokenson var den siste personen de har hatt kontakt med. Hun opplyser i intervuet (innlegg 31) at hun ikke hadde barn. Da er det antakelig Emma eller Anna som var mor til det ene barnebarnet. Er det mulig å finne dødsannonsene til disse for å finne ut om de hadde etterkommmere som overlevde dem?EMMA B. RANCE, age 97 Death 7/20/1991. Place of Death BUFFALO, MN.,ANNA O. SAMDAL Birth Age 89 Death 2/28/1975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Johannes Haltbakk

HeiHer er bilde av Ole Olsen, så ukjent person, datteren Emma, konen Annie, og stedatteren Ann.Som vi ser, hadde Ole 1 arm slik datteren forteller i avisintervjuet (innlegg 31). Jeg har fått bildet av Pat Carlson i dag.

bilete6815.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Her har jeg fått et nytt interessant spor som kan lede meg til barnebarnet Raymond. Det er en dagbok fra 1972 skrevet av hans tante Ella som har adressen til Raymond. Her må det være mulig å finne ut mer? Det er mulig å finne ut hvor han bodde i 1930 iallfall.Se her hva jeg har fått vite fra min kontakt Pat i USA:I just stumbled onto something of value. For some reason, my grandmother had a 1972-73 calendar book belonging to Ella Olsen-Hokanson. My grandmother outlived everyone in her family, so maybe some of these things were passed on to her. She also seemed to save everything.I found an entry that said 'Raymond A. Olsen' 1770 Dean Road, Paradise, California' 'My Nephew'. This must be the Raymond pictured in WWII uniform and in 1949 with Annie Olsen. There were two Raymond A. Olsens that died in California in recent history. One was born 30 Nov 1922 and joined the Minnesota Army Air Corp on 1 Jun 1942. He died in Oroville, Butte, California on 1 Sep 1988.The other Raymond Olsen was born 27 Mar 1924. He died 1 Feb 1998 in Paradise, Butte, California.I've played with the possibilites and don't know which one it could be.Er det noen som kan gi meg et tips som kan sette meg på sporet av om vi har funnet Ole Olsens barnebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Her er gravstedet. Ole brukte mellombokstaven J. Kanskje var det mange Ole Olsen i Minneapolis også. Hans bestefar het Ole Johannessen- kanskje derfor bokstaven J.

bilete6911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Johannes Haltbakk

I debattinnlegg 31 kommer det fram at Ole arbeidet i Northern Pacific Railroad, og at han hadde bare 1 arm. På bildet i innelgg 45 ser vi tydelig at Oles høyre hånd mangler.Siden det ikke er etterkommere etter han i USA som har kjennskap til hans historie, undrer jeg på om det er mulig å finne i offentlige kilder ut han var utsatt for en ulykke. Noen som kan ha et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg prøver å finne ut mer om Annie Olsens barnebarn. Er det noen som kjenner til om det er mulig å få innsyn i en skifteprotokoll for hennes dødsfall?`Hun døde i Minneapolis og i hennes dødsannonse står det at hun etterlot seg flere barn og 1 BARNEBARN. Alle hennes barn og svigerbarn er døde for lenge siden- men jeg har kommet i kontakt med slektninger av hennes mann. De er for unge til å vite noe om Annies barnebarn, så jeg må finne andre kilder.Annie Olsen døde i 1954 (se bilde av gravsteinen i innlegg 47). Dødsannonse innlegg 23( hvor det er feiltrykk at hun ble 80 år). aKan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.