Gå til innhold
Arkivverket

[#61780] Kan jeg få hjelp til opphavet til Malena Bredal de Fine og ektemann?


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest kjetil tufte

Jeg søker etter opphav til Malena Bredal de Fine og ektemannen Sjur Klausson Midttun. Jeg sitter med bygdebok for Masfjord bind 1. Har lett og finner ikke ut av dette. Hjelp meg?Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I slektsboken Stamtavler over Slægterne Olivarius og de Fine av L.H.F. Olivarius fra 1894 så står det på side 68 og 69:Malene Bredal de Fine var datter av Arnoldus Lem de Fine f.ca. 1679, d. 1732 Bergen. Sorenskriver i Nordhordaland og Magdalene Møinichen.Han var sønn av Gertrud de Fine og Ludvig Lem f. 1656 d.1686. Vice-byskriver i Bergen.Malene var datter av Magister Jens Møinichen og Magdalene Bredal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er ovennevnte Gertrud de Fine identisk med Gertrud Arnoldsdtr. de Fine, datter av Arnoldus Hanssøn de Fine og Maren Sørensdtr. Hoffman ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Takk for hjelpen her var mye nyttig informasjon,jeg har funnet mange aner. Men jeg mangler opplysninger om Sjur Klausson Midtun f.ca.1696. d.1782.fra Gulen er det noen som kan hjelpe meg med ham? Mvh.Kjetil Tufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Da kan jeg si at vi stammer fra samme familie.Jeg stammer fra Malene sin bror Ludvig de Fine f. 1719...Siden jeg er innehaver av boken om Olivarius og de Fine så kan en vel hjelpe hverandre litt.Hvor har du det fra at har heter Sjur Klausson Midtun??? I boken er hans navn Sjur Klausen Frosetter og det sies at de fikk 6 barn.Det nevenes ingenting om hans avstamning eller hvor han kommer fra.Har du sett på Distreff på DiS-Norges hjemmeside? Kan hjelpe om du sender inn data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Ok. På Malene sin farsside har jeg funnet både Ludvig og Munthe-slekten. Når det gjelder Malene sin mann så har jeg ikke noe. Har du, Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har ikke funnet noe, nei....Har du kjøpt boka om Munthe slekten som Sverre Munthe ga ut i 1994. Sjekk ut Munthe.net....Regner med at du har sjekket ut de andre innleggene som finnes om Fine på debattsidene?? Sjekk ut gården Frønningen i Sogne som Ludvig og Gjertrud eide. jfr. innlegg(28) i dette innlegget LenkeFor tiden så jobber jeg hovedsakelig med å skaffe informasjon om familien Juell fra Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke noe svar på hvor Sjur Klausen kom fra, men står det i Masfjordboken at han var fra Gulen? Eller hvor kommer den opplysningen fra? Her er imidlertid skiftet etter han Lenke og her etter svigermorenMagdalena Möinichen de Fine, Gulen, skifte datert 10. august 1762 med arvinger, barna Ludvig de Fine, klokker i Hamre, Jens A Møinichen de Fine, klokker i Hosanger, Hendrich de Fine, barbersvend i Christiansand, Magdalena B. de Fine, som hadde vært gift med Siur Clausen Frøsetter, hadde etterlatt seg barna Arnoldus Siursen, 12, Jens Siursen, 8, Birgitte Siursdatter, 23, Giertrud Lovise Siursdatter, 18, Abel Maria de Fine, 46, Johanne Margrata de Fine, 45, Helene Wilhelmine de Fine, 44, Anne Sophie de Fine, 36 år.og her etter datteren Abel Marie de Fine, Lindaas. Skiftet er datert 15. februar 1781, og nevner som arvinger avdødes søsken Ludvig de Fine, Jens A M. de Fine. Abel de Fine, gift i Stavanger, Helene de Fine, og barna til avdød søster Magdalene B. de Fine.Så er navnene på Arnoldus og Magdalenes barn nevnt i skifte etter Arnoldus; 'Sorenskriver Arnoldus de Fines Efterleverske, Madam Magdalena a Møinichen de Fine. følgende barn: Ludvig de Fine, Jens a Møinichen de Fine, Heneich Wilhelm de Fine, Magdalena Bredal de Fine, Abel Maria de Fine, Johanne Margrete, Helene Vilhelmine og Anne Sophie de fine.' Men det er vel hentet fra Masfjord-boken, så det har du vel trolig fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei Arnfrid. Sjur Klausson Midttun fant jeg i bygdebok fra Masfjorden bind 1. Side 166. Der står det at han kom fra Gulen. Når det gjelder konen har jeg linjene. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Flg. fire er selvsagt søsken av Magdalena Bredal de Fine f. ca. 1715, og ikke hennes etterlatte barn: Abel Maria de Fine, 46, Johanne Margrata de Fine, 45, Helene Wilhelmine de Fine, 44, Anne Sophie de Fine, 36 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arnfrid/13:) I skiftet i Lindaas i 1781 etter Abel Marie de Fine nevnes ''avdødes søsken'' ... ''Abel de Fine, gift i Stavanger'', men det må vel være feil. Skal det kanskje være ''Johanne Margrete de Fine' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I følge din oversikten så mangler du endel på etterslekten til Ludvig Lem de Fine f. 1719 gm Alida Marie Blix.....Om du ønsker informasjon så kan jeg gi deg den så snart som jeg får gjort innsamlingen ferdig.Endel informasjon finnes i den tidligere nevnete boken(4)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13:) Det er vel da ikke altfor dristig å tippe av Sjur Klausson Midttun (Frøyset) fra Gulen kan ha vært sønn av en 'Birgitte' ? (Oppkalt gjennom Sjur's datter (eldste levende i 1762), f. ca. 1739).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(18:) Takk, ja, det kunne i det minste vært fint å fått søskenflokken komplett. Jeg har bare notert Karen Kristine de Fine, f. ca. 1759, g. 9 Sep 1782 m. Hans Brochman Juel, 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Faktisk så er søskenflokken på 11......!!! Dukker stadig vekk opp nye overrakelser....Karen var jo den yngste i søskenflokken sin på 6... De står nevnt i boken nevnt i(4). Om en slår opp i digitalarkivet sin databaseveljer og slår opp på døpte i Hamre så finner en fire av dem, bl.a. Karen Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Stemmer det at eldste barnet til Sjur og Magdalene, Birgitte, var født ca 1739? Kan man tenke seg at vielsen kan finnes, enten i Lindaas (Sannes) eller i Gulen, dersom Sjur var derfra? Fødselsprotkoller for Gulen 1696 foreligger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(22:) Jeg vet ikke annet enn det er nevnt i skiftet etter moren Magdalene i 1762 (innlegg #13) : ''Birgitte Siursdatter, 23'', noe som vel skulle tilsi at Birgitte er født rundt 1738-1739, dersom alderen er korrekt angitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.