Gå til innhold
Arkivverket

[#61780] Kan jeg få hjelp til opphavet til Malena Bredal de Fine og ektemann?


Gjest kjetil tufte
 Del

Recommended Posts

Gjest kjetil tufte

De barna jeg finne i bygdeboken som barn av Sjur og Malena de Fine er: Guri Bergitta f. 1737 Arnoldus f. 1739 Gjertrud Lovisa f. 1741 Brita f. 1742 Lasse f. 1745 Klaus f. 1747 Magdalena f og d . 1750 Jens f. 1752 og d. 1783 Mons f. 1755Sjur fikk også en datter til i sitt 2. ekteskap med Marta Monsdatter Y. Haugsdal f. 1726. Denne datteren het Malena f. 1758. Hun ble gift med Åmund Olsen Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Hei igjen. Nå er det jo blitt mange navn og datoer her i temaet og jeg må jo beklageligvis innse at jeg har mistet oversikten. Er det en her inne som kan oppsummere litt for meg av det som er blitt relevant? Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetil tufte

Jeg må vel ha en bygdebok for gulen, da? Er det noen som har den her inne? Ettersom Sjur Klausson Frøsetter Midttun var gift med en dame av 'stand' som Malena B. de Fine vil jeg tro at han selv også måtte være av 'høytstående' stand eller iallefall inne ha en herkomst av slikt? Det var jo for det meste slik at døtre ble giftet inn i holdne familier. Videre har han jo tillat seg å ha 'leie' med tjeneste-jenten m.fler. Hvordan kunne han våge å gjøre det om han ikke satt inne med en god del sikkerhet på seg selv og sin stilling som husbond av en adelsjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, her er dødsfallet til Jens Sjursen Frøseter i 1783 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=gr12631740&gardpostnr=3117&personpostnr=4401&merk=4401#ovre>LenkeNå er det slik at bygdebøkene ikke nødvendigvis er korrekte. Bygdebokforfatterne gjorde en utmerket jobb, men de hadde ikke tilgang til kildene slik vi har i dag. Derfor MÅ vi gå til primærkildene.Det er imidlertid korrekt at Sjur fikk en datter Malene med sin andre kone, f 1755. Jeg finner at også Mons var fra hans andre ekteskap, født i 1765,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

41: Nei.42: Nei, vi kan vel ikke regne med det. Men vi kan tippe det. Basert på at den første B. kan være oppkalt etter sin farmor. B. f. u.e. er uansett oppkalt etter sin mormor.Det som ellers skrives i #42 tyder vel da på at Birgitte Siursdatter, angitt som 23 år gammel 1762, er identisk med Guri Birgitte, døpt i Lindås 1737. Hvilket kanskje bør få oss til å være litt skeptiske til den angitte alder i 1762 også for Giertrud Lovise (18), Arnoldus (12) og Jens(8).Hva het de resterende 4 barna i 1. ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Barna i 1. ekteskap skulle da bli : - Guri Birgitte Sjursdatter, døpt i Lindås 1737 (ca. 1739 ?) 23 år i 1762, - Arnoldus Sjursen Frøseter, døpt i Lindås 1739 (ca. 1750 ?) 12 år i 1762, gift 1771, - Giertrud Lovise Siursdatter, døpt i Lindås 1741 (ca. 1744 ?) 18 år i 1742, gift 1776, - Lasse Sjursen, født 1745, gift 1774, - Claus (Claes/Klaus), døpt i Lindås 1747 (ikke nevnt i skiftet 1762), gift 1773, - Magdalena (Malena), f/d i Lindås 1750, - Jens Siursen, døpt i Lindås 1752 (ca. 1754 ?) 8 år i 1762, død 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.