Gå til innhold
Arkivverket

[#61784] Søker info om ulykke i Montana, USA, januar 1911; Snøskred / Ekstremkulde?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Min grandonkel døde i Montana 10. januar 1911 i det som sies skal ha vært en snøskredulykke eller lignende. Jeg kan se ut av noen meteorologiske sider at det trolig var ekstremkulde i denne perioden, så det kan være at ulykken / dødsfallet hadde en annen årsak enn skred.Grandonkel Harald Nikolai Mæland (Meland) var født i Bergen 7. januar 1874 og han døde i Montana 10. januar 1911, i flg Montana Office of Vital Statistics: Montana Death Index 1907­2002; index nummer: 43­205 .Noen som kan hjelpe?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her har onkel Harald Nikolai skrevet adressen sin en gang mellom 1907 og dødsfallet i januar 1911;det må vel være først hans eget firma, så det firma de jobbet for i Montana;Kan det hjelpe oss videre?

bilete5378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg googla på Montana avalanche 1911.Utrolig mange ting dukket opp.De fleste ras var i februar og mars 1911.Spesielt 17.mars gikk det mange folk med.Skal sjekke videre.Sjekk også ut ho Margit in Minnesota.http/norwaytoamericablogspot.com/Hun er et unikum av visdom og hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,Dette hadde med elekrifiseringen i Montana å gjøre har jeg funnet ut. Hebgen Dam, som onkel Harald har skrevet nederst på adressesiden, ble utbygget i tiden fra 1907 til ca 1912, har jeg nå funnet. Søk på Hebgen Dam eller Lake, da får vi opp mye info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Det var tydeligvis mye drittvær i 1911 i Wyoming-Idaho-Montana.Du vet ikke tilfeldigvis hvor i Montana dammen var? Uansett ras er no dritt.Var selv i Vassdalen og spadde frem soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg finner Lyons Bridge i Madison co. http://fwp.mt.gov/maps/fas/3368det.pdfJeg har selv vært der oppe og det ligger høyt, ca. 1500 m i Bozeman til over 3000 m på toppene rundt. Dalen er dyp og har høye fjellsider og topper rundt. Ikke rart at det gikk ras i 1911. Big Sky mot øst er et av USA's mest populære vintersportssteder hvor bl. a. Letterman og Clintons har feriested. Har selv opplevd 20 cm snø i Yellowstone i juli.Langs Madison og Gallatin Rivers bor det svært få før du er nede mot I-90. Svartbjørn vandrer vilt og fisker i disse elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'In 1907, the existing railroad was completed to the west boundary of Yellowstone Park from Idaho Falls. A year later, a post office was established with the name of Riverside, Montana. A year later the town was renamed West Yellowstone. In 1911, the Gallatin Canyon was opened to summer traffic between Bozeman and West Yellowstone. The Hebgen Dam was completed in 1914. In 1919, President Wilson withdrew 339 acres from the old Madison National Forest and created the existing town site. Lots within that town site were auctioned off in 1924 and 1929.' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Arnfrid,din lenke i (9) viser til en vei i nordre Montana fra øst til vest. Det distriktet som din slektnig holdt til i var i det sørlige Montana, dvs. ca. 80 norske mil i fra!!! Den jernbanen som det vises til i ditt innlegg (10) var nok en jernbane som var tiltenkt skogsdrift. Hovedjernbanen gjennom Montana som går den dag i dag fra Chicago til Seattle. Den går langs Interstate 94 gjennom Billings, Bozeman, Butte og Missoula, dvs. langs den gamle nordlige migrasjonsveien fra øst til vest. Den togreisen er også kjent som Zoo Line eller Great Northern Railway og står på min reiseplan en gang i framtiden og er visstnok å anbefale for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

A = West Yellowston, Montana(Yellowstone Park, Riverside)B = Hebgen Dam - Hebgen Lake, MontanaC = Idaho Falls, IdahoD = Bozeman, MontanaE = Missoula, Montana

bilete5380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Hebgen Lake is not a natural water body. It is a reservoir created in 1911 with a dam across the Madison River. But since that time, dozens of homes and a handful of businesses have gone up around the lake, taking advantage of the good fishing, clear waters, fine boating and scenery.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg heller vel etterhvert til den oppfatning at det kan ha vært en ordinær arbeidsulykke onkel Harald Nikolai ble utsatt for. Det dør ikke flere i Montana 9., 10. og 11. januar enn normalt.Kanskje et bedre kart;

bilete5381.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.