Gå til innhold
Arkivverket

[#61785] Jon Nilsen , Jacob Nilsen Storbjørga f.16? i Velfjord


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder jo på med slektsforskning for andre, og søker aner på Jon Nilsen som ved broren Hans sitt skifte i 1740 i Aas var død. Samtidig så er disses bror Jacob Nilsen en av mine egne mulige aner. Det jeg har på disse:Joen Nilsen var gift med ukjent dame, og hadde med henne disse barna:1)Stephen Joensen som var på Tjøtta ved farbroren Hans Nilsens skifte i 17402)Berit Joensdatter som det var skifte på i 1788 i Tettingsdal. Hun var gift med Christen Christophersen Tettingsdal. Det er disse jeg skal videre på for han jeg forsker for, gjennom datteren Doreth Christensdatter født ca 1745.Så over til Jacob Nilsen. Det var skifte på han i Storbjørga i 1739, men jeg finner han ikke som gravlagt fra litt uti 1738-1739. Han ble gift med Dordi Arntsdatter i 1718 eller 1719. Ved skiftet etter han i 1740 er det nevnt 3 barn:1)Brynhild 17 år2)Marit 10 år3)Nils 8 år.Jeg finner også en Nils med far Jacob Nilsen Storbjørga døpt 25.12.1725, men han døde vel som liten? Jeg tror at denne Nils kanskje dro til Lovøen i Herøy og ble gift i Sandnes kirke med Anna Olsdatter 06.01.1754(trolovet 04.11.1753 i samme kirke). Min forfar Nils skal være født ca 1725. Kan alderen ved skiftet etter faren Jacob ha blitt feil ved skiftet i 1739.Som gravlagt Dom. VI 1740 finner jeg en Jacob Nilsen Storbjørga på 96 år og 6 måneder.Det ville jo være en sensasjon hvis dette er riktig Jacob og alderen samtidig er riktig(far som 85 åring i 1731 til Nils, eller eventuelt som 79-åring i 1725!!). Holdt Jacob skifte i levende live? Er dette den samme Jacob som er nevnt i broren Hans sitt skifte i 1740?Hans Nilsen som det var skifte på i 1739 i Aas var gift med Marithe Olsdatter ved skiftet, men han hadde ikke barn. Derfor arvet hans søsken:-Jacob Nilsen(se over)-Joen Nilsen-Dordi Nilsdatter som må ha vært gift med en Nils ut fra navnet på barna-Marithe Nilsdatter som også ut fra navn på barna i 1740 må ha vært gift med en som het Nils.Alle Hans sine søsken var døde ved skiftet etter han i 1740, og derfor gikk hans arv videre til hans søskens barn.Nå er mine spørsmål:1)Hvem var anene til overforstående søskenflokk?2)Hvem var Joen Nilsen gift med?3)Har jeg funnet riktig Jacob Nilsen som gravlagt i Storbjørga Dom VI p.trinit.1740. Har han fått altfor høy alder ved dødsfallet? Skiftet han i levende live i 1739?4)Hva skjedde med Jacob i Storbjørga sin sønn Nils? Kan han ha flyttet til Lovøen i Herøy og blitt gift der med Anna Olsdatter i 1754? Årsaken til at jeg tror det er at en av forloverne til Nils i 1753 var Hans Joensen Tomasli, og Tomasli finner jeg ingen andre steder på Helgeland enn i Velfjord. Jacob Nilsen Storbjørga og Doreth Arentsdatter ser ut til å være det eneste paret i Velfjord som har fått en sønn Nils i passende alder.5)Døde Nils Jacobsen Storbjørga døpt 25.12.1725 som liten, eller har Nils ved farens skifte i 1739 og farbroren Hans sitt skifte i 1740 fått for lav alder( 8 år i 1739 og 9 år i 1740). Min Nils kan også godt være født ca 1731, og alderen på 52 år ved dødsfallet i 1777 kan ha vært for høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver å legge ut lenke til tema jeg tidligere har lagt ut om min forfar Nils Jacobsen født ca 1725: Lenke Jacobsen&nr=4&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jakob Nilsen g. I 1679 enken Brynhild (Knutsdtr., Andersdtr. eller Arnsdtr?) Storbjora. Ingen barn. Jakob g. II 1719 Doret Arntsdtr. f. 1684, dtr. av Arnt Ingebrigtsen Saus. Barna: 1720 ? (kona introd.) d. ung; Brynhild f. 1722 (g. 1752 Arnt Eriksen?); Nils f. 1725 (g. 1754 Stamnes, Anne Olsdtr.?) Han kan vaere far til Christian f. 1753 Stamnes (Nils Jakobsen Velfjorden). Første barn til Nils og Anne var Martha Dorothea; og Marit f. ca. 1729. Jakob var 50 aar i 1701 saa var han gammel da han døde.Jeg vet ikke foreldrene til Jakob, Hans, Doret, Marit og Jon. Hans g. I 1688 enken Kari Helgesdtr. Rølia ytre, g. II 1701 Marit Olsdtr. Neraas. Hun d. 1756. De hadde sønnen Nils f. 1705 d. 1723. Marit giftet seg paa nytt.Jon Nilsen: skifte 1740 sier ved originalen Lakselv Tjøtta for ham. Han var 50 i 1701. Jeg vet ikke hans kona, men sønnen Stephen overtok Lakselv og ble gift med Ragnhild Kristoffersdtr. fra Velf. De hadde mange barn og had hadde skifte i 1752, Ragnhild i 1742. Stephen ble g. II Anne Torstensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret Margareth. Står det i noe skifte at Jacob Nilsens og Doreth Artsdatters sønn var i Stamnes og var gift med Anna Olsdatter? Har prøvd å lete i skiftene for Velfjord 1686-1780 av Svein Edvardsen etter at jeg fant Hans Joensen Tomasli som forlover i 1753, og etter at jeg fant ut ved innrulleringen 1769 at det ikke var noen annen gård som het Tomasli på Helgeland enn den i Velfjord. Fant da ikke noe om Nils sin videre skjebne etter farens skifte i 1739 og farbrorens skifte i 1740. Er det skifter her som ikke er med hos Svein Edvardsen?Ja jeg har Nils og Annas datter Martha Dorthea som døpt 27.12.1756, Ingeborg døpt 02.07.1759, Maren døpt 26.12.1762(min 3 ganger tippoldemor gift med Nils Hansen), og Jacob døpt 29.09.1765. At Jacob er 12 år ved morens skifte i 1785 stemmer jo ikke helt, og han som ble født i 1765 har jeg også som konfirmant i 1781, så han døde ikke som liten. Disse har jeg en del om familiene til, og selvfølgelig særlig da på Marens familie. Nils Jacobsen og hans aner har ligget 'på is' et par år, siden jeg manglet bevis tidligere på teorien min som jo viste seg å stemme om at Jacob Nilsen i Storbjørga og Doreth Arntsdatter var hans foreldre. Så nå har du løst et årelangt slektsproblem for meg. Så igjen tusen takk.Ellers lurer jeg fremdeles på om det virkelig er mulig at Jacob Nilsen i en så høy alder kunne sette barn på noen. Er Jacob Nilsen å finne ved manntallet 1701? Han kan vel uansett ikke være født etter 1659, siden han sikkert var minst 20 år som gift i 1679. Så han må jo ha vært minst 70 år da yngste barn ble født.Skal se om jeg får sett skiftet i 1740 i Lakselv på Tjøtta etter Jon, hvis biblioteket her har det inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er Jacob Nilsen og broren Jon nevnt ved manntallet 1663-66? Det er jo bare Tjøtta av Brønnøy sogn som er med i det som er utlagt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jacob Nilsens skifte er fra 1739 saa var Nils altfor ung da. Jeg har bare de to skifter fra 1739 og 1740. Vi har ogsaa Tomasli lille og store i Sømna. Jakob Nilsen var paa Storbørja i 1701, 50 aar med stesønnen Anders Olsen 22. Jeg ser ikke Jakob eller Jon Nilsønner i Velf. i 1665, men de kan vaere for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel minst 90 % sikkert likevel at min forfar Nils Jacobsen var fra Velfjord, og Hans Joensen Tomasli som var hans forlover 06.11.1753 var fra Tomasli i Velfjord. Jeg har fulgt han opp i både kirkebøker, skifter og folketellingen 1801: Han ble gift med Ane Jonsdatter V p.epiphan 1748, og ved innrulleringen 1769 var han 52 år i Tomasli, og ved folketellingen 1801 var han fremdeles i Tomasli og levde av sitt hold. Han var da gift med Ragnhild Joensdatter. Han ble gravlagt på Nøstvig kirkegård i Velfjord 16.p.trinit.1803. Jeg følger ofte opp forlovere og faddere med tanke på at det kan være slektninger, men det ser ikke ut som om Hans Joensen var i slekt med Nils Jacobsen. Kanskje var en av konene til Hans Joensen Tomasli i slekt med Nils? Så det er iallefall ikke tvil om at Nils sin forlover i 1753 var fra Tomasli i Velfjord.Jeg har ellers også sett i kirkebøkene for alle sogn av Alstahaug prestegjeld etter Nils som døpt i perioden 1720-30, og i enkelte tilfeller enda flere år. Så også i Nesna uten å finne han. De to jeg fant i passende alder på Tjøtta er jo utelukket(den ene døde sannsynligvis som barn og den andre både døde senere enn min ane Nils og hadde 'feil kone'. Så det er ikke så veldig mange muligheter igjen angående Nils Jacobsen, og med den forloveren fra Velfjord, så er det vel minst 90% sikkert at vi har riktig Nils her. Dessuten går navnet Dorthea igjen i etterslekten til Nils(hans mor het jo Dorteha Arentsdatter). Nils sin datter heter jo Martha Dortehea, og Nils sin datter Maren har en datter som heter Dorthea Anna født 1793.Det jeg lurer på nå er om Hans Jonsen Tomasli eller noen av konene hans kan være i slekt med Nils Jacobsen på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe annet jeg lurer på her er hvem svogeren Joen Thommesen var i 1740 til Nils sin søster Brynille Jacobsdatter? Hadde Brynille og Nils noen halvsøster som var gift med Joen Tommesen? Det må jo da i såfall være på Brynilles morside, og i såfall så må Dorthe Arntsdatter vært gift før 1719? Det er jo forresten både mulig og sannsynlig, og hvis hun ble født ca 1684 så var hun jo 35 år ved giftermålet i 1719. Noen ble jo gift så sent, men hun kan jo godt ha vært gift en gang før.Fetteren Ingebrigt Olsen Brue kunne også vært interessant å vite noe mer om. På hvilken måte var han fetter av Nils Marithe Jacobsdatter som han var formynder for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg ser at Hans Jonsen Tomaslie var farlover. Nils er sikkert fra Velf. Hans Jonsen var f. 1721, sønn av Jon Steffensen og Dorthe Torbjørnsdtr. Tomasli (g. 1709). Kona til Hans, Anne Jonsdtr. var f. 1727, dtr. av Jon Olsen og Marit Jonsdtr. Forbergskog.Jeg hadde som formynder til alle 3 barn til Jakob, Peder Nilsen Svelia Bindal, men jeg kan ha feil her (se 1740 skifte etter Ingeborg Arntsdtr. Govasslia Bindal for Peder). Jeg er ikke kjent med en Jon Tomassen.Ingebrigt Olsen Bru var f. ca. 1674 d. 1766, sønn av Ole Dønnessen og Randi Ingebrigtsdtr. Nedre Aas. Ingebrigts kone var Berit Jonsdtr. (g. 1715) f. ca. 1685, dtr. av Jon Knutsen og Johanna Knutsdtr. Rørvik Velf. Sjekke 1740 skifte med originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk igjen Margareth. Jeg har jo boka med skifter for Bindal, Velfjord og Vega nå, men etter det som har kommet frem her i dette emnet skal jeg prøve å få kjøpt boka av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje Joen Thommesen som er nevnt i skiftet etter Hans i Aas i 1740 egentlig skal være Joen Thomasli? Da er det vel Jon Steffensen Tomasli som kanskje var svogeren her til Nils Jacobsen og søsteren Brynelle? Ja nå har jeg virkelig fått noe å tenke på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Randi Ingebrigtsdatter var mor til Ingebrigt Olsen Bru, og Ingebrigt Olsen var jo fetter til Nils Jacobsen, Marit Jacobsdatter og Brynelle Jacobsdatter. Da var vel Randi Ingebrigtsdatter kanskje søster av Arent Ingebrigtsen Saus? I såfall så blir jo Ingebrigt Olsen ikke fetter av Nils Jacobsen med søsken her, men fetter av deres mor Doreth Arntsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Angående innlegg 3 her: Det skal være skifte etter Joen Nilsen i Lakselv på Tjøtta i 1740, men nå har jeg lånt 'Skifter fra Tjøtta 1686-1780' av Kurt Jacobsen. Dette skiftet er ikke ført der, men skiftet etter sønnen Stephen i 1752 er ført der. Biblioteket her har ikke skiftene for Tjøtta for 1686-1780 av Svein Edvardsen, og nå skulle jeg gjerne likt å vite hvilke arvinger etter Joen Nilsen som er nevnt i 1740 i Lakselv på Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Margaret Miller

I'm sorry, my answer was not clear. Also, I don't always check debatt, so I was lucky to see this. What I meant to say - er at det er skiftet etter Hans Nielsen Aas Nedre Velfjord. Edvardsen s. 91 #1952 Stephen Joensen, barn of Joen var paa Lakselv i Tjøtta. Du maa se originalen for aa se gaarden Lakselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja skiftene etter Hans Nilsen Aas i Velfjord og skiftet etter Stephen Joensen i Lakselv fant jeg, og jeg har faktisk gått til innkjøp at skiftene for Velfjord 1686-1780. Nå har jeg levert ifra meg dokumentet der jeg forsket på disse for en mann, men jeg har jo også Jacob Nilsen som ane selv. Så etterhvert kommer jeg sikkert til å se mer på skiftene etter brødrene Jacob og Hans både i boka av Svein Edvardsen og på mikrofilm. Får ikke gjort noe med disse på en stund, siden jeg omsider har fått bygdebøker for annet sted i landet for å forske for venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.