Gå til innhold
Arkivverket

[#61791] Kan Eidskoginger hjelpe meg?


Gjest Johnny Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Johnny Bakke

Erik Olsen Klanrud og Maria Olsdatter Almindingen (tipp-tipp oldeforeldre) i fra Eidskog giftet seg i 26 des 1810, Lenke jeg kan ikke finne foreldrene deres. Maria sine foreldre kan være Ole Larsen Almindingen og Aagodt Olsdatter, (Jeg fant disse i 1801 Folketellinga, men jeg kan ikke finne Maria blant deres barn.) 1801 folketellinga har mange andre som kunne passe men siden disse ofte er 'tienestefolk' som arbeider borte fra barndomshjemmet, ja så står jeg litt fast. Så om det er noen som kunne gi meg hjelp her, ja da er jeg veldig takknemlig. mvh Johnny Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Erik Olsen var f. på Nordre Skyrud i Grue og døpt i Grue kirke 12/2 1786, døde på Klanderud i Eidskog 9/12 1865. Sønn av Ole Olsen f. ca 1760 i Grue, døde på Klanderud 13/12 1833. Ble viet i Grue kirke 30/12 1781 med Sidsel Eriksd. f. ca. 1750 i Grue, døde på Klanderud 24/12 1830. (Eidskog b.bok I side 208). Maria Olsd.tjente på Stangnes i Eidskog 1801. Hennes sønn Lars døpt 26/12 1804, hans far var ungkar Lars Larsen f. 1785 Klanderud. Mari/Mari kan være datter av Ole Andersen Tangen og Sigrid Arnesd. De har ei Mari døpt 20/12 1778, født på Tangen av Klanderud. Bygdeboka har ikke noe om barn til Ole og Sigrid. Sigrid ble enke og giftet seg om med Herman Gulbrandsen Rambøl. Omtalt på side 271 i E.b. I Vestun Klanderud. Jeg kan se om denne Mari levde opp og om det var flere barn etter Ole og Sigrid. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Takk til Grethe og Finn! Jeg går ut i fra at dine opplysninger Finn om Erik Olsen Klanderud er riktige. Det passer godt at de var innflyttere siden jeg ikke har funnet dem i kirkebøkene for Eidskog. Jeg er mer i stuss når det gjelder Maria Olsdatter. Jeg har også lurt på om hun kan være den samme som den Mari som fikk en sønn i 1804, men opplysningen i vigselsregisteret om at det var Maria Olsdatter Almindingen som giftet seg med Erik Olsen gjorde meg usikker. Den lenken som du Grethe ga meg viser at det finnes en Maria Olsdatter Almenningen i tillegg til henne jeg trodde var den riktige, så her er trengs det nok mer 'research'. Men takk igjen til dere begge. Mvh Johnny B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Takk til Grethe og Finn! Jeg går ut i fra at dine opplysninger Finn om Erik Olsen Klanderud er riktige. Det passer godt at de var innflyttere siden jeg ikke har funnet dem i kirkebøkene for Eidskog. Jeg er mer i stuss når det gjelder Maria Olsdatter. Jeg har også lurt på om hun kan være den samme som den Mari som fikk en sønn i 1804, men opplysningen i vigselsregisteret om at det var Maria Olsdatter Almindingen som giftet seg med Erik Olsen gjorde meg usikker. Den lenken som du Grethe ga meg viser at det finnes en Maria Olsdatter Almenningen i tillegg til henne jeg trodde var den riktige, så her er trengs det nok mer 'research'. Men takk igjen til dere begge. Mvh Johnny B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det var to familier som kom fra Solør til Klanderud i Eidskog i slutten av 1700 åra. Det er tre av oss som har prøvd å finne ut av hvem de var,og hvor i Solør de hadde sitt opphav. Ole Eriksen Skybakk var den ene med familie, den andre var Ole Larsen Lybekk med familie. Den siste giftet seg i Grue 1773 med Maria Pedersd. Barna Ole 1775 Inger 1777,Elisabet 1779 alle Søndre Røine i Hof. (Lensmannsgården)Lars 1785 Åsnes, Peder ca 1789 i Solør. 12 år gammel ved FT 1801. Her er det muligens flere barn. Da Lars Larsen f. 1804 ble konfirmert er moras oppholdsted Eie, det vil si Klanderud Eiet, nettop der hvor Ole Larsen Lybekk og Maria Pedersd. bodde. Mari kan være datter her f. i Solør mellom 1780 og 1785. En antagelse fra min side. Den Mari som var født i 1778 antagelig død, for ei ny Mari av Ole Andersen og Sigri Arnesd. ble døpt 1781 gift 1801 m. Gulbrand Isaksen Åstebølhagen, dersom jeg ikke har tatt feil. Finner du ei Mari i Solør 1780-1785 med foreldre Ole Larsen og Maria Pedersd. så kan det være henne vi mangler. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.