Gå til innhold
Arkivverket

[#61792] Fødselsregister


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Sitter med fødselsregisteret for V. Aker. På noen barn er ikke navnet fylt inn,kolonnen er helt blank.Det betyr at de ikke er døpt på det tidspunkt de ble skrevet inn, tenkte jeg. Men så er det noen det står skrevet udøpt i navnekolonnen. Hvordan skal dette tolkes? To 'sider' av samme sak? Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når det ikke står navn, betyr det vel at det er gitt melding om fødsel, men at foreldrene ikke har bestemt seg for navnet eller at det av en eller annen grunn ikke er oppgitt. Så har man vel heller ikke fått opplysning om navn siden.Har du noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Forklarte meg kanskje litt dårlig. Eksempler( tilf. valgt for å få det samlet) finner du i V.Aker fødselreg. nr 3,(1926- 1930) side 32/33 (udøpt)og side 35/36 (tom kolonne)Hva er forskjellen.Greit å vite når man skal lete etter dåpen.Jeg spør kanskje mer enn ti vise kan svare? Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ikke godt å si om det er noe fast system som ligger til grunn. Sannsynligvis er det bare snakk om at mangelfulle opplysninger har ligget til grunn for innførslene. En må huske på at opplysninger om dåp i utgangspunktet ikke høre hjemme i et fødselsregister - opplysninger om dåp blir som tilfeldige tilleggsopplysninger å regne her.Side 32 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3934&idx_id=3934&uid=ny&idx_side=-37>Lenke): 'Udøpt'; her står det henvisning til 'side 15, 0 eft. 84' (Lenke ), der samme barn er innført med navn.Side 33 (Lenke): 'udøpt pikebarn' var født 12/1 og døde 28/1 (ytterste høyre kolonne) og hadde sikkert ikke fått navn ennå. - På samme side (nest øverst) er det eu tom rute. Her er melding om fødsel gitt bare 17 dager etter fødselen, og dessuten var opplysningene gitt av lensmannen (barnet var født utenfor ekteskap). Lensmannen var vel ikke informert om hva barnet skulle hete.Side 35 (Lenke): Tom rute - her er det henvisning til side 36, nr. 0 etter nr. 13 av gutter. Heller ikke der er navnet nevnt, uvisst hvorfor.Side 36 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Så mye du leser ut av lite! Det er vel ikke så vel at det kan leses noe som kan hjelpe meg å finne dåpen til 'min?' Nr.5.Samt farens adr; Scleppegrellsgade 2B?28? Rosen*****gate 11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tror det står Schleppegrellsgate 2b II (i parentes) og Rosenlundsgate 11 II. Romertall II betyr muligens andre etasje. Siden det står to adresser, kan det hende at faren var på flyttefot ved disse tider.Barent var født på kvinneklinikken, og det var også kvinneklinikken som meldte fødselen. Det kan være årsaken til at navnet på barnet mangler. På bakgrunn av opplysningene er det ikke godt å vite hvor barnet ble døpt - om det ble døpt i det hele tatt.Mora bodde på Grefsen, som på denne tida var en del av Vestre Aker. Du får friste lykken her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=4145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.