Gå til innhold
Arkivverket

[#61799] RO: Ada Hildegard Leirvåg/Leirevåg 1911- gm Knut Martin Mæland 1901-1942


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ada Hildegard var gm min grandonkel Knut Martin Mæland (farfars yngste bror).Onkel Knut døde på et sykehus i Halifax 5. februar 1942 etter først å ha blitt skadet da MS Taranger ble torpedert og senket 2. mai 1941, deretter syk og skadet da han som passasjer på MT Nyholt igjen ble torpedert 17. januar 1942. Knut var chief på Taranger. Han og Ada Hildegard ble g i Rotterdam i 1938. Ada levde i 1946. Ada skal etter sigende være f i Stavanger i 1911. Hvem var hun? Når døde hun? Hadde hun og onkel Knut noen barn?Ref:Etne III s 309 og 316 Våre Falne III s 342 Taranger: [url="http://www.warsailors.com/singleships/taranger.html>Lenke Taranger Crew: LenkeNyholt: http://www.warsailors.com/singleships/nyholt.htmlNyholt Crew: LenkeBrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Å tusen takk, Carsten!Hvordan kan vi finne ut mer om Ada Hildegard, mon tro? Skulle gjerne visst om hun har etterkommere i forbindelse med en slektsbok jeg holder på å skrive.I Etnesoga står det at gården på Meland, som Knut Martin hadde overtatt i 1933, ble overdratt til Ada i 1946, men at den så ble overdratt videre til onkel Ivan i 1955. Ivan var adoptert av Meland-familien.Vi vet ikke hvordan det gikk med Ada. Hun bodde aldri i Etne. Onkel Knut fik grav i Stavanger, men der er ikke gravminner, så jeg vet ikke hvor han og evt hun, hvis hun er død, ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det vel denne som mest trolig er moren, Kristofa Fuglestad, her nevnt Kristofa Kristiansen, som også er ug og arbeider på hermetikkfabr Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hadde håpet å finne at det ble lyst for dem i Stavanger, men ikke i St Johannes eller St Petri. Ikke Lysningsprotokoll for DK eller Etne for perioden.Finnes det adressebøker eller andre kilder for Stavnger for perioden 1938-1942/1955 som kan fortelle hvor Ada bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, det var da bra. Skjønte jeg rptet meg bort nå. Veldig bra Grethe.Men hvordan i all verden kan jeg finne ut hvordan det gikk med 'vår' Ada etter at hun ble enke allerede i 1942. Hun hadde vel knapt sett sin kjære mann.Har du noen ide, Grethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, det var da bra. Skjønte jeg rptet meg bort nå. Veldig bra Grethe.Men hvordan i all verden kan jeg finne ut hvordan det gikk med 'vår' Ada etter at hun ble enke allerede i 1942. Hun hadde vel knapt sett sin kjære mann.Har du noen ide, Grethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, det var overraskende. Hun dro til USA i 1936. De ble viet i Rotterdam i 1938. Knut Martin var i USA flere ganger fra han mønstret på 1. gang i 1927. Skal prøve å finne hennes immigrasjonspapirer. Kanskje de traff hverandre i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(13). Hun reiste med Stavangerfjord. Skipet ankom NY 18. april 1936. Og vet dere at Hilmar Reksten med frue og Johan og Abraham Oddfjell med fruer var med samme båten, og de herrer står oppført som Ship Owner, noe som vel må bety at de har eid, ihverfall deler av, Den Norske Amerika-Linje på dette tidspunkt.Knut Martin kom til NY i oktober 1935, og neste gang i august 1937. Det er vel ikke umulig at de kan ha truffet hverandre der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og på siden etter Ada står jammen far Carl Leirvåg, og han skal ha en onkel som heter Fritz Erikson i California. Lurer på om det kan være Jensine Kristofas onkel. Hennes far var jo en Erikson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden kanskje - men:Dette er vel farfaren til Ada i 1900 – Knut Leirevåg [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1105&kenr=002&bnr=0064&lnr=01>LenkeKan dette være samme mannen i 1865? LenkeGiftermålet til Knut i 1868 - Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 12 (1865-1880), Ekteviede 1868, side 151. Lenke.Kan dette være dåpen til Adas far??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, tusen takk, Grethe, og da har vi de her i Karmøy-boka, nr http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gnr111.htm Ao-15. Koppervik er ikke lagt ut digitalt, men da skulle det være greit, så langt.Men du Grethe, har ikke du en relasjon til RA. Tenker på arvesakene etter norske sjøfolk (12). Der må vel på en eller annen måte gjøres et eller flere oppslag. Hvordan går vi frem?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ada ser ut for å skulle være i NY fra 18.4.1937 til 18.11.1937, altså 7 mnd. Vi husker at Knut Martin kom til USA 5. august 1937, men det var ikke til NY, men til Seattle. Da hadde han seilt 19. juli helt fra Shanghai.Ada var 5 fot og 6 inch høy (1,67), lys og hadde blå øyne. De andre på samme siden i protokollen, i alt er det fem kvinner der, ser ut for å være crew på Stavangerfjord. Det tror jeg Ada også var. Min mann, som seilte 2 turer med Oslofjord, forteller om butikker om bord. På Oslofjord var det Steen & Strøm. Dette var på 60-tallet, men han mener det var slik også før krigen.Adas far var nok ikke med skipet, der er bare ført en egen side med pårørende og nærmeste i USA, som altså var onkel Fritz Erikson i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har i dag snakket med min eneste gjenlevende tante på min fars side (gm en bror av min far). Hun mener at Knut og Ada var barnløse. Ada hadde vært tilstede på Meland rundt 1942, da det trolig ble avholdt et skifte. Hun skal da være med på et familiebilde som ble tatt. Hun hadde ingen barn med seg. Jeg får kopi av dette bildet i løpet av en til to uker.PS! Har sendt en mail til RA med spørsmål om oppslag i Arkivsaker etter Norske sjøfolk. Får jeg vite noe interessant der skal jeg, dersom det ikke er taushetsbelagt, legge det inn her.Takk til alle for all hjelp!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.