Gå til innhold
Arkivverket

[#61804] Tjene penger på slekt


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Rundt om i Norge er det maange eierløse eiendommer.Ditt lokale Likningskontor skal ha oversikt over disse.Hvis du kan bevise at du er etterkommer etter siste registrerte eier kan du legge inn krav på eiendommen.Og senere overta denne.Bare i lille Harstad er det minst 50 små og litt større tomter-eiendommer som mangler eier.Dette har jeg fra en venn på mitt lokale kontor.Har selv funnet 2 tomter på tilsammen 5 mål i sentrumsnære strøk som jeg kan ha krav på.Kjekt å kunne koke suppe på slekta.Hvis dette er fakta vil jeg anbefale flere å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det kan jo være en interessant bi-geskjeft. Men hvor langt tilbake kan man gå? Er det ikke noe foreldelses-mekanikk her som gjør at tomten etterhvert går over til kommune eller stat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Krav fra livsarvinger (avdødes foreldre og etterkommere) har i utgangspunktet ingen tidsbegrensing.Når avdøde ikke har livsarvinger i live, kan det reises krav fra søsken og deres etterkommere. Men dette er vel begrenset til kun 1 generasjon under avdøde.Tidsperspektivit blir således ikke særlig stort.Det er vel ganske marginalt hvem denne problematikken kan omfatte, men i tilfeller hvor eksempelvis farskap er holdt skjult, så har man jo et ørlite poeng.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tvilar på at det er så mykje å hente her....Iver(3): 'Livsarving' er etterkomar (barn, barnebarn, barnebarns barn, osv; men foreldre ikkje inkludert). Dette er første arvegangsklasse. Foreldre og deira etterkomarar er 2. arvegangsklasse. For desse er det ingen grenser i ættledd. Besteforeldre og deira etterkomarar er 3. arvegangsklasse - og denne er avgrensa til barnebarn (tremenningar til avdøde). Barn av tremenningar har altså ikkje arverett.Dersom avdøde ikkje har slektsarvingar, ektemake eller testamentsarvingar, får staten arven. Arvelova : http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.htmlHovudregelen er at arvekrav er forelda etter 10 år (§ 75) - men det er nokre unnatak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Den som har tilgang til 'Norges eiendommer' har vel annledning til å se at der er mange som ikke har skiftet eier innen rimlig levealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Sigbjørn (5) Tinglysingslova § 14. 'Grunnbokshjemmel som eier har bare den grunnboken utpeker som eier eller som godtgjør at rådigheten er gått over til ham ved eierens død.' Det ser ikkje ut til at det er nokon frist for å registrere eigarskifte ved arv/arveskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.