Gå til innhold
Arkivverket

[#61817] Opphavet til Ole Pedersen Istad, Bolsøy


Gjest runar juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest runar juvang

Ole Pedersen Istad er min tippoldefar, født ca midten av 1820-tallet. Så langt har jeg ikke sett at han giftet seg, og min kjennskap er at han bare har det ene barnet - Inger Marie Olsdatter, født 30.6.1849 Bolsøy. Mor til IM er Beret Anna Johansdatter Talset. I flere år har jeg tatt det for gitt at Ole Pedersen Istad er denne mannen - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16060&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Her kommer det fram at faren er en Peder Johansen som skal komme fra Ål, og er nevnt i andre innlegg her og moren er Ellen Olsdatter.Imidlertid har jeg funnet en konfirmasjon av en Ole Pedersen Istad som setter dte hele i et annet lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runar juvang

Det ser ut til at du har rett der. Takker så mye - det var nytt for meg. Men hva står det etter Ole pedersen ...?Og likevel... hvem er nå denne mannen? sønn av Peder Johansen antatt fra Ål, eller peder Olsen fra Hedalen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Og her er nok den andre Ole Pedersen Istad, sønn av Peder Johansen, som gift også. LenkeSå er det store spørsmålet fremdeles ubesvart - hvem av disse Olene er min tippoldefar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

hmmm.... var kanskje litt kjapp her. Utfra lista kan det jo se ut som denne Ole kan være sønn av Peder Pedersen over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Med å søke på mormonernes FamylySears så får jeg frem følgende Ole Pedersen gift i Molde/Bolsøyområdet 1845-1865.OP Kleive 19/7 1846OP Molde 19/6 1849OP Bolsøy 27/1 1861OP Kleive 7/8 1864OP Bolsøy 29/12 1864OP Molde 19/4 1865Med å sjekke disse i kirkeboka kan det jo være at en av disse er en Ole Pedersen Istad og dermed kan eliminere en av dine 2 kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runar juvang

Den første kandidaten i innlegg 1 er død mai 1836, så han er ute. Kandidaten med lenke i innlegg 8, sønn av Peder Pedersen er fra fødselen kalt OP Haugen, seinere Nordhaug, så han er nok også ute. Etter å ha saumfart alt tilgjengelig materiale, sitter jeg da igjen med kandidaten Ole P Istad, født i Hedalen. Sønn av Peder Olsen Haralstadeje eller som det står i DA, Harildstadeie. Svaret er ikke bevist, men med elimineringsmetoden anser jeg det foreløpig som løst. Jeg finner ikke flere barn etter Ole P som giftet seg med Ragnhild Jonsdatter den 25 juli 1858, og var bosatt på elgsaasbakken i 1865. Forøvrig finner jeg han ikke som død heller, og heller ikke i folketelling 1900. Kan de ha flyttet?Har noen flere opplysninger mottas de med takk. Takk for engasjementet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ragnhild Johnsdatter døde i 1901, nr. 6 : Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Bolsøy i Bolsøy, Ministerialbok nr. 555A09 (1887-1917), Døde og begravede 1901, side 274. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Takk Randi. Da skal jeg leite litt igjen for jeg fant en Ole Pedersen Årø... et eller ammet som var død. Kan vel kanskje være han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.